
Зображення: Олександр Ратушняк Віктор Ляшко, міністр охорони здоров'я. Проблема № 1. Людський потенціал в галузі охорони здоров'я.
Віктор Ляшко зазначає, що криза в сфері медичних кадрів стала всесвітньою проблемою. Якщо розвинені держави можуть відчути її наслідки лише через п'ять років, то для України ця ситуація є вже сьогодні надзвичайно серйозною. Причиною цього є значна кількість медичних працівників, які вже досягли пенсійного віку.
До того ж, упевнений міністр, проблема значно посилиться з набуттям членства в Європейському Союзі. Щойно відкриються кордони, у певних напрямках почнеться шалений відплив медичних сестер.
"Я розумію, що відбудеться через п'ять років після цього (вступу в ЄС. -- Ред.). Я бачу, як відбувався відтік кадрів в інших країнах. Потім вони поверталися, але це те, що ми повинні спрогнозувати", -- упевнений очільник Міністерства охорони здоров'я.
Поки такі розвинені країни, як Норвегія, розмірковують над тим, в яких сферах штучний інтелект може замінити медичних працівників, Міністерство охорони здоров'я має зосередитися на заохоченні людей обирати медичні професії. Це включає в себе підготовку фахівців для заповнення існуючих і потенційних вакантних місць, а також підготовку до можливих труднощів, які можуть виникнути внаслідок відтоку кадрів.
"У Міністерстві охорони здоров'я ми ініціювали важливі кроки. Створили стратегію розвитку медсестринства в Україні, яка була схвалена на засіданні колегії. Нещодавно організували платформу, де медсестри могли зустрітися та обговорити, що спонукає їх залишатися в професії. І мова йде не лише про фінансові чи економічні аспекти," – поділився міністр.
Зображення: Олександр Ратушняк, Ігор Ліскі, Наталія Гусак, Віктор Ляшко та Михайло Радуцький у процесі обговорення.
Віктор Ляшко вважає, що немає суттєвого витоку молодих спеціалістів з державної медицини в приватний сектор. Однак він підкреслює важливість розрізнення між лікарями та медсестрами, оскільки кожна з цих груп стикається з унікальними викликами.
"Обговорюючи лікарів та різні медичні заклади — державні, комунальні та приватні, варто зазначити, що, не применшуючи значення приватних установ, вони наразі не є серйозними конкурентами державній системі. Обсяг пацієнтів, яких обслуговують приватні заклади, навіть з урахуванням первинної ланки, лише закладає основи для подальшого розвитку. А кількість молодих спеціалістів, які переходять до приватної медицини, не є критичною для підготовки кадрів в нашій країні," — підкреслив міністр.
У цьому контексті він також підкреслив, що з 2025 року планується повноцінний запуск електронної системи розподілу на інтернатуру для студентів, які навчалися на бюджетній основі. Розробка цього проекту тривала протягом трьох років. Система розподілу функціонуватиме аналогічно до процесу вступу до університетів після Національного мультипредметного тесту.
"Після КРОКів (єдиний державний кваліфікаційний іспит. -- Ред.) і ОСКІ (об'єктивний структурований клінічний іспит. -- Ред.) визначають відповідний бал, і ти обираєш собі спеціальність і місце інтернатури, забюджетоване вакантне місце, яке дозволяє тобі надалі навіть бути працевлаштованим.
Якщо в даному місці немає можливості здобути необхідні навички, складається індивідуальний план, що включає лікарню, де особа буде проходити інтернатуру, та навчальний заклад, в якому проходитиме очна частина програми. Я помічаю, що багато молодих людей обирають для себе райони, близькі до фронту. Коли їх запитують, чому так, вони відповідають, що прагнуть набути досвіду в тій сфері, яка їх цікавить. Вірогідність здобути вищу кваліфікацію в таких умовах значно перевищує шанси, які є в тилу, -- підкреслив міністр.
Зображення: Олександр Ратушняк Міністр охорони здоров'я України Віктор Ляшко Виклик № 2. Економічний розвиток
"Не можна мріяти про досконалу систему охорони здоров'я, яка відповідає на всі виклики, коли вона не підкріплена фінансовим ресурсом. Це виклик, який має бути відразу проговорений, на старті", -- вважає Ляшко.
