Юрій Кирпичов: Адмірал став жертвою війни – Блоги | OBOZ.UA

Я його бачив, був пов'язаний з ним по роботі, не раз писав про нього та його побратимів, і ось настав час прощатися. Він мій земляк, родом із України і зробив чималий внесок у ослаблення Росії.

Старий РЕБЗ та вшанування пам'яті адмірала.

Ми згадуватимемо про важкий авіаносний крейсер "Адмірал Кузнєцов". Згідно з думкою американського видання The National Interest у 2018 році, він увійшов до списку п'яти найгірших авіаносців в історії. Цю оцінку також підтримує Business Insider. Не дивно, що у 2016 році у Великій Британії з'явився жарт: — Чому над Ла-Маншем так багато ворон? — Це чайки, сер. — А чому вони чорні? — "Кузнєцов", сер...

Я бачив адмірала в Миколаєві, неподалік від стіни, що добудовувалася, на території Чорноморського суднобудівного заводу, де були створені всі радянські авіаносці. Щоправда, тоді він ще не носив звання адмірала і мав маловідоме ім'я Леонід Брежнєв. Пізніше його корабель отримав нову назву - "Тбілісі", а 4 жовтня 1990 року він нарешті став адміралом, і його перейменували втретє на "Адмірал Флоту Радянського Союзу Кузнєцов".

30 листопада 1991 року, коли командування флоту усвідомило, що розпад СРСР неминучий, один з кораблів у пізню пору вирушив у напрямку Босфору — його таємно викрали і відправили до Росії. Турецька сторона не стала чинити опору. Це цілком зрозуміло: навіщо їм російський авіаносець у водах Чорного моря?

Що стосується зв'язків з "Адміралом" у контексті роботи, варто зазначити, що він оснащений системою радіоелектронної боротьби та захисту, відомою під абревіатурою РЕБЗ. Цю абревіатуру розшифровувати не потрібно, оскільки всі обізнані з її значенням. Чому я згадую про це? Справа в тому, що влітку 1978 року я завершив навчання на фізичному факультеті Донецького університету, де спеціалізувався на радіофізиці та електроніці, а також на НВЧ. За успішність мені призначили підвищену стипендію у 50 рублів. Після закінчення університету я був направлений до закритого інституту комплексної автоматизації в Донецьку, відомого як НДІКА. Там мені доручили розробити концептуальний проект системи РЕБЗ для авіаносного з'єднання, що включав підбір відповідного обладнання з продукції нашого військово-промислового комплексу. Ось така історія...

Інтернету тоді не було, про РЕБЗ я мав саме загальне уявлення, так само як і про склад авіаносного сполучення, західними військовими журналами бібліотека НДІКА похвалитися не могла, як і інші бібліотеки Донецька, практика плавань попередніх ТАВКР не узагальнювалася, тим більше в такому розрізі, так що працювати було важко. Але я впорався і навіть розіслав запити на підприємства ВПК: які параметри їх виробів та терміни постачання такої-то кількості? І після отримання відповідей написав слізний лист заступника міністра Мінсередмашу з кадрів (мовляв, двоє малих дітей, дружина-студентка та ін. стогнання - ось коли ще прорізався літературний дар!) з благанням дати можливість залишити інститут.

Наш кадровик сміявся: фіг ти звільнишся, це ще нікому не вдавалося, відбарабаниш всі три роки! Але у травні 1979-го він приголомшено розвів руками, і я пішов на вільні хліби в цивільну наладку.

Втеча була зумовлена неналежною якістю обладнання РЕБЗ: воно виявилося застарілим, громіздким і ламповим, розробленим ще в 50-60-х роках. Термін постачання не відповідав вимогам замовника, ВМФ, і я не бажав витрачати свої молоді роки на проект, що мав мало шансів на успіх. Я не помилився: робота в наладці стала моїм зоряним періодом, і через 15 років я досяг посади генерального директора. Тим часом, мої менш вимогливі колеги продовжили роботу над РЕБЗ, що наприкінці 80-х років призвело до створення системи "Спис" для ТАВКР.

Восстановление, восстановление, восстановление!

Отже, крейсер обігнув усю Європу, 20 січня 1991 року був зданий ВМФ і увійшов до складу Північного флоту. Кілька разів він виходив у море, але лише наприкінці грудня 1995 року став повноцінним бойовим кораблем і, маючи на борту авіагрупу у складі 13 Су-33, двох Су-25УТГ та 11 гелікоптерів, вирушив у Середземне море, на свою першу бойову службу. І там мало не влип у історію, в якій міг втратити літаки.

Суть справи в тому, що неподалік берегів Ізраїлю льотчики його армії вирішили провести навчальний повітряний бій, що виглядало як божевільна ідея. Можливо, ініціатива належала адміралу Касатонову, першому заступнику Головнокомандувача ВМФ, під чиїм керівництвом проходила ця операція. Щиро кажучи, шкода, що ізраїльські пілоти, які були підняті по тривозі та вже готові до запуску ракет, не встигли покласти край цій безглуздій акції.

Між 1996 і 1998 роками новий корабель залишався на тривалому ремонті. У 2000 році він брав участь у навчаннях, під час яких трагічно загинула атомна підводна лодка "Курськ" (згадайте, як Путін зневажливо прокоментував цю ситуацію: "вона потонула"?). Корабель також був залучений до рятувальної операції. З 2001 по 2004 рік він знову проходив плановий середній ремонт. Взимку 2007-2008 років авіаносець очолив загін кораблів у масштабному поході до Атлантичного океану та Середземного моря. Цю подію подали як відновлення військово-морської присутності Росії на світовій арені, і в Москві пролунали фанфари, а чиновники активно піарили цю ініціативу. У 2008 році корабель знову відправився на ремонт, який тривав 7 місяців у Центрі судноремонту "Зірочка". Під час цього ремонту оновили головну енергетичну установку та відремонтували котельне обладнання – запам'ятайте цей важливий момент.

