Відомі європейські виробники електричних літаків з вертикальним зльотом переживають фінансові труднощі. Компанія Lilium оголосила про банкрутство, тоді як Volocopter може опинитися під контролем китайської компанії Geely.
Відомі європейські компанії, які займаються створенням електричних літаків з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL), переживають значні фінансові проблеми. Lilium оголосила про своє банкрутство, а Volocopter веде переговори з китайським концерном Geely щодо продажу 85% своїх акцій, повідомляє BBC, згідно з інформацією УНН.
Елементи
Однією з новацій Олімпійських Ігор у Парижі цього року планувалося впровадження електричного літаючого таксі. Німецька фірма Volocopter обіцяла, що її двомісний електричний апарат VoloCity забезпечить транспортування пасажирів у межах міста. Однак це не відбулося. Натомість компанія організувала демонстраційні польоти.
Хоча затримка цього терміну викликала певні труднощі, за сценою розгорталася набагато серйозніша ситуація: Volocopter активно шукала нові інвестиції, щоб забезпечити фінансову стабільність компанії, повідомляє видання.
У квітні переговори щодо отримання позики в розмірі 100 мільйонів євро від уряду не увінчалися успіхом.
Тепер сподівання пов'язані з китайською компанією Geely, яка веде переговори про купівлю 85% акцій Volocopter в обмін на інвестиції в розмірі 95 мільйонів доларів США, як повідомляє Bloomberg. Якщо угода відбудеться, це може призвести до переміщення всіх майбутніх виробничих потужностей до Китаю.
Volocopter — це одна з багатьох компаній у світі, яка займається створенням електричних літаків з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL).
Їхні машини обіцяють гнучкість вертольота, але без такої вартості, шуму та викидів.
Однак, зіткнувшись з величезними витратами на схвалення таких нових літаків регулюючими органами і подальше нарощування виробничих потужностей, деякі інвестори відмовляються від них.
Одна з найвідоміших "жертв" – це Lilium.
Німецька компанія представила інноваційний підхід до розробки eVTOL.
Літак Lilium обладнаний 30 електричними двигунами, які можуть бути нахилені одночасно, що дозволяє йому переходити з вертикального злету в горизонтальний політ.
Концепція виявилася привабливою, і компанія заявила, що має замовлення та меморандуми про взаєморозуміння на 780 літаків з усього світу.
Їй вдалося продемонструвати технологію за допомогою дистанційно керованої масштабної моделі. Будівництво перших повнорозмірних літаків вже розпочалося, а випробування мали розпочатися на початку 2025 року.
На авіаційній виставці у Фарнборо, що відбулася в липні, головний операційний директор Lilium Себастьян Борель висловлювався з великою впевненістю.
"Ми, безумовно, витрачаємо кошти, - зазначив він в інтерв'ю BBC. - Але це позитивний сигнал, адже це свідчить про те, що ми зайняті виготовленням літака. До кінця року в нас буде три літаки в процесі виробництва, і ми також залучили 1,5 мільярда євро."
Проте згодом фінанси вичерпалися.
Lilium прагнула залучити кредит у розмірі 100 мільйонів євро від німецького банку розвитку KfW. Проте для цього їй були необхідні гарантії з боку національних та регіональних урядів, які так і не були надані.
На початку листопада компанія розпочала процедуру банкрутства своїх основних операційних підприємств, а її акції були вилучені з фондової біржі Nasdaq.
На даний момент розробка нового літака продовжується, оскільки компанія активно співпрацює з фахівцями з реструктуризації для продажу бізнесу або залучення свіжих інвестицій. Проте, реалізація виробництва нового електричного реактивного літака виявляється більш складною, ніж раніше.
Одним з провідних британських гравців у секторі eVTOL є Vertical Aerospace. Ця компанія, розташована в місті Брістоль, була заснована в 2016 році підприємцем Стівеном Фіцпатріком, який також є засновником OVO Energy.
