Стратегії зростання та брак кадрів: яким чином еволюціонують роздрібні мережі у 2025 році -- Delo.ua

У Києві та західних регіонах України активно з'являються нові торгові точки, при цьому мінімаркети, що розташовані поруч з житлом, стають провідними в плані зростання. Тим часом електронна комерція вперше показує зниження числа покупців, а великі рітейлери стикаються з серйозною нестачею кадрів.

За даними RAU, у першому півріччі 2025 року більшість нових FMCG-точок з'явилися у столиці та на заході країни. Завдяки високій платоспроможності та щільності населення у Києві та області відбулося 37,4% відкриттів. Ще більше нових локацій (43,7%) припало на західні регіони, де відносно безпечно та зростає кількість ВПО. Центральні області зібрали 16% нових магазинів, а на півночі, півдні та сході динаміка майже нульова: 1,7% і по 0,6% відповідно.

Ось оновлена версія тексту: У першій половині 2025 року лідерами FMCG-ритейлу в Україні за кількістю торгових об'єктів стали: АТБ, яка має 1278 магазинів, додавши 26 нових, але закривши 3. Fozzy Collective, що включає мережі "Сільпо", "Фора", Fozzy Cash&Carry та Thrash!, відкрила 27 нових точок, закривши при цьому 10, що дозволило досягти загальної кількості у 831 магазин.

До переліку лідерів також увійшли "Клевер Сторс" ("Сім23", "Сімі") -- 368 маркетів, здебільшого у західних областях. Завдяки активному зростанню компанія торік обійшла VolWest Collective ("Наш Край", SPAR), яка тепер поступилась навіть мережі "М'ясомаркет" від МХП. Остання налічує 273 точки, що на 8 більше за VolWest, хоча обидві за пів року закрили більше магазинів, ніж відкрили.

Додатковими учасниками списку провідних лідерів є:

Новим учасником рейтингу стала мережа виномаркетів OKwine, що активно функціонує в 27 містах України. За останні шість місяців мережа розширилася на 6 нових локацій, відкривши 9 магазинів і закривши 3, що дозволило їй обійти одеську "Таврію В" з її 134 точками продажу.

Рейтинг мереж за темпами зростання у першому півріччі 2025 року виглядає по-іншому, оскільки найактивнішими стали ті, що функціонують у форматі "біля дому". Лідером за кількістю нових відкриттів стали мережі "Сім23" та "Сімі", які збільшили свою кількість на 18% (+56 магазинів). Як і в попередньому році, основним фактором розвитку залишився новий формат "Сімі", представлений у грудні 2022 року, який спеціалізується на зручному магазині з акцентом на продукцію для швидкого перекусу. Другу позицію займає АТБ, що відкрив 26 нових локацій і, враховуючи закриття, збільшив свою мережу на 23 магазини.

На третьому місці знаходиться київський регіональний проект "Мі Маркет", що належить литовському ритейлеру Novus: мережа відкрила +18 нових магазинів, не закривши жодного. Активно розширюється також "Файно Маркет", який додав +16 нових точок і вийшов на ринок Київської та Вінницької областей. Наразі ця мережа представлена у семи регіонах України і перевищила 200 магазинів (212 на кінець червня). Завершує п'ятірку найдинамічніших гравців мережа Thrash! (Fozzy Collective), яка за півроку відкрила +13 нових локацій, зафіксувавши лише два закриття.

В непродуктовому ритейлі також спостерігається висока конкуренція. "Конкуренція в цій сфері є надзвичайно інтенсивною. EVA зарекомендувала себе як провідна компанія в сегменті drogerie в Україні. Однак ми змагаємося не лише з іншими мережами drogerie, а й з магазинами формату one dollar store, які активно розширюють свій асортимент косметичних та побутових товарів", – зазначила Ольга Шевченко, виконавча директорка мережі магазинів EVA та EVA.UA. Вона також підкреслила, що мережа реагує на ці виклики не лише через відкриття нових торгових точок, а й шляхом розвитку нових форматів для різних ніш – таких як елітний EVA BEAUTY і компактний EVA поруч.