У грудні 2011 року "Адмірал" вирушив до берегів Сирії, похід тривав до травня 2014 року. З 14 травня по 20 серпня 2015 року корабель перебував на ремонті у доці 82-го судноремонтного заводу в Росляковому. З січня по 15 червня 2016 року перебував на ремонті у 35-му судноремонтному заводі у Мурманську, де проходив відновлення технічної готовності перед далеким походом. Який похід сумно прославив ТАВКР, приніс йому прізвисько "Димлячий Кузя" і став останнім.

Варто зазначити, що з моменту, коли ВМФ РФ почав свою діяльність, і до останнього виходу в море, пройшло 26 років, з яких корабель не менше 8 років провів у ремонті. Це не через погану якість будівництва, адже на той час у Миколаєві вже вміли створювати досить добрі авіаносці. Наприклад, "Варяг", його систершип, був придбаний Китаєм і після модернізації став першим китайським авіаносцем. Однак, за даними Business Insider, він зайняв друге місце після "Кузнєцова" у відповідному рейтингу.

Ні, річ не лише в самому кораблі, а в державі, до якої він потрапив. Пострадянська Росія зазнала значної деградації в усіх сферах: культурі, освіті, науці, авіаційній промисловості, космічних технологіях, а також у суднобудуванні і рівні кваліфікації фахівців різних галузей. Вона суттєво відстає від свого попередника - СРСР і не має можливості ані експлуатувати подібні кораблі, ані утримувати їх у належному стані, не кажучи вже про їх модернізацію. Це стало очевидним у подальших подіях.

Чорні чайки, що населяють узбережжя Ла-Маншу.

Відразу стало очевидно, що "відновити технічну готовність" авіаносця країна вже нездатна, він страшенно димив - як вугільні броненосці кінця XIX століття, і над знімками з ним потішався весь світ. З'явилося безліч карикатур та анекдотів, у тому числі про чорні чайки. Гірше за те, погана підготовка палубної техніки та команди призвела до втрати двох бойових літаків.

У Сирії льотчики "Кузі" бомбардували житлові квартали. "За два місяці участі в бойових діях льотчики морської авіації виконали 420 бойових вильотів... Завдано поразки 1252 об'єктам терористів" - повідомляв командувач угрупуванням військ у Сирії генерал-полковник Картаполов, згодом заступник міністра оборони, начальник головного військово-політичного управління ЗС РФ, а нині голова комітету Держдуми з оборони. Рідкісний мерзотник навіть за мірками Думи, відомий фантастично нахабною брехнею про втрати ЗСУ. Язиком знищив більше їхніх танків, ніж було у всіх країнах світу, а також десятки "Хаймарсів" та "Петріотів", "Абрамсів" та "Леопардів".

Тьху на нього, і продовжимо нашу сумну історію про адмірала, яка наближається до завершення. У лютому 2017 року він повернувся до Північноморська після невдалого рейду, а восени того ж року що зробив? Правильно, став на ремонт і модернізацію! Я тоді зазначав, що з ремонту він не вийде, і виявився правим. Це ідеальний інструмент для розподілу бюджетних коштів. Його слід берегти та підтримувати в постійно незадовільному стані, не доходячи до абсурду з ремонтом. Це не корабель, а справжня золота жила!

Під час ремонту це судно неодноразово зазнавало аварій: воно затопило величезний плавдок, єдиний на півночі, здатний обслуговувати такі великі кораблі; підйомний кран упав на нього, і це лише частина проблем. В результаті витрати на його відновлення виявилися багаторазово вищими за спочатку заплановані (близько мільярда доларів), модернізація так і не була реалізована, корабель покритий іржею, а бюджетні кошти вичерпані. Час припиняти веселощі з фінансами настав.

Стан корабля виявився гіршим, ніж перед ремонтом, і він більше не здатен вийти з дока самостійно. На початку цієї зими міністр оборони Білоусов визнав цю ситуацію, а до літа стало очевидно, що виникають серйозні труднощі з формуванням державного бюджету: фінанси виявилися на межі, і ресурси на війну не вистачає, а розподіл коштів викликає занепокоєння. У середині липня 2025 року з'явилася інформація про зупинку робіт над авіаносцем. 25 липня Андрій Костін, голова ВТБ та ради директорів "Об'єднаної суднобудівної корпорації", оголосив, що корабель найближчим часом може бути проданий або підлягати утилізації.

Адмірал став жертвою конфлікту.

#Китай (регіон) #Володимир Путін #Росія #Європа #Москва #Донецьк #Збройні сили України #Північна та Південна Америка #Підприємницька діяльність #Радянський Союз #Ізраїль #Міністр оборони #Військово-промисловий комплекс #Адмірале. #Військово-морський флот #Сирія #Миколаїв #Бібліотека #Турецький народ #Мурманськ #Електронна війна #Військове з'єднання #Ла-Манш #Авіаносець #Середземне море #Ремонт #Босфор #Крейсер #Леонід Брежнєв #Адмірал Кузнецов (авіаносний крейсер) #Північний флот ВМФ СРСР #Чорноморський суднобудівний завод #Введення судна в експлуатацію #Сухой Су-33 #The National Interest #Сухий Су-25 #Собачий бій #Авіаційний крейсер

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Штучний інтелект стартап готовий інвестувати $34,5 мільярда в Chrome на фоні антимонопольних розслідувань, що стосуються Google.
У Львові пройде благодійний фестиваль, метою якого є підтримка українських військових.
У Запоріжжі було продано літак за суму, що наближається до одного мільйона гривень.
Теги