Укрзалізниця планує значний оновлення своїх вагоноремонтних служб.

15.08.2025 17:24 "Агро Перспектива" (г. Киев) -- З початку повномасштабної війни обсяги вантажних перевезень в Україні скоротилися на 40%, а перевезення вагонами УЗ -- на 58%. Це спричинило зниження обсягів ремонтів вагонів на 55%. Як наслідок, галузь працює з істотним недовантаженням: наразі лише 8 із 29 вагоноремонтних підрозділів є прибутковими. За прогнозами, у 2025 році збитки вагоноремонтного напрямку можуть сягнути 600 млн грн. Для підвищення ефективності використання вагоноремонтних потужностей та адаптації до нових ринкових реалій, Укрзалізниця розглядає низку можливих варіантів трансформації, зокрема, оренду, державно-приватне партнерство, перепрофілювання.

Ця тема обговорювалася 15 серпня на відкритій зустрічі Укрзалізниці, де розглянули актуальний стан справ та перспективи розвитку вагоноремонтної галузі.

До дискусії приєдналися представники міжнародних фінансових організацій, фахівці в галузі інвестицій, ринку нерухомості та управління активами, бізнес-асоціації, учасники ринку, а також представники державних структур і Укрзалізниці.

Визнаючи, що потужності працюють з недовантаженням, УЗ виконала прогноз щодо вибуття вагонного парку на найближчі 10 років. "Впродовж наступного десятиліття понад 50% існуючих вагонів буде виведено з експлуатації. Прогнози для приватного сектора аналогічні — близько 44%. Це суттєво вплине на навантаження ремонтної інфраструктури і вимагатиме нових підходів до вагоноремонтних підприємств. Саме з цієї причини ми ініціювали цю дискусію — щоб спільно з ринком знайти ефективну модель трансформації", — підкреслив Євген Шрамко, член правління УЗ, відповідальний за напрям "Ремонт і виробництво".

Серед варіантів трансформації, що обговорюються, є оренда, партнерство між державою та приватним сектором, а також зміна профілю використання. В цьому контексті також аналізувалися положення нещодавно прийнятого законодавства щодо державно-приватного партнерства.

УЗ підкреслила свою відкритість до співпраці з ринком і пошуку рішень, що будуть взаємовигідними для держави, бізнесу та самої компанії. Голова правління Олександр Перцовський зазначив, що залучені інструменти мають бути ефективними та швидкими, адже важливо вивести вагоноремонтну галузь у плюс. В цьому контексті Олексій Балеста заступник Міністра розвитку громад та територій України задекларував свою готовність всіляко підтримувати цей процес.

Окрема частина обговорення була присвячена правовому аспекту трансформацій. Учасники підкреслили, що зміни в галузі державного майна повинні ґрунтуватися на чітких нормативно-правових засадах, аби зменшити юридичні ризики та уникнути надмірного втручання з боку правоохоронних органів.

Денис Гайовий, асоційований директор і старший банкір Групи сталої інфраструктури Європейського банку реконструкції та розвитку, підтвердив, що їхня організація вже має співпрацю з Укрзалізницею та готова більш детально дослідити потенційні можливості для співпраці в напрямку ремонту вагонів.

Марк Клоепфель, регіональний директор EPSA у регіонах DACH та CEE, зі свого боку зазначив, що поки проєктів з Укрзалізницею не було, але компанія також відкрита до співпраці.

Ольга Балицька, керівниця практики нерухомості та інфраструктури, а також співголова Комітету з відновлення України в Європейській Бізнес Асоціації, підкреслила, наскільки важливою є ініціатива УЗ щодо відкритого обговорення ефективного управління державними активами. У світі існує лише кілька прикладів успішної трансформації вагоноремонтних підприємств, проте бізнес готовий підтримати цей процес, пропонуючи експертні знання, аналітичну допомогу та активну участь у спільному розробленні рішень. Однак бізнес також прагне бачити конкретні результати — такі як показники рентабельності та умови співпраці.

Укрзалізниця зафіксувала всі пропозиції та погляди учасників дискусії. Наступним етапом буде створення найкращої моделі трансформації, яка буде представлена для подальшого відкритого обговорення.

#Бізнес #Інвестиції #Інфраструктура #Ризик #Нерухомість #Європейська бізнес асоціація #Модель #Оренда #Норма прибутку #Українська залізниця #Європейський банк реконструкції та розвитку #Залізничний вагон #Ремонт #Перспектива (графічна)

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Що Путін може вимагати від Трампа на Алясці: аналітик розкрив плани Кремля.
Трамп висловив свою позицію щодо територіальних питань: "Не буду вести переговори стосовно України".
Олексій Кулеба повідомив: "Ми формуємо Молодіжну раду при Міністерстві розвитку".
Теги