Українці вже протягом кількох років перебувають у стані постійного стресу. Згідно з даними дослідницької компанії Gradus Research, близько 90% населення відзначають високий або дуже високий рівень напруги, що, в свою чергу, впливає на їхні споживчі звички. Цей показник залишається стабільним від часів піку пандемії COVID-19 до сьогоднішнього дня, коли відбулося повномасштабне вторгнення.

Значущість брендів помітно знижується. Наприкінці 2022 року понад половина споживачів уважно слідкувала за марками, тоді як у березні 2025 року 44% респондентів вказали, що не звертають уваги на бренд. При цьому 50% залишаються вірними своїм улюбленим маркам, а частка тих, хто прагне спробувати нові варіанти, зросла з 34% до 39%, особливо серед представників покоління Z. Аналітики також зазначили, що в менших містах бренд має менше значення, ніж у мегаполісах.

Ціна продукту для споживачів стає вирішальним фактором. Близько двох третин українців постійно надають перевагу більш доступним брендам, хоча зросла й кількість тих, хто обирає дорожчі варіанти, особливо серед молоді у віці 18-44 років. Покоління Y та Z більш гнучко поєднують економні та преміум продукти, в той час як старші споживачі продовжують віддавати перевагу бюджетним пропозиціям. Серед інших помітних трендів варто зазначити зростання інтересу до українських товарів. Так, за останні три роки частка споживачів, які свідомо надають перевагу продукції "вироблено в Україні", зросла з 69% до 74%.

Водночас опитані українці всіх поколінь відзначають зростання витрат на продукти, комуналку та ліки. Молодь традиційно більше витрачає на одяг, косметику й розваги, тоді як старші найбільше відчувають тиск платежів за комунальні послуги та медикаменти. Всіх об'єднує бажання заощаджувати на одязі та взутті, про що заявили 44% респондентів.

У 2025-му на український e-commerce очікує зростання доходів на 11% рік до року, а онлайн-продажі у 2024-му зросли на 25%, до 239 млрд грн, кажуть аналітики Promodo. У розрізі за сегментами товарів:

В Україні ринок відчуває зменшення попиту через скорочення кількості покупців, слабкість гривні та чутливість споживачів до ціни. Основний дохід ритейлерам дають постійні клієнти, тому ключем розвитку є утримання та персоналізовані програми лояльності. Мобільний трафік зростає: 60% покупок із телефону, у великих ритейлерів 25% замовлень -- із застосунків. Трафік з AI-агентів за півріччя +450%, але це лише 0,1%, тож SEO та PR залишаються пріоритетом для компаній. Водночас, за даними Euromonitor International, у 2025 році світову роздрібну торгівлю змінюють два ключові тренди: стрімке зростання дискаунтерів, які випереджають ринок на тлі економічної нестабільності, а також перетворення соцмереж на самостійні торгові канали, що спричинило революцію в e-commerce.

Дедалі частіше бізнес говорить про складність пошуку кваліфікованих кадрів, але бойові дії тривають, а з ними мобілізація та відтік фахівців за кордон, що ускладнює пошук працівників. За словами заступниці міністра економіки України Тетяни Бережної, у 2024 році рівень безробіття становив 14,2%. За прогнозами, у 2026-му він знизиться до 10,6%. Потреба у працівниках до 2030 року становитиме 4,5 млн осіб (за розрахунками Міністерства економіки для щорічного зростання ВВП на 7%). За оцінками експертів, ця цифра може сягнути 5 млн осіб.

Роздрібні торговці активно шукають способи адаптації до сучасних викликів, реалізуючи різноманітні ініціативи для залучення, навчання, перекваліфікації та утримання працівників. Наприклад, деякі торгові мережі почали брати на роботу молодь, а жінок активно залучають до професії водія, оскільки ця спеціальність наразі є однією з найбільш затребуваних.