Зміни в медичній системі завжди будуть залежати від фінансових можливостей, тому необхідно працювати над підвищенням економічного стану країни, зазначає міністр охорони здоров’я.
"Ви будете звертатися до мене стосовно тарифів, а ми, в свою чергу, звернемося до Верховної Ради. Що стосується тих 80 мільярдів, які ми запитували з бюджету, то вони можуть вказати на те, що 60% зарплат виплачуються в конвертах, -- зауважив Ляшко. -- ...Я готовий на багато що задля системи, проте мені потрібно встановлювати пріоритети, враховуючи доступні ресурси."
За словами міністра, саме через економічну ситуацію в Україні наразі неможливо запровадити систему медичного страхування.
"Ми повинні розуміти, що відбувається з демографічною ситуацією конкретно в Україні. Хто буде наповнювати фонд медичного страхування, яким би він не був, який перекочує далі до певних організацій, які заміняють, умовно, Національну службу здоров'я України", -- каже міністр.
Зображення: Олександр Ратушняк Міністр охорони здоров'я України Віктор Ляшко
За його словами, такий інструмент спроможний лише в країнах, де медичне страхування працює вже десятиліттями, як у Німеччині. Приклад же балканських країн, які запустили медичне страхування через внески роботодавця і робітника, показує, що сьогодні їхні фонди банкрутують і, однак, дотуються державою через погіршення демографічної ситуації, хоч вона краща за нашу.
"Ми повинні дивитися і прогнозувати, що відбудеться завтра. І для нас сьогодні оптимальною моделлю є Національна служба здоров'я України як закупівельник. Ми розуміємо, який фонд держава може виділяти в цей час. Саме це для нас повинно бути доступною доступністю, тобто економічно обґрунтованими тарифами, які ми покриваємо як держава", -- переконує Віктор Ляшко.
За його словами, Міністерство охорони здоров'я вирішило діяти за принципом зворотного зв’язку: існує базовий гарантований рівень медичних послуг, який має постійно вдосконалюватися. Крім того, реалізується програма медичних гарантій, а також доступні платні послуги, визначені відповідно до кодів Національної служби здоров'я України та певних класифікаторів. Наступним кроком має стати розвиток добровільного медичного страхування для тих послуг, які не покриває держава.
"Три ключові слова, які є символом мого руху вперед і моєї команди, яку я веду за собою: доступність, якість, безоплатність медичної допомоги для пацієнта. Доступність територіальна й економічно обґрунтована на цей конкретний момент часу", -- відзначає міністр.
Фото: Олександр Ратушняк Віктор Ляшко і Наталія Гусак Виклик № 3. Навчитися казати правду всім учасникам системи
"Ми прагнемо створити систему охорони здоров'я, орієнтовану на пацієнтів, але, на жаль, кожен учасник цієї системи або не висловлює всі деталі, або не завжди говорить правду, що спотворює певні аспекти та ініціативи. Це може завадити нам досягти бажаних цілей," - зазначає Ляшко.
Водночас він прокоментував інформацію, за якою чверть нових комп'ютерних томографів і магнітно-резонансних томографів для лікарень, закуплених на 2,3 млрд грн протягом 2023-2024 років, досі не працюють. Ці дані міністр назвав сплутаними.
"Я хочу зазначити, що наразі працює 242 комп'ютерних томографи. Важливо пам'ятати, що 62 з них були закуплені, але ще не введені в експлуатацію. Це стосується не лише комп'ютерних томографів, але й обладнання для магнітно-резонансної терапії. Ніхто не звертає уваги на умови контрактів: коли вони були підписані, коли було виділено фінансування та до яких термінів вони мають бути доставлені. Складнощі монтажу такого дорогого обладнання також залишаються поза увагою. Існує питання, чи однакові умови для приватних компаній і державних установ, адже державні організації мають пройти безліч процедур, тоді як бізнес, знаючи марку і модель, може завтра найняти підрядника і почати роботи. Ніколи не варто порівнювати строки введення в експлуатацію дорогого обладнання, яке вимагає розробки проєктно-кошторисної документації," -- підкреслив міністр.
