Як виник феномен "Чорної п'ятниці" і які продукти найчастіше доступні зі значними знижками?
Традиційно похмурий листопад маркетологи перетворили на справжнє свято споживчої активності, замість того, щоб залишити його часом підготовки до зимового спокою. Магазини електроніки, побутових товарів, одягу та інших категорій щедро прикрашають свої вітрини та веб-сайти рекламними оголошеннями про розпродажі та привабливі акції. Таким чином, бізнес стимулює людей, зокрема українців, активно долучатися до процесу покупок.
Цьогорічна "чорна п'ятниця" припала на 29 листопада, однак часто акції тривають цілий тиждень або навіть довше. Це дозволяє дещо знизити ажіотаж та дати покупцям більше свободи та часу на роздуми.
Звідки походить "всесвітній день знижок" і які нюанси слід врахувати для успішного проведення "чорної п'ятниці"?
Звичай організовувати розпродажі товарів в останню п'ятницю листопада бере свій початок у Сполучених Штатах. Термін "чорна п'ятниця" у його традиційному значенні почали активно вживати в американському ритейлі з середини XX століття.
У четвертий четвер листопада у Сполучених Штатах відзначають День подяки, на який багато працівників отримують оплачувану відпустку. Оскільки люди залишаються вдома, роздрібні торговці почали знижувати ціни на товари, щоб заохочувати їх проводити час у магазинах.
Також у США поширена традиція дарувати подарунки на Різдво, тож напередодні 25 грудня американці традиційно влаштовують великий "святковий" шопінг. Ранній початок розпродажів у "чорну п'ятницю" є відповіддю на тенденції поведінки споживачів, які збільшують кількості покупок напередодні свят.
"Знижки мають бути настільки привабливими, щоб змусити вас встати з ліжка й поспішити до магазину, а можливо, навіть витратити трохи часу в черзі", - поділилася думкою професорка маркетингу Барбара Кан з Школи Уортонського університету в інтерв'ю для NBC News.
Роздрібні продавці змагалися один з одним за те, хто з них швидше відкриється в "чорну п'ятницю". Згодом "чорна п'ятниця" перетворилась на п'ятиденні шопінг-вихідні: починаючи з Дня подяки та закінчуючи "кіберпонеділком" (перший понеділок після "чорної п'ятниці", коли знижки діють в онлайн-магазинах).
Раніше вихідні, присвячені Дню подяки, вважалися початковою точкою для сезону покупок, але сьогодні ми сприймаємо їх як проміжний етап. "Чорна п'ятниця" та "кіберпонеділок" стали знаковими подіями, які відіграють важливу роль як для споживачів, так і для роздрібної торгівлі. Однак у більш широкому контексті ці дати є частиною тривалого періоду покупок", - зазначила віцепрезидентка Національної федерації роздрібної торгівлі з аналізу промисловості та споживачів Кетрін Каллен.
На її думку, раннє стартування розпродажів у "чорну п'ятницю" є реакцією на нові споживчі тенденції. Роздрібні продавці адаптували свої графіки, спостерігаючи за помітним зростанням обсягу покупок перед святами.
В Україні "чорна п'ятниця" з'явилася лише в 2013 році. Як зазначає бренд-менеджер Rozetka Андрій Ковалевський, саме їхня компанія стала однією з перших, що почала впроваджувати та популяризувати цю американську традицію в нашій країні.
На онлайн-маркетплейсі Hotline.ua перший раз помітили значні зміни в сезонності та перенесення акценту з грудня на листопад у 2017 році. Відтоді цей тренд щорічно стає все більш вираженим, зазначила директорка з маркетингу та продажів Hotline.ua Вікторія Ніколаєва.
В Україні "чорна п'ятниця" не є єдиним важливим днем для торгівлі в листопаді, відзначають фахівці Hotline.ua. Як правило, у цьому місяці є кілька ключових моментів, зокрема: "День холостяка" (11 листопада), понеділок, що передує "чорній п'ятниці", сама "чорна п'ятниця", а також "кіберпонеділок".
На Hotline.ua, хоча самі не реалізують товари, вони надають можливість споживачам порівнювати різні варіанти. Наразі платформа готується до великого розпродажу, акцентуючи увагу на товарах зі знижками.
Оскільки Hotline.ua не є учасником ланцюжка руху грошей, вони не можуть точно сказати, скільки їхніх користувачів здійснили покупки після того, як перейшли на сторінку магазину. Разом з цим у період "чорної п'ятниці" кількість переходів зі сторінок Hotline.ua на сторінки магазинів зростає в декілька разів.
Цікаво зазначити, що під час Чорної п'ятниці на Hotline.finance обіцяють знижки до 30% для своїх клієнтів.
На Rozetka алгоритм підготовки до "чорної п'ятниці" інший. Компанія проводить переговори з постачальниками щодо максимально можливих знижок, переглядає залишки на складах, щоб виявити позиції, на які потрібно робити найбільші дисконти, готує промокампанії.