Недавнє рішення уряду, яке дозволяє чоловікам у віці від 18 до 22 років виїжджати за межі країни, може призвести до посиленого відтоку кадрів. Бізнеси починають тривожитися, оскільки, згідно з даними платформи з працевлаштування Work.ua, 37% роботодавців виявилися в ситуації звільнень молодих чоловіків у віці 18-22 років після ухвалення Кабінетом Міністрів рішення в серпні 2025 року.

Роботодавці стурбовані, що разом із чоловіками за межі країни можуть виїхати їхні матері, дружини та сестри.

Корпорація "АТБ"

Рік створення: 1993

Корпорація АТБ представляє собою мережу успішних підприємств, серед яких провідну роль відіграє компанія "АТБ-Маркет". АТБ співпрацює з відомими українськими виробниками, благодійними організаціями, IT-компаніями, банками та багатьма іншими партнерами. Протягом багатьох років АТБ залишається незаперечним лідером у сфері роздрібної торгівлі, демонструючи найкращі результати за обсягами товарообігу, сплаченими податками, географічним охопленням, кількістю співробітників та динамікою розвитку. У першій половині 2025 року товарообіг корпорації досяг 139,4 млрд грн, що на 19,8% перевищує показники аналогічного періоду минулого року. У 2025 році АТБ увійшла до "Клубу білого бізнесу", сплативши 18,02 млрд грн податків та зборів лише за перші шість місяців, що на 35,9% більше, ніж у попередньому році. АТБ слугує прикладом стабільного та патріотичного бізнесу, надійного партнера, благодійника та постачальника свіжих продуктів для населення. Цього року мережа АТБ перевершила історичну позначку у мільярд відвідувань своїх магазинів.

Fozzy Collective

Рік, коли було засновано: 1997.

Fozzy Collective -- одна з найбільших торговельно-промислових груп України і ключовий гравець продуктової роздрібної торгівлі. У її портфелі понад 800 торговельних точок, серед яких супермаркети "Сільпо", гіпермаркети Fozzy Cash & Carry, магазини "Фора", "Thrash!Траш!". У вересні поточного року компанія офіційно відкрила перший магазин на території Польщі. Пілотний проєкт реалізовано у партнерстві з місцевою мережею Carrefour у Познані. Група залучає стартапи для розвитку омніканального досвіду, розширення мережі та зростання доставки LOKO, яка працює вже у десятках міст країни. Компанія є лідером у галузях власного виробництва продуктів, логістики, ресторанного бізнесу тощо.

NOVUS can be rephrased or expressed in various ways. Here are a few options: 1. **NOVA** 2. **New Era** 3. **Innovative** 4. **Fresh Start** 5. **Next Generation** 6. **Modern** 7. **Revitalize** 8. **Emergent** 9. **Original** 10. **Pioneering** Feel free to let me know if you want a different context or style!

Рік створення: 2008

NOVUS can be rephrased or expressed in various ways. Here are a few options: 1. **NOVA** 2. **New Era** 3. **Innovative** 4. **Fresh Start** 5. **Next Generation** 6. **Modern** 7. **Revitalize** 8. **Emergent** 9. **Original** 10. **Pioneering** Feel free to let me know if you want a different context or style! -- одна з провідних мереж продуктової роздрібної торгівлі України зі 100% литовським капіталом. Компанія стабільно входить до рейтингу найбільших платників податків країни. Мережа активно розвиває мультиформатну модель: супермаркети NOVUS can be rephrased or expressed in various ways. Here are a few options: 1. **NOVA** 2. **New Era** 3. **Innovative** 4. **Fresh Start** 5. **Next Generation** 6. **Modern** 7. **Revitalize** 8. **Emergent** 9. **Original** 10. **Pioneering** Feel free to let me know if you want a different context or style!, магазини формату біля дому Мі Маркет та дискаунтери Хапайка, що стрімко зростають у Києві та передмісті. За І півріччя 2025 р. відкрито 18 нових торговельних точок -- і жодної не закрито. Компанія інвестує у власну логістику, виробництво, енергонезалежність, цифрові сервіси, розвиває бренд власного виробництва "Майстри смаку", а також впроваджує автоматизацію процесів. NOVUS can be rephrased or expressed in various ways. Here are a few options: 1. **NOVA** 2. **New Era** 3. **Innovative** 4. **Fresh Start** 5. **Next Generation** 6. **Modern** 7. **Revitalize** 8. **Emergent** 9. **Original** 10. **Pioneering** Feel free to let me know if you want a different context or style! підтримує українських виробників -- 98% продукції власних торгових марок виготовлено в Україні.

