
Згідно з оголошеною метою законопроєкту №13533, передбачено забезпечення автономності антикорупційних органів НАБУ і САП, а також їх захист від впливу держави-агресора. Обидва органи вже заявили, що новий проект був створений за їхньою участю і закликають народних депутатів якомога швидше прийняти його.
На тлі реакцій суспільства та міжнародних партнерів очікується, що цей законопроєкт буде ухвалено у найближчі терміни.
В цілому - законопроєкт пропонує повернути нас до стану до 22 липня:
Отже, в аспекті функціональної та інституційної автономії антикорупційних установ - все, насправді, має намір повернути до умов, що панували до ухвалення закону №12414.
На фоні обмеження повноважень НАБУ і САП, закон №12414 надав надзвичайно розширені повноваження генеральному прокурору. Внаслідок ухвалення цього законодавства, генеральний прокурор фактично перетворився на центральну постать у всіх кримінальних справах без винятку.
Що ж далі? По-перше, планується скасувати частину особливих повноважень генерального прокурора. Якщо президентський законопроєкт №13533 буде ухвалений, вищі посадовці більше не зможуть безпосередньо звертатися до генерального прокурора з проханням про закриття справи проти них, оминаючи слідчого чи прокурора, який веде справу.
Таким чином, генеральний прокурор більше не має повноважень щодо закриття подібних справ. Заступникам генерального прокурора знову надається право погоджувати продовження розслідування до 12 місяців.
Тепер у всіх справах, що розслідуються по території України, немає необхідності отримувати дозвіл на подальше розслідування від генерального прокурора.
Натомість, ряд норм скандального законопроєкту - залишаються:
Серед інших змін, скандально відомий закон №12414 також переглянув правила проведення "невідкладних" обшуків. Цей документ звузив можливість їх здійснення лише до справ, що стосуються насильницьких злочинів (включаючи злочини проти життя та статевої свободи) і тероризму.
Раніше - вони часто використовувались для тиску на бізнес. Слідчі, прокурори вилучали обладнання та техніку без рішень суду під приводом нагальності таких обшуків.
Таке обмеження "невідкладних" обшуків - очевидно позитивно було сприйнято бізнесом. Норма була спрямована на недопущення свавілля правоохоронців. Ухвалений закон запровадив нову підставу для їх проведення - вилучення та збереження доказів у згаданих вище справах.
Проте президентський законопроєкт №13533 містить пропозицію скасувати ці норми та відновити ситуацію, яка діяла до 22 липня. Це означає, що "невідкладні" обшуки знову можуть проводитися у всіх кримінальних справах, включаючи ті, що стосуються бізнесу. Підставами для їх проведення залишаються переслідування осіб, а також необхідність рятувати людей і майно.
Відновлення подібної ситуації, без сумніву, створює загрози для бізнесу, який постраждав від "екстрених" перевірок, під час яких, під приводом "порятунку", було конфісковано обладнання компаній, а також особисті пристрої керівників і співробітників.
Серед інших переваг слід зазначити, що всі справи, пов'язані з бізнесом, планується зосередити виключно в Бюро економічної безпеки. Пропонується зберегти норму, яка забороняє будь-яким особам, окрім генерального прокурора, вилучати справи з БЕБ та передавати їх до інших органів.
Чи стане це причиною для зменшення тиску з боку інших структур, зокрема СБУ та ДБР, наразі невідомо. Лише з часом можна буде оцінити, як ця норма втілюватиметься в реальному житті.
Президентський законопроєкт акцентує увагу на необхідності "захисту антикорупційних установ від потенційного втручання з боку держави-агресора". Ось запропоновані зміни:
Об'єкт злочину полягає у виконанні дій, що підтримують Російську Федерацію. Вводиться обмеження на виїзд співробітників НАБУ за межі країни протягом часу дії воєнного стану (за винятком службових поїздок).
Це виглядає як певний компроміс у кризі, що виникла. НАБУ і САП уже повідомили - такі норми не є для них проблемою. Їхні працівники регулярно проходять перевірки на поліграфі.
Поспішна розробка та реєстрація президентського законопроєкту - з одного боку свідчить про спробу влади все повернути на свої місця та про визнання помилок. Залучення НАБУ і САП до його підготовки - також виглядає як спроба компромісу з антикорупційними органами.
З іншого боку:
Протягом усього цього періоду генпрокурор має законне право закривати провадження, а також вивчати і вилучати справи з НАБУ. Відновити ситуацію так, як це було раніше, у випадку з законом, не вдасться.
#Бізнес #Документ #Повноваження #Суспільство #Прокурор. #Спеціалізована антикорупційна прокуратура #Служба безпеки України #Воєнний стан #Злочин #Ймовірна причина #Тероризм #Державне бюро розслідувань (Україна) #Національне антикорупційне бюро України #Проєкт закону #Слідчий #Генеральний прокурор України #Поліграф