У 2024 році Укрзалізниця приготувала безліч оновлень: нові послуги, зміни в тарифах, нові маршрути та активна протидія квитковій мафії.

Чим жила Укрзалізниця минулого року та що запропонує клієнтам у наступному

Перед святковим сезоном Різдва та Нового року Укрзалізниця оголосила про запуск додаткових поїздів на затребуваних напрямках, відкриття нових міжнародних маршрутів, а також впровадження нових сервісів і поліпшення якості обслуговування пасажирів.

Цей рік для залізничного холдингу, виявляється, завершується не надто успішно. Фінансові результати виявилися гіршими, а також триває скандал з викриттям квиткової мафії. У бізнес-середовищі активно обурюються намірами підвищити тарифи на вантажні перевезення. Але давайте розглянемо все по черзі.

ТАРИФИ І ЗАЛІЗНИЧНИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ

Як і багато інших критично важливих секторів інфраструктури в Україні, залізнична система продовжує зазнавати серйозних ушкоджень від ракетних та дронових атак агресора. Окрім цього, вона стикається з викликами, пов'язаними з організованими диверсіями, які здійснюються російськими спецслужбами. Це призводить до негативних наслідків для колійного господарства, енергетичних систем, а також для управління, контролю і безпеки перевезень. У зв'язку з цим, окрім запланованих заходів з реконструкції та модернізації, залізничники змушені постійно займатися терміновим відновленням інфраструктури. Цього року, як і всім нам, залізничникам особливо тяжко через перебої з електропостачанням...

Усе це, серед інших факторів, впливає на фінансові результати компанії. За підсумками 2023 року Укрзалізниця отримала прибуток у розмірі 5 мільярдів гривень, що є контрастом до збитків у 9,6 мільярда, зафіксованих у 2022 році. Проте фінансовий план на поточний рік знову передбачає збиток, який становитиме 12,6 мільярда гривень (хоча кілька місяців назад цей показник був переглянутий, і тепер очікуються втрати в 2,7 мільярда). У липні підприємство вперше з початку року зафіксувало негативний фінансовий результат. Це сталося, незважаючи на те, що УЗ вдалося зменшити операційні витрати на утримання залізничної інфраструктури на 12% та значно знизити споживання енергоресурсів, заощадивши при цьому щонайменше пів мільярда гривень.

Виправити ситуацію, на думку менеджменту УЗ, можна, піднявши тарифи на вантажні перевезення на 37%. Проєкт рішення скерували на розгляд Тарифної ради при Міністерстві розвитку громад та територій України. Востаннє ці тарифи переглядали влітку 2022-го. А за цей час вартість електроенергії зросла на 166%, дизелю - на 110%, запчастин для тепловозів - на 217%, комплектуючих для електровозів - на 22%. Укрзалізниця намагається переконати партнерів у тому, що без підвищення тарифів за нинішніх умов не обійтися. "Завдяки тарифним ініціативам ми зможемо покрити операційні витрати, які значно зросли з моменту останньої індексації тарифів. На це вплинуло багато факторів: подорожчання запасних частин, дизелю, електроенергії... Наше завдання - знайти дієві компенсатори, щоб залізниця не втратила обсяги та не вплинула на можливості українського агроекспорту", - переконував учасників однієї з зустрічей із бізнесом голова правління Укрзалізниці Олександр Перцовський.

За його підрахунками, якщо брати до уваги ціну зерновозів, валютний курс і заплановану індексацію тарифів, вартість транспортування тонни зернових, наприклад, зросте не більш як на 1 долар.

Зрозуміло, що бізнес не сприймає "тарифну" ініціативу з ентузіазмом. Вони вважають, що це створить додатковий тягар для промислового сектора, що може негативно вплинути на експортну конкурентоспроможність і, ймовірно, призвести до збільшення навантаження на автомобільні дороги.

Одним із доказів того, що Укрзалізниця дійсно стикається з фінансовими труднощами, стало нещодавнє звернення компанії до власників єврооблігацій з проханням відстрочити виплату купонів на суму близько $83 млн до 2026 року. "Компанії критично бракує фінансів для покриття необхідних операційних витрат та інвестицій, що спрямовані на відновлення інфраструктури, пошкодженої ворогом, і ремонт застарілих об'єктів", - зазначили в управлінні залізниці.