VolWest Collective

Рік створення: 1992

VolWest Collective -- українська інвестиційно-торговельна корпорація із понад 30-річним досвідом, активна на ринку роздрібної торгівлі під брендом SPAR та "Наш Край" за франчайзинговою схемою і є найбільшим ритейлером такого типу. Стратегія компанії включає соціальну відповідальність та баланс між комерційними цілями та задоволенням соціально-економічних та екологічних потреб регіонів. Крім того, цього року у корпорації оголосили про запуск амбітної програми стажування "Академія талантів". Ініціатива покликана дати можливість побудувати успішну кар'єру молодим спеціалістам з досвідом роботи 1-3 роки, без досвіду, а також студентам 3-6 курсів.

Епіцентр К можна перефразувати як «Центр К».

Рік, коли була заснована компанія: 2003.

Епіцентр К можна перефразувати як «Центр К». -- національна мережа торговельних центрів України, що спеціалізується на сегменті будівництва, ремонту, домашнього інтер'єру, товарів для дому тощо. У 2025 році компанія відкрила нові ТРЦ, зокрема новий сімейний парк розваг Epiland, а також планує будівництво нових. Компанія "Епіцентр Дженерейшн", що належить Олександру та Галині Герегам, у січні 2025 року вперше розпочала транскордонну торгівлю електроенергією. А у місті Городок Хмельницької області на території найбільшого індустріального парку України "Поділля-Городок" розпочали будівництво перших двох підприємств. У межах проєкту побудують чотири агропереробні заводи та дві електростанції. Крім того, компанія планує розширення земельного банку.

Фокстрот

Рік, коли був заснований: 1994.

"Фокстрот" -- одна з провідних мереж України з продажу електроніки та побутової техніки. У 2025 році компанія активно підсилює цифрову трансформацію: за перше пів- річчя онлайн-продажі зросли на 52%, товарообіг -- на майже 20%. У І кварталі 2025-го розмір податків, сплачених компанією, сягнув 235 млн грн (+13,5 % до аналогічного періоду 2024-го). Компанія інвестувала в енергонезалежність: у жовтні 2025 року повідомила про закупівлю і встановлення обладнання резервного електроживлення на 5,565 млн грн, що зробило всі магазини мережі енергонезалежними. Завдяки цим ініціативам "Фокстрот" підсилює свою позицію омніканального лідера ринку електроніки та побутової техніки в Україні.

EVA

Рік, коли було засновано: 2002

EVA — найбільша в Україні мережа у сегменті drogerie. У першій половині 2025 року компанія досягла чистого доходу в розмірі 14,8 млрд грн, що на 19% більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Чистий прибуток склав 548 млн грн, а податкові платежі наблизилися до 2,5 млрд грн. Протягом цього періоду EVA інвестувала 800 млн грн у розвиток своїх мереж, модернізацію та ребрендинг, зокрема, було придбано логістичний центр у Броварах. Компанія продовжує розвивати преміум-формат EVA BEAUTY та онлайн-магазин EVA.UA. За результатами дев’яти місяців 2025 року частка електронної комерції у загальному доході мережі перевищила 15%. З початку повномасштабної війни компанія разом з партнерами реалізувала 29 проєктів корпоративної соціальної відповідальності, залучивши до них 7 млн учасників, а також спрямувала близько 123 млн грн на гуманітарні ініціативи.

