
ПАТ "ФЕД" — це підприємство, яке спеціалізується на виробництві компонентів для космічної техніки, літаків, вертольотів і дронів. Це вражаюче і потужне виробництво є справжньою гордістю України. Однак у 2025 році, коли війна триває, "ФЕД" продовжує співпрацювати з компаніями з Китаю та Сінгапуру, які підлягають американським санкціям за їх зв'язки з Росією.
Цю інформацію висвітлено в дослідженні проєкту Хапуга.ua.
▶ На YouTube-каналі ТСН можна переглянути за цим посиланням відео: ОЦЕ ТАК ПОВОРОТ! Нові запчастини з харківського заводу ФЕД -- у літаках РФ! ЯК ТАК ВИЙШЛО? Хапуга.UA
ПАТ "ФЕД" -- підприємство з майже столітньою історією, засноване у 1927 році на базі механічних майстерень при дитячій трудовій комуні імені Фелікса Дзержинського. Назва "ФЕД" -- це абревіатура від його імені. Завод із початку свого існування мав тісні зв'язки з російськими підприємствами, що колись вважалося нормою. Але у 2025 році, коли Росія веде війну проти України, ці зв'язки викликають серйозні запитання.
Існує два підприємства ФЕД: перше — приватне, під керівництвом Віктора Попова, а друге — державне, яке, судячи з усього, вже давно опинилося на дні. До 2018 року обидва ФЕДи функціонували в рамках одного кластеру "Мехатроніка", але згодом їхні шляхи розійшлися. До 2007 року третина акцій ПАТ "ФЕД" належала російському підприємству "Рубін". Після цього контроль над часткою перейшов до "Авіа ФЕД Сервіс", яка до 2011 року володіла 37,6% акцій. Після Революції Гідності у 2014 році російські акціонери офіційно вийшли зі складу акціонерів, але співпраця між підприємствами продовжилася.
Відповідно до інформації, що є в розпорядженні Delo.ua, 18 лютого 2015 року, за рік після початку конфлікту на сході, публічне акціонерне товариство "ФЕД" реалізувало ТОВ "ТЕХНОБУД УА" продукцію під найменуванням "Привід-генератор ДП-22" за суму 1780131,36 грн, з номером 16441705808. Через місяць, 17 березня 2015 року, "ФЕД" здійснив продаж ще двох привід-генераторів ДП-22, але вже за вищою ціною — 3577975,2 грн. Цього разу покупцем виступило товариство з обмеженою відповідальністю "СЕНТРО-М".
Згідно з даними Харківського антикорупційного центру, ці генератори приводів застосовуються у сфері військової авіації.
"Згідно з наявними даними, два двигуни були відправлені російській фірмі для використання в ракеті-носії ТУ 160, яка піднімається у повітря і запускає ракети під час атаки", — зазначив голова правління Харківського антикорупційного центру Євген Лісічкін.
Крім того, Віктор Попов, керівник ПАТ "ФЕД" та депутат кількох скликань Харківської обласної ради, зокрема, від "Партії регіонів", схоже, вирішив кинути виклик розуму, відкрито висловлюючи своє бажання знову налагодити контакти з Росією. У своєму інтерв'ю, яке відбулося 27 листопада 2019 року, він із незворушною впевненістю пропонує два можливих шляхи для "відновлення" української авіаційної сфери: або імпортозаміщення, або ж — увага — "лібералізацію відносин" з північним сусідом. Саме з тим сусідом, який протягом п’яти років продовжує розв’язувати війну на Донбасі.
Слова Попова -- це не просто риторика. У січні 2020 року його син, Олексій Попов, втратив посаду директора 410-го авіазаводу "Укроборонпрому" після скандалу. Причиною стало фото 2015 року з авіавиставки МАКС-2015 у Москві, де Олексій позує в російській військовій формі. Це не просто збіг -- це сигнал про глибші зв'язки родини Попових із Росією.
На перший погляд, ПАТ "ФЕД" виглядає як успішний гравець на європейських ринках. Проте у період з 2023 по 2024 роки компанія активно співпрацювала з китайською AVIC International Holding та сінгапурською Pha Pte Ltd, які, ймовірно, беруть участь у постачанні комплектуючих до Росії через посередників.
За даними OFAC, у 2021 році США внесли AVIC International Holding до санкційного списку через зв'язки з оборонним сектором Китаю. CNN у 2022 році повідомило, що AVIC постачає обладнання російській "Ростех", яка виробляє безпілотники та зброю. The Wall Street Journal додав: Китай постачає Росії навігаційне обладнання та деталі для винищувачів.
