Яка ціна пального в Україні, чи вплине відключення електроенергії на ціни, та якою стане вартість до кінця року - читайте в статті РБК-Україна.
На 4 листопада середня вартість одного літра бензину марки A-95+ в Україні становить 63 гривні, згідно з інформацією від українського сайту AUTO.RIA, який спеціалізується на купівлі та продажу автомобілів. Бензин А-95 звичайний коштує 58,28 гривні, а А-92 – 56,75 гривні. Дизельне паливо оцінюється у 56,14 гривні за літр.
Протягом місяця ціни на окремі марки бензину в Україні залишилися практично без змін, а деякі з них навіть стали дешевшими. Наприклад, бензин A-95+ 6 жовтня мав ціну 63,01 гривні, що лише на одну копійку більше, ніж тепер. У той же час, звичайний А-95 знизився в ціні на 33 копійки, і на початку жовтня його вартість становила 58,61 гривні. Бензин марки А-92, навпаки, подорожчав на 2 копійки, з середньою ціною 56,73 гривні за літр на початок жовтня.
Одночасно, за місяць спостерігалося значне зростання вартості дизельного пального. Станом на 6 жовтня середня ціна на даний вид пального досягла 55,58 гривні, що на 56 копійок менше, ніж на початку листопада.
За словами паливного аналітика Дмитра Льоушкина, в Україні ціни на паливо можуть піднятися до кінця листопада. Цю інформацію він оприлюднив на своїй сторінці у Facebook.
Потенційне подорожчання він пов'язує із дефіцитом пального на європейському ринку через запровадження 19-го пакету санкцій проти Росії, а також з обмеженнями на імпорт нафтопродуктів російського походження в Україну. Нині в Україні вже відчувається нестача ресурсів, насамперед дизельного пального, зазначив він.
Різке підвищення вартості нафтопродуктів в Європі стало каталізатором подорожчання пального в Україні, стверджує Сергій Куюн, директор консалтингової компанії "А-95". "Ціни на бензин та дизельне паливо також зросли. Хоча вартість нафти залишалася стабільною, ціни на дизель виявилися значно вищими", - зазначив експерт у своєму коментарі для РБК-Україна.
Основною причиною зростання цін на паливо стало введення 19-го пакету санкцій Європейського Союзу, що забороняє імпорт нафтопродуктів з країн, які здійснюють переробку російської нафти, зокрема Туреччини та Індії.
"Ці держави мають значну присутність на європейському ринку, що викликало значний інтерес," - підкреслив Куюн. Він також зазначив, що європейські підприємства почали активно накопичувати запаси, що сприяло різкому зростанню попиту та цін.
Паралельно український ринок відчув дефіцит пропозиції пального через одразу кілька обмежень у постачанні, додав експерт. Постачання зі Словаччини зупинилися через ризики санкцій щодо російської нафти, виникли труднощі з румунського напрямку після посиленого контролю експорту, а НПЗ у Литві став на ремонт, пояснив Куюн.
"Додатково на ринок вплинуло виведення з ладу Кременчуцького НПЗ" - наголосив експерт.
АЗС в Україні (зображення Getty Images)
З 1 січня також відбудеться підвищення акцизів на бензин і дизельне паливо, що сприятиме подальшому зростанню цін. Директор Центру прикладних досліджень Юрій Щедрін зазначає, що регулярне щорічне підвищення акцизних ставок на паливо є ключовим чинником, який впливає на здорожчання пального в Україні.
Щедрін також зазначає, що на ціну пального в даний час значний вплив має ситуація на міжнародних ринках.
"Україна імплементує постачання пального з Європи, яка, в свою чергу, частково закуповує його від індійських нафтопереробних заводів. Однак останні зменшують обсяги постачання, що може призвести до незначного дефіциту пального", - зазначив Щедрін у коментарі для РБК-Україна.
Хоча світові котирування нафти останнім часом залишаються відносно стабільними, українські мережі все одно закладають у вартість потенційні ризики. Саме тому ціни не поспішають знижуватися навіть тоді, коли "чорне золото" у світі дешевшає, додав експерт
"Зараз маржа мереж автозаправних станцій перевищує показники до початку війни", - зазначив Щедрін. Він також відмітив, що трейдери встановлюють ціни, враховуючи ймовірні коливання та ризики, пов'язані з логістикою.
Попри ризики нових атак на енергетичну інфраструктуру та можливі відключення електроенергії в Україні, експерти не очікують, що попит на пальне для генераторів, призведе до підвищення цін на бензин та дизель.
"Ринок має достатні обсяги ресурсу і попит з боку домогосподарств та бізнесу на пальне для генераторів не є критичним для ціноутворення. На українських ринок більше впливають світові ціни на пальне", - пояснив Куюн.
Чоловік наповнює паливом свій автомобіль на станції обслуговування (зображення Getty Images)
За словами Щедріна, обсяги споживання пального домогосподарствами в умовах відключень електроенергії недостатні для формування дефіциту або суттєвого тиску на ціни.
"Експерт зазначив, що підготовка компаній до зимового сезону, зокрема формування запасів пального, вже триває. Це, в свою чергу, зменшило ризик різкого збільшення попиту."
Експерти мають різні думки щодо майбутніх змін цін на паливо в Україні. Сергій Куюн не прогнозує зростання цін на пальне до завершення року і вважає, що можливий частковий спад цін після їх підвищення. Він також висловлює припущення, що до Нового року ціни на паливо можуть знизитися приблизно на гривню.
"Ті гроші, які нещодавно з'явилися, безумовно є надмірними. Це той мінімум, який ринок повинен компенсувати", - зазначив фахівець.
Щедрін очікує помірне зростання цін на пальне у найближчий місяць. Втім, за його словами, підвищення буде поступовим і не перевищить кількох відсотків.
"На мою думку, незначне підвищення цін - приблизно до 5% - є цілком імовірним", - підсумував він.
#Росія #Україна #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Європейський Союз #Європа #Facebook #Українська гривня #Електрична енергія #Російська мова #Заправна станція #Машина. #Словаччина #Ринок (економіка) #Електричний генератор #Нафтопродукт #Новий рік #Туреччина #Литва #Індія #Дизельний двигун #Імпорт #Дефіцитні видатки #Бензин. #Нафта #РБК-Україна #Getty Images #Паливо для двигуна #Дизельне паливо #Кременчук #Нафтопереробний завод #Бізнес