БРОКАРД Україна

Рік, коли було засновано: 1997.

BROCARD - це провідна мережа парфумерії та косметики в Україні, що спеціалізується на сегменті розкішної продукції. Мережа налічує 67 магазинів у 22 містах та обслуговує 2,5 мільйона постійних клієнтів. У її асортименті представлено понад 530 преміальних брендів. BROCARD активно впроваджує новітні технології, цифрові рішення та персоналізований сервіс. У 2025 році компанія відкрила інноваційний магазин Beauty Garden у ТРЦ Respublika Park - унікальний простір краси у форматі "саду" площею 1700 м², а також два бутіки авторської парфумерії BROCARD Niche Bar у Києві. Крім цього, було запущено електронний подарунковий сертифікат eCard.

Аврора

Рік заснування: 2011-й.

"Аврора" є найбільшою мережею форматів one-dollar store в Україні. У першій половині 2025 року її виторг досяг 21,6 мільярда гривень, що на 27,8% більше порівняно з аналогічним періодом 2024 року. Компанія планує інвестувати 3,2 мільярда гривень у 2025 році, з яких 1,3 мільярда буде спрямовано на відновлення зруйнованого логістичного центру WestGate. За перші шість місяців року було відкрито 145 нових магазинів, а кількість працівників у команді перевищила 16 тисяч. Частка українських товарів в асортименті зросла з 46% до 50%. Таким чином, "Аврора" не лише зміцнює свої лідерські позиції у сегменті value-форматів, але й активно створює нові робочі місця, нарощує інвестиції в Україні та розширює свою присутність на міжнародних ринках.

Центральний універмаг Київ

Рік заснування: 1939

Центральний універмаг Київ -- центральний універмаг столиці та флагман українського fashion-ритейлу. Відкритий у 1939 році, він поєднує історичну архітектуру з сучасним торговельним простором європейського рівня. Після масштабної реконструкції у 2016 році ЦУМ став ключовою локацією для шопінгу, культури й дозвілля. У прямому управлінні універмагу -- приблизно 400 міжнародних брендів власної закупівлі, понад 300 українських і більш ніж 1000 брендів-орендарів. Понад 500 брендів представлені на онлайн-маркетплейсі tsum.ua. ЦУМ підтримує локальних виробників і соціальні ініціативи, розвиває цифрові сервіси та вдосконалює клієнтський досвід. У 2025 році компанія сплатила 285 млн грн податків і зборів, а база клієнтів зросла на 45 тис. осіб.

#Україна #Європа #Товари #Українці #Споживач #Податок #Бровари #Київ #Українська мова #Бренд #Одеса #Уряд України #Роздрібний магазин #Вінницька область #Працевлаштування #Попит #Литва #Ціна #Роздрібна торгівля #АТБ-Маркет #Хмельницька область #Конкуренція (економіка) #Корпорація #Сільпо (торгова мережа) #Косметика #Річ Посполита #Торгівля #Електронна комерція #Велике князівство Литовське #Епіцентр К #Тарас Шевченко #Городок, Львівська область #Carrefour #Виходьте. #Fozzy Group #Фокстрот (компанія) #Бізнес #Познань #Треш! #Fozzy C & C #Дисконтний магазин #Spar (роздрібна торгівля)

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Праця на фронті: Еволюція НРК в Україні, що привертає увагу глобальної спільноти.
Клуб білого бізнесу продовжує свій розвиток: до списку додано 7 638 підприємств та фізичних осіб-підприємців — Delo.ua
Володимир Теребух, Руслан Повстюк та Олег Заяць. Траурна субота у Львові.
Теги