З 24 грудня починає діяти норма закону, котра зобов'язує виробників та імпортерів пального сформувати мінімальні запаси пального. Проте за минулий рік чиновники не встигли підготували систему моніторингу запасів та відповідні підзаконні акти. Тож на початку грудня заступник міністра енергетики повідомив, що протягом наступного року за порушення цієї норми бізнес не штрафуватимуть. В результаті цього бізнес опинився в підвішеному стані, оскільки вимоги закону зараз виконати неможливо, а слова заступника міністра про відсутність покарання не скасовують сам закон.
Висловлення посадовця про звільнення від відповідальності за порушення законодавчих норм спричинило змішані реакції серед фахівців та представників ринку, проте переважна частина має досить скептичний настрій.
За словами засновника групи "Прайм" Дмитра Льоушкіна, словам заступника міністра вірити можна, тож імпортери палива отримали ще рік відстрочки.
Водночас СЕО мережі АЗС "Надежда" Станіслав Батраченко налаштований доволі скептично та вважає, що для фактичного відтермінування відповідальності необхідне відповідне рішення уряду, якого поки немає.
За словами Сергія Куюна, директора консалтингової групи "А-95", законодавча норма про обов'язкове зберігання запасів нафтопродуктів, що вступає в силу після 24 грудня, все ж буде реалізована. Якщо ж уряд вирішив відстрочити відповідальність за невиконання цієї вимоги, зміни потрібно внести безпосередньо в сам закон, щоб уникнути можливих маніпуляцій з боку деяких чиновників. Експерт також зазначає, що процес розробки програмного забезпечення для реєстрації та моніторингу цих запасів ще не завершено, хоча і наближається до фінальної стадії.
Експерт впевнений, що мінімальні обсяги запасів пального, які передбачені законодавством, вже наявні у великих учасників ринку. Це особливо стосується роздрібних компаній, які тримають значні запаси пального у резервуарах своїх автозаправних станцій.
Аналітик консалтингової компанії "Нафторинок" Олександр Сіренко зауважує, що попри заяви міністерства після 24 лютого може скластися юридична колізія, коли імпортери не зможуть розмитнити пальне. Згідно з законом, інформація про запаси в імпортерів відповідно до закону має передаватися імпортерами на митницю. А митниця з огляду на ці обсяги вже приймає рішення щодо обсягів розмитнення. Тобто імпортер не може завозити більше ніж дозволяють його наявні запаси або обсяги банківської гарантії.
Отже, поки не надійде офіційне роз'яснення від Державної митної служби, більше ніж 500 імпортерів продовжують перебувати в ситуації ризику.
За словами Льоушкіна вимога сформувати мінімальні запаси палива хоч спочатку і не позначиться на роздрібному ринку, але стане фінансовим потрясінням для невеликих імпортерів палива, оскільки це вимагатиме у них замороження великих обсягів обігового капіталу. При цьому банки зараз не кредитують імпорт дизпалива, оскільки це вважається високоризиковими операціями.
Батраченко зазначає, що витрати на зберігання та вимога заморозити частину обігових коштів створять додатковий фінансовий тягар для операторів автозаправних станцій, які не займаються імпортом пального та не зобов'язані підтримувати мінімальні запаси. У результаті, в майбутньому мережі АЗС можуть бути змушені підвищити ціни на своїх вітринах.
За інформацією Сіренка, в довгостроковій перспективі законодавство, що регулює мінімальні запаси нафтопродуктів, може призвести до витіснення з ринку невеликих імпортерів, які не володіють належною інфраструктурою та фінансовими ресурсами для підтримки необхідного рівня запасів пального.
Звісно влада намагатиметься не допустити колапсу на кордоні та дефіциту пального в країні та дасть необхідні роз'яснення для митниці. Хоч відповідальність за порушення закону і відтермінували, закон ухвалений та почав діяти. Таким чином протягом року усі імпортери повинні будуть сформувати необхідні запаси хоч і отримали для цього час через затримку чиновників. Тож з часом ці вимоги закону сприятимуть витісненню з гуртового ринку дрібних гравців та укрупненню ринку.
#Бізнес #Митниця #Капітал (економіка) #Енергетична галузь #Заправна станція #Івано-Франківськ #Інфраструктура #Чиновник #Моніторинг #Нафтопродукт #Банк #Програмне забезпечення #Паливо #Імпорт #Консультант #Паливо для двигуна #Законодавча влада #Резервуар для зберігання #Дизельне паливо