Він також зазначив, що вже другий рік підряд не вдається придбати циклотрони для виробництва радіофармацевтичних препаратів, що ускладнює запуск більшої кількості ПЕТ-КТ (сучасного методу діагностики онкологічних захворювань) в Україні.
"Увесь минулий рік бізнес дискутував на всіх можливих майданчиках, не дозволив купити. Скарги/оскарження, скарги/оскарження, кошти повернуті в державний бюджет. Частково переформатовані. Цього року аналогічна ситуація. Але ми розробляємо альтернативний варіант. Будемо виходити з цифрою, скільки послуг ПЕТ-КТ готові купити у 2026 році, а циклотрон із ПЕТ-КТ апаратами купує бізнес і виходить торгуватись. Для нас це буде, напевно, найбільш реалістична історія, як швидко запустити. Ми маємо свої певні ризики, але вже знайшли, як ці ризики подолати.
Для цього нам потрібно мати в державній власності кілька циклотронів, щоб уникнути завищення вартості радіофармпрепарату і мати можливість проводити порівняння. У нас є один заклад, де це буде реалізовано, тому я впевнений, що саме в цьому напрямку буде розвиватися державна політика, - зазначає Ляшко.
Зображення: Олександр Ратушняк Міністр охорони здоров'я України Віктор Ляшко
Система охорони здоров'я, як зазначає міністр, не є такою, де рішення, ухвалене сьогодні, приносить результати вже завтра, відчутні для всіх. Для цього можуть знадобитися роки або навіть десятиліття.
Проте ці результати матимуть своє відображення в нашому житті. Відповідаючи на провокаційне запитання стосовно можливого звільнення з посади міністра, можу сказати, що спокійно ставлюся до ухвалених рішень. Без емоцій.
Тому що горджуся тим, що мені вдалося досягнути на посаді міністра охорони здоров'я за чотири роки. Ми можемо наводити кейси, які показують, що проблеми є. Так, я їх визнаю -- вони є. Але й години дві можу говорити про речі, яких вдалося досягнути, які сьогодні дають результат. І цим треба пишатися.
Бо країна, яка не вміє находити свої результати і пишатися ними, приречена до постійної дискусії, що хтось поганий не зробив те, що, здавалося б, набагато краще в цей момент часу", -- підкреслює Віктор Ляшко.
На завершення, нинішній міністр виклав своє бачення системи охорони здоров'я в контексті країни завтрашнього дня: він уявляє Міністерство охорони здоров'я, вільне від вакантних посад, яке складається з кваліфікованих фахівців, що пройшли конкурсний відбір і здатні приймати професійні управлінські рішення, необхідні для держави.
Лікарське самоврядування виступає як конкурент для Міністерства охорони здоров'я, супроводжуючи професійну дискусію щодо кожного аспекту стандартів надання медичних послуг.
Корупція зведена до мінімуму. Гарний рівень заробітних плат не дозволяє дивитися в той бік, а правоохоронні органи будуть пропонувати певні рішення, як запобігати таким порушенням.
Молоді кадри йдуть не у приватну, комунальну чи державну сферу, а до лідера процесу, який дозволяє вчитись і веде за собою.
Зображення: Олександр Ратушняк Міністр охорони здоров'я України Віктор Ляшко
"Повірте, ви не знайдете жодної людини, яка зможе змінити це самостійно. Тому, коли ми говоримо про реформи в системі охорони здоров'я, ми повинні розуміти: немає різниці, хто міністр, хто голова комітету, -- це наша з вами спільна зона відповідальності. І пацієнта, і медика, управлінця, чиновника чи законодавця. Саме в такому конгломераті ми повинні чути і реагувати на проблеми", -- резюмував Віктор Ляшко.
#Бізнес #Європейський Союз #Лікар #Демографія #Держава (політичний устрій) #Штучний інтелект #Німеччина #Економіка #Робити #Бюджет #Працевлаштування #Медицина #Міністерство охорони здоров'я (Україна) #Балкани #Медичне страхування #Норвегія #Пенсійний вік #Медсестро! #Національна служба здоров'я України #Розвинена країна #Капітал (економіка) #Стажування (медицина) #Циклотрон #Економічний розвиток