Окрім цього, компанія розширює штат працівників на складах, у торгових точках та в службі доставки. "Уже протягом кількох років "чорна п'ятниця" перетворилася з одного дня на цілий тиждень або навіть два. У середньому, обсяги продажів за цей період зростають у два-три рази в порівнянні з попереднім тижнем", - підкреслив Ковалевський.
Перед "чорною п'ятницею" Rakuten Viber організував опитування, в якому взяли участь більше 30 тисяч українців. Виявилося, що 83% респондентів не збираються здійснювати покупки в цей день. З них 64% пояснили своє рішення недовірою до знижок і відсутністю бажання купувати саме в цей період.
Тільки 4% респондентів мають намір витратити більше, ніж у 2023 році. Для порівняння, у 2023 році 66% українців не збиралися здійснювати покупки під час "чорної п'ятниці".
Ті, хто вирішує відправитися на шопінг, зазвичай прагнуть придбати одяг, взуття, продукти харчування, алкогольні напої та електроніку.
У 2023 році смаки українців виявилися досить подібними. Під час "чорної п'ятниці" найбільше покупок припало на техніку та електроніку, що становило 27% від усіх замовлень. Також популярністю користувалися одяг та взуття (13%), а товари для дому та саду зайняли 11%. Цю інформацію надала маркетингова компанія "Admitad Україна".
У "Приватбанку" провели аналіз, згідно з яким минулого року в "чорну п'ятницю" українці оформили 1,6 мільйона покупок у категорії "Одяг та взуття", а також 560 тисяч замовлень на "Смартфони та комп'ютери".
У 2023 році до "чорної пʼятниці" кількість продажів на Rozetka збільшилася на 50% у порівнянні з періодом до розпродажу, а середня кількість замовлень від одного покупця зросла на 10%.
Список товарів, які користуються найбільшими знижками під час "чорної п'ятниці", щороку оновлюється, зазначає бренд-менеджер Rozetka. Цього року до нього увійшли побутова техніка та електроніка (зокрема, ноутбуки), а також одяг і взуття, косметичні засоби, зарядні станції, павербанки, алкогольні напої, спортивні товари та кавомашини.
На Hotline.ua відзначають, що під час "чорної п'ятниці" спостерігається звичне підвищення інтересу до смартфонів, ігрових консолей, ноутбуків, розумних годинників, телевізорів та навушників. При цьому, слід зазначити, що реальні знижки на товари Apple, як правило, не перевищують 5%.
Одночасно один з провідних українських банків під час "чорної п'ятниці" надає своїм клієнтам знижку у 10% на продукцію Apple.
Суттєві знижки можна знайти на товари для дітей. Наприклад, конструктор LEGO можна придбати за ціною, що в два рази менша за звичайну.
В цілому спостерігається, що на продукти, які українці найчастіше мають намір придбати, встановлюються найбільші знижки.
Тим, хто має намір здійснити покупки на "чорну п'ятницю", рекомендується заздалегідь підготуватися, аби уникнути пасток "чорних маркетологів", які лише створюють видимість знижок.
Ніколаєва з Hotline.ua рекомендує заздалегідь підготувати список покупок і порівнювати ціни на необхідні товари. "Не забудьте ознайомитися з графіком зміни цін і переконатися, що перед початком сезону знижок вартість бажаного вами продукту не була підвищена".
Інтернет-магазини часто вдаються до хитрощів: спершу завищують ціни, щоб потім "знизити" їх під виглядом розпродажу. Окрім як моніторити ціни "вручну" заздалегідь, можна скористатися спеціальними розширеннями для сайту. Наприклад, для сайту Rozetka є розширення для Google Chrome - UA Price Tracker.
Цей графік демонструє динаміку цін за останні кілька місяців. На сторінці продукту можна побачити дату, коли відбулася зміна вартості, а також напрямок цієї зміни — чи вона зросла, чи зменшилась.
Ніколаєва також радить прочитати відгуки про магазин, в якому покупці планують робити покупки, а також не робити попередню оплату у магазинах із суперечливими відгуками. До слова, до цього ж закликають українців і в Міністерстві внутрішніх справ.
Оскільки на "чорну п'ятницю" часто купують більш дорогі товари (побутову техніку чи електроніку), ніж зазвичай, то варто продумати, що саме потрібно купити, додають у Rozetka.
"Можливо, у когось давно виникло бажання придбати новий холодильник або ноутбук. Час "Чорної п'ятниці" - ідеальний момент для цього. Як показують наші спостереження та дослідження, більшість українців обирають саме цей період для оновлення своєї техніки", - підкреслив Ковалевський.
#Сполучені Штати #Україна #Товари #Українці #Споживач #Маркетинг #Графіка #Роздрібний магазин #Одяг #Феномен #Американці #День Подяки #Apple Inc. #ПриватБанк #Ціна #Роздрібна торгівля #Побутова техніка #Електроніка #Rosette.ua #Взуття #Ноутбук #День (Київ) #Чорна п'ятниця (шопінг) #Традиція #Різдво #NBC #Ракутен #Viber