А тепер найцікавіше: у 2023-2024 роках, за даними сервісу 52wmb, ПАТ "ФЕД" весело торгує з AVIC International Holding, постачаючи обладнання за категорією "двигуни".
"Китайській компанії продавалися двигуни для цивільноі авіації, але ми розуміємо, що цивільна авіація все одно зараз під час під час повномасштабної війни працює на користь армії Росії, а також через Сінгапурську компанію постачалися деталі для вертольотів К-32", -- каже Євген Лісічкін.
Pha Pte Ltd, ймовірно, виступає посередником для російської "Вертолітної сервісної компанії", яка є частиною холдингу "Вертольоти Росії". Згідно з митними деклараціями 2019 року, Pha Pte Ltd здійснювала закупівлю комплектуючих у ПАТ "ФЕД" за посередництвом південнокорейської компанії Rh Focus Corp, визнаного дилера Ка-32. Ці комплектуючі, ймовірно, використовуються для ремонту російських військових вертольотів через різні канали постачання.
Згідно з інформацією РБК-Україна, у 2021 році акціонерне товариство "ФЕД" забезпечувало комплектуючими 558-й авіаремонтний завод у Білорусі, що займається ремонтом військових гелікоптерів.
"Найближчим часом не слід очікувати конкретних юридичних наслідків, адже ці санкції не стосуються безпосередньо української компанії. Проте існує певний ризик вторинних санкцій у зв'язку з її співпрацею з юридичною особою, яка підлягає санкціям. Найважливіший аспект — це репутаційні ризики для України, оскільки ми постійно виступаємо за накладення санкцій на компанії, які залучені до схем обходу обмежень. Українські санкції в першу чергу слугують сигналом для наших партнерів, аби вони звернули увагу на певні компанії чи осіб і розглянули їх внесення у списки санкцій," — зазначила Дар'я Кузьміна, керівниця напрямку санкцій аналітичного центру STATEWATCH.
Журналісти з проєкту "Хапуга" направилися до ПАТ "ФЕД" для отримання коментарів. Однак, варто було їм дістатися до місця, як всі раптово почали розходитися.
Журналістам вдалося зв’язатися з Віктором Поповим, але їхня бесіда виявилася швидкоплинною: "Я наразі в Європі. Можу запропонувати вам поговорити з моїм асистентом".
Через годину на зв'язок виходить і помічник, проте на розмову він точно не налаштований: він заявив, що ні з якими компаніями вони не співпрацюють.
"Проаналізувавши усі митні декларації, в період з 2022 по 2025 рік, ми знайшли дуже цікаву інформацію. Попри усі заяви про розірвані зв'язки з китайською компанією, "ФЕД" таки продовжили торгувати. Так в 27 лютого 2025 року "Авіку" було продано запчастин на суму трохи більше 3 мільйонів доларів", -- зауважують журналісти.
Китай не тільки займає перше місце за обсягом виручки, але й контролює значну частину поставок, що свідчить про його глибоку співпрацю з компаніями, які потрапили під санкції. З 63 поставок у період з 2022 по 2024 роки, 24 були відправлені до Китаю на загальну суму $17,5 млн із загального обсягу в $27,9 млн. Через компанії, такі як AVIC, Китай, ймовірно, активно впливає на постачання компонентів для російського військово-промислового комплексу через різних посередників.
"Отже, що ми маємо? ПАТ "ФЕД" у Харкові, наче змій, повзає між Китаєм, Сінгапуром і ймовірно російським ВПК. Чому ймовірно, бо юридично вони "чисті", але це як сказати: "Я не винен, що мої деталі в російських вертольотах -- я ж просто продав!" Це не просто бізнес, друзі. Це ризик для України, для Харкова, для всіх нас", -- зауважують журналісти.
#Китай (регіон) #Росія #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Європа #Москва #Південна Корея #Війна на Донбасі #Бойові дії #Ракета. #Росіяни #Північна та Південна Америка #Дрон #Зв'язок #Акціонер #Білорусь #Харків #Літак. #Приватне товариство з обмеженою відповідальністю #РБК-Україна #Гелікоптер. #Двигун #CNN #YouTube #Публічна компанія #Абревіатура #Партія регіонів #Телевізійна служба новин #Сінгапур #Революція Гідності #Військова авіація #Українська оборонна промисловість #FED (камерний) #Фелікс Дзержинський