
В Україні бензини повинні включати не менше 5% рідких біологічних компонентів.
Уже майже місяць бензини в Україні мають містити не менше 5 % рідких біокомпонентів, відповідна норма передбачена Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту", повідомляє Укрінформ. Початок повномасштабного вторгнення Росії в Україну суттєво вплинув на український ринок нафтопродуктів. Унаслідок цього різко підвищилися ціни, порушилися звичні ланцюги постачання, змінилися потреби споживачів, особливо зросла необхідність у дизельному пальному для вантажних перевезень.
Україна швидко адаптувалася, налагодивши постачання палива з нових джерел, переважно з країн Європейського Союзу. У 2022 році, за словами першої віце-прем'єр-міністерки - міністерки економіки Юлії Свириденко, на АЗС України з'явилося перше паливо із США, регіону Амстердам-Роттердам-Антверпен (АРА), бензин із німецьких, скандинавських та прибалтійських переробних заводів. У 2023 році основними постачальниками стали Греція, Індія та Литва, а у 2024 році лідерами з імпорту бензину були польський державний нафтогазовий концерн PKN Orlen і румунська OMV Petrom.
З травня 2025 року в Україні запроваджено норму про обов'язковий уміст біоетанолу в бензинах (стандарт Е5 - 5 % біоетанолу). Це допоможе поліпшити екологічну ситуацію та сприяєтиме інтеграції України з Європейським Союзом.
На ринку успішно працюють великі компанії, такі як Ukrnafta, SOCAR та інші, які займають значну частку ринку.
Вони активно реформують свої автозаправні станції, розширюють свої мережі, гарантують стабільність постачань і дотримуються високих вимог до якості.
Поряд з великими учасниками ринку активно функціонують і менш масштабні підприємства.
Малим компаніям особливо важко конкурувати з великими мережами через ціни, податки та логістику, але вони часто знаходять свої переваги - гнучкість, швидкість реакції на зміни та ближчі відносини з клієнтами.
Зокрема, прикладом можуть слугувати автозаправні станції ESKO та інші аналогічні компанії, які надійно функціонують у різних регіонах України, забезпечуючи споживачів якісним паливом та зазвичай пропонуючи конкурентоспроможні ціни в порівнянні з великими мережами.
Паливний експерт Вадим Балінський обговорив ситуацію на ринку пального та переваги біоетанолу в інтерв'ю для Укрінформу.
Запровадження обов'язкової норми 5% біоетанолу в бензинах не лише відповідає європейським вимогам, але й є стратегічним кроком, спрямованим на зниження залежності України від імпортних енергоресурсів. Це також стимулює розвиток внутрішньої економіки країни.
Біоетанол володіє безліччю переваг.
По-перше, він зменшує шкідливі викиди в повітря, що має благотворний вплив на навколишнє середовище.
По-друге, завдяки значній концентрації кисню, біоетанол покращує процес згоряння пального та сприяє очищенню паливної системи автомобіля.
По-третє, і це має величезне значення, біоетанол стимулює значний внутрішній попит на сільськогосподарську продукцію, таку як кукурудза, пшениця, цукровий буряк та ріпак. Це відкриває нові горизонти для українських фермерів, сприяє розвитку переробної промисловості та збільшенню попиту, що, в свою чергу, веде до створення нових робочих місць і підвищення доданої вартості в межах країни. Біопаливо трансформує аграрний сектор з "сировинного додатку" в активного учасника енергетичного ринку.
Отже, більшість автозаправних станцій заздалегідь підготувалися до переходу на стандарт Е5: здійснили тестування нових партій пального, оптимізували логістичні процеси та організували навчання для свого персоналу. Сьогодні споживачі мають можливість заправлятися сучасним, безпечним і екологічно чистим паливом від відомих європейських виробників.
Сталий розвиток паливного ринку можливий навіть в умовах війни - за умови, якщо бізнес і держава працюють в одному напрямку.
Використання біоетанолу - це не лише екологія, це покращення економіки, технічна ефективність і стратегічна самостійність паливного ринку України".
Невеликі автозаправні станції працюють над оптимізацією своїх витрат, досліджують нові перспективи та розширюють спектр послуг. Такі кроки дозволяють їм зберігати конкурентоспроможність навіть в умовах військових викликів.
Крім того, з огляду на розвинену інфраструктуру США у сфері переробки нафти, існує потенціал для поставок в Україну бензину, дизельного та авіаційного пального. Крім того, враховуючи зростання експорту, можливі також постачання скрапленого природного газу.
В цілому, ринок нафтопродуктів в Україні демонструє ознаки відновлення, активно розвивається та пристосовується до умов воєнного часу. Основними проблемами залишаються високі податкові ставки та протидія нелегальному ринку, однак гнучкість та адаптивність галузі сприяють її прогресу.
Загалом, впровадження обов'язкового використання біоетанолу в бензині є суттєвим кроком до відновлення та сталого розвитку паливного сектору України. Це допоможе зміцнити енергетичну безпеку, підтримати національну економіку та поліпшити екологічні умови на ринку нафтопродуктів в Україні.
#Росія #Україна #Європейський Союз #Греція #Споживач #Укрінформ #Швидкість #Економіка #Заправна станція #Технічний стандарт #Логістика #Нафтопродукт #Занепокоєння (бізнес) #Паливо #Литва #Індія #Імпорт #Бензин. #Країни Балтії #Скандинавія #Екологія #Сталий розвиток #Паливо на основі етанолу #Паливо для двигуна #Дизельне паливо #SOCAR #Біопаливо #Петром. #PKN Orlen #Румунська мова #Поляки