
Найвагоміший вплив електромобілізації на економічну ситуацію в Україні полягає у зростанні зарядної інфраструктури. Десять років тому в країні не існувало жодної зарядної станції для електромобілів, а сьогодні функціонує більше 20 тисяч зарядних пунктів. Цей показник вже можна порівняти з багатьма державами Європейського Союзу.
І що особливо важливо -- встановлено понад 80% усього обладнання українського виробництва. В країні працює понад 20 підприємств, які розробляють і виготовляють зарядні станції, продають їх не лише всередині країни, а й експортують більш ніж у 40 країн світу. Це -- тисячі робочих місць, мільярди гривень податків і реальний приклад того, як електромобільність стає індустрією.
До речі створено карту електромобілізації Україні
Загальна сума інвестицій в уже встановлені зарядні станції перевищує 200 мільйонів доларів, що становить більше 7 мільярдів гривень за курсом української валюти. Це стало можливим без державних субсидій, виключно завдяки зусиллям бізнесу та наявним податковим пільгам для імпорту електромобілів.
Сьогодні ринок зарядних послуг охоплює всю територію країни. Більше 30 операторів забезпечують безперебійне функціонування мереж у всіх регіонах. Крім того, сотні дрібних підприємців встановили одну або дві зарядні станції поблизу кав'ярень, готелів чи автосервісів. Для багатьох із них це стало надійним джерелом доходу.
На цьому ринку відсутні іноземні оператори, що означає, що всі фінансові ресурси залишаються в Україні. Це ще один доказ того, як електромобільність здатна генерувати локальну додану вартість.
У різних частинах країни здійснюються проекти масштабних зарядних станцій, що передбачають багатомільйонні вливання капіталу. Ці проекти розробляються з оглядом на очікуване збільшення кількості електромобілів. Однак будь-яке скорочення пільг може призвести до затримки реалізації цих ініціатив, зупинки інвестицій і змусити виробників перенести свою діяльність за межі країни.
Один із обнадійливих напрямків розвитку — інтеграція зарядних станцій із сонячними панелями і системами зберігання енергії. Такий підхід не лише знижує тиск на енергетичну інфраструктуру, але й підвищує її стійкість під час пікових навантажень.
Технології V2G (Vehicle-to-Grid) надають можливість електромобілям не тільки отримувати електроенергію, але й повертати її в енергетичну мережу. Завдяки цьому, кожен електрокар може виконувати роль компактного енергетичного резервуара, що сприяє стабілізації енергетичної системи.
Окрім того, у сфері продажу електричних автомобілів по всьому світу було зафіксовано новий рекорд.
Швидке зростання кількості електромобілів створило нову галузь обслуговування. Оскільки конструкція EV суттєво відрізняється від звичайних авто, з'явилася потреба у спеціалізованих СТО, які займаються ремонтом електромоторів, інверторів, систем охолодження та батарей.
На сьогоднішній день в Україні функціонує більше 15 компаній, які займаються цією діяльністю. Це, знову ж таки, українські підприємства, що забезпечують робочими місцями сотні людей і сплачують мільйони гривень податків. Деякі з цих компаній навіть займаються експортом електромобілів після їх відновлення. Наприклад, в 2024 році з країни було експортовано понад тисячу відновлених Tesla, що свідчить про реальний внесок в експорт із доданою вартістю.
Окрім цього, виші адаптуються до потреб ринку праці. У Дніпровській політехніці вже впроваджено спеціальності, такі як "Електромобільність" та "Обслуговування електромобілів". Підготовка нових фахівців є важливим підґрунтям для галузі, яка матиме можливість розвиватися протягом багатьох років.
Ще одна сфера, що може зробити Україну важливим гравцем на світовій арені, – це переробка та повторне використання батарей. В даний час численні сервісні компанії займаються розбиранням акумуляторів від електромобілів, перетворюючи їх на побутові енергетичні накопичувачі або використовуючи для потреб Збройних сил на фронті. Однак у майбутньому ця діяльність здатна перетворитися на окрему індустрію з мільярдними обігами.
В Україні наявні запаси літію та графіту, що відкриває можливості для створення повного циклу виробництва — від переробки сировини до виготовлення сучасних акумуляторів. Це може стати важливим кроком у розвитку нової "батарейної" індустрії.
Уже сьогодні в 190 тисячах електромобілів, які їздять українськими дорогами, міститься до 100 тисяч тонн цінної сировини. Цього достатньо, щоб запустити перші заводи з переробки батарей і створити сотні нових робочих місць.
Цікаво, чи здатні електромобілі в Україні викликати блекаут.
Електромобільна індустрія формує не лише внутрішню економічну вартість, але й залучає капітал з-за кордону.
Україна володіє всіма необхідними умовами для того, щоб стати центром виробництва електромобілів та їх складових, від зарядних станцій до акумуляторів. Це стане реальністю лише за умови стабільного зростання внутрішнього ринку.
Окрім цього, прогрес у сфері електромобілів чудово узгоджується з планами Європейського Союзу, який має намір повністю перейти від автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння до 2035 року. Таким чином, збереження пільг для електромобілів є не лише економічним заходом, але й частиною євроінтеграційної стратегії, що гармонізує Україну з екологічною політикою Європи.
Електромобілі -- це не лише транспорт майбутнього, а й інструмент економічної трансформації України.
Завдяки підтримці держави та приватним вкладам вдалося сформувати цілісну екосистему: виробництво зарядних станцій, національні мережі операторів, спеціалізовані сервісні центри, нові освітні програми, а також перспективну промисловість батарей.
Кожен новий електромобіль на українських дорогах -- це не лише менше викидів, а й нове робоче місце, нова технологія і крок до енергетичної незалежності країни.
#Бізнес #Інвестиції #Україна #Європейський Союз #Європа #Енергія #Податок #Українська гривня #Експорт #Економіка #Електрична енергія #Інфраструктура #Машина. #Літій #Стратегія #Акумуляторна батарея #тонна #Імпорт #Енергетична система #Тесла, Інк. #Електромобіль #Електрична батарея #Графіт #Інвертор живлення