Його вражаючий дизайн VX4 використовує вісім великих гвинтів, встановлених на тонких крилах типу літака, для створення підйомної сили. Фіцпатрік зробив амбітні заяви про літак, припустивши, що він буде "в 100 разів" безпечніше і тихіше вертольота, за 20% від вартості.
Компанія досягла значних успіхів. Після завершення програми тестування систем дистанційного управління вона розпочала пілотні випробування на початку року. Перші етапи проходили з літаком, який був закріплений на землі. Однак на початку листопада літак успішно здійснив свій перший політ без обмежень.
Але були і серйозні невдачі. У серпні минулого року дистанційно пілотований прототип був сильно пошкоджений, коли зазнав аварії під час випробувань в аеропорту Котсволд після того, як відвалилася лопать пропелера.
У травні один з його ключових партнерів, інженерний гігант Rolls Royce, відмовився від угоди про постачання електродвигунів для літака.
Амбіції компанії залишаються вражаючими. Vertical Aerospace оголосила про намір постачити своїм клієнтам 150 літаків до завершення десятиліття. Крім того, вона планує досягти виробництва 200 одиниць щорічно та вийти на беззбитковість у фінансовому плані.
Проте компанія опинилася в складній фінансовій ситуації і нещодавно уклала угоду про порятунок із своїм найбільшим кредитором, американською фірмою Mudrick Capital.
В рамках угоди Mudrick планує вкласти до 50 мільйонів доларів у компанію Verticial, в той час як 130 мільйонів доларів, що були надані у вигляді кредитів, буде конвертовано в акції.
Це призведе до того, що американська інвестиційна компанія володітиме 70% акцій Vertical, тоді як частка Фіцпатріка зменшиться з 70% до 20%.
На фоні загальної турбулентності один європейський проект поступово реалізується згідно з планом, зазначає Бйорн Ферм, фахівець з авіаційних технологій, який раніше служив пілотом бойових літаків у Військово-повітряних силах Швеції. Нині він займає посаду в консалтинговій компанії Leeham, що спеціалізується на аерокосмічній галузі.
Він стверджує, що проект eVTOL, розроблений компанією Airbus, найімовірніше, матиме успіх.
Літак під назвою CityAirbus NextGen, розрахований на чотири пасажири, оснащений вісьмома пропелерами і здатний подорожувати на відстань до 80 км.
"Це технологічний проект для їхніх інженерів, вони мають гроші та знання", - каже Ферм.
У різних куточках планети існують інші добре профінансовані стартапи, які мають всі шанси успішно вивести свої літаки на ринок. Серед них слід відзначити компанії Joby та Archer у Сполучених Штатах.
Після того, як літаки будуть вироблені, наступним завданням стане перевірка того, чи є для них прибутковий ринок.
Перші маршрути, швидше за все, будуть між аеропортами та міськими центрами. Але чи будуть вони приносити прибуток?
"Найбільша проблема з точки зору вартості експлуатації - це пілот і батареї. Батареї потрібно міняти кілька разів на рік", - зазначає Ферм.
У світлі існуючої невизначеності та витрат, виникає логічне питання: чому ж інвестори все ж обирають вкладати свої кошти в проекти нових електричних літаків?
"Ніхто не хотів пропустити наступну Tesla", - сміється Ферм.
#Сполучені Штати #Китай (регіон) #Інвестиції #Інвестор #Німеччина #Євро #Банкрутство #Сполучене Королівство #Пілот літака #Долар США #Bloomberg L.P. #BBC #Літак. #Airbus #Аеропорт #Кредит #Позика. #Китайська мова #Тесла, Інк. #Geely #Німецька мова #Пропелер (аеронавтика) #Гелікоптер. #KfW #Пасажир #Будівництво #Таксі. #NASDAQ #Електрична батарея #Rolls-Royce Motor Cars #Артилерійська батарея #Військово-повітряні сили #Брістоль #Швеція