ЗАЛІЗНИЧНА МАФІЯ: ВІД СПЕКУЛЯЦІЇ НА КВИТКАХ ДО ФАЛЬШИВИХ ТЕНДЕРІВ

Зрозуміло, що запобігання правопорушенням і зловживанням у такій великій структурі, як Укрзалізниця, де обіги складають десятки чи навіть сотні мільярдів, завжди було складним завданням. Регулярно надходять новини про виявлені схеми, затриманих чиновників і тих, хто намагається "висмоктати" кошти УЗ ззовні. 2024 рік не став винятком: розслідування вже зафіксованих зловживань продовжуються, виникають нові факти та спалахи скандалів.

Згідно з інформацією, наведеною у звіті НАБУ, у першій половині 2024 року в справах, що розслідуються НАБУ та САП щодо корупційних схем на Укрзалізниці, було арештовано значні суми на рахунках підозрюваних, а також у юридичних та фізичних осіб, пов’язаних із ними. Зокрема, йдеться про 262 мільйони гривень, 1,3 мільйона доларів, 754 тисячі євро та численні об'єкти рухомого і нерухомого майна.

На початку грудня правоохоронні органи почали активну боротьбу з організаторами "білетних" схем на Укрзалізниці. Виявилося, що злочинна група, очолювана головою профспілки вагонної дільниці на станції Київ-Пасажирський, вимагала гроші з начальників потягів та провідників, а також штучно створювала дефіцит квитків на популярні маршрути. Це дозволяло їм продавати квитки за завищеними цінами. Лише за перші шість місяців 2024 року Укрзалізниця втратила більше ніж 70 мільйонів гривень через цю схему. Пасажири зазнали ще більших збитків, змушені були переплачувати за квитки в умовах штучно створеного дефіциту. Наприклад, вартість квитка на популярний маршрут Київ-Варшава сягала 300-500 євро, тоді як офіційна ціна становила 3700 гривень.

Таким чином, було затримано організатора та дев’ятьох інших членів злочинного угруповання, і слідство триває. В Укрзалізниці підкреслили, що активно співпрацюють з Національною поліцією у боротьбі з перепродажем квитків. Загалом, за період інтенсивної протидії спекуляціям, у додатку Укрзалізниці система заблокувала 7100 "неадекватно активних" профілів.

"Укрзалізниця активно працює над вдосконаленням своїх ІТ-систем, щоб запобігти спекуляціям на квитки, а також прагне розширити доступність залізничних квитків для пасажирів. Зокрема, триває реалізація функції авторизації в мобільному застосунку Укрзалізниці через BankID", - зазначили в компанії. Вони впевнені, що це суттєво підвищить прозорість процесу продажу квитків.

ВИДИ на 2025 РІК: НОВІ МАРШРУТИ, СЕРВІСИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКІ ШЛЯХИ ДО ЧОПА

Безсумнівно, не варто стверджувати, що в нашому "залізничному королівстві" все йде погано. Незважаючи на війну, працівники Укрзалізниці тішать пасажирів новими маршрутами та покращеннями сервісу, активно відновлюють інфраструктуру (протягом року було відремонтовано до тисячі кілометрів), електрифікують нові ділянки та оновлюють рухомий склад. Грудень, як завжди, приносить безліч позитивних новин для клієнтів УЗ.

На минулому тижні відбувся перший рейс потяга №9/10 Київ-Будапешт "Transcarpathia", який миттєво привернув увагу, адже було продано понад 2000 квитків. "Пасажири цього потяга отримують зручні можливості для пересадки на авіарейси одного з найбільших аеропортів регіону, а також на потяги, що прямують до Відня, Зальцбурга, Інсбрука, Мюнхена, Цюриха та багатьох інших європейських міст," - зазначили представники Укрзалізниці.

Напередодні також відбувся перший рейс з Чопа до Братислави, який передбачав узгоджену пересадку з Києва. Нічна поїздка зі столиці до кордону здійснюється за допомогою спальних вагонів Укрзалізниці, тоді як денна частина маршруту Чоп - Братислава обслуговується сидячими вагонами словацької залізниці.

Цей маршрут з'єднує Київ, Львів і Мукачево з Братиславою, а також з такими значними словацькими містами, як Кошице, Жиліна, Трнава, Тренчин і Попрад. Залізничне сполучення з Братиславою також зробить подорож до багатьох міст Чехії набагато зручнішою.

Окрім того, Укрзалізниця призначила другу пару поїздів №№765/766 - 865/866 на маршруті Варшава - Рава-Руська - Львів та додала сполучення з Чернівцями.

Низку приємних для пасажирів змін обіцяють і в новому році. Приміром, в оновленому графіку руху на 2025-й передбачено, що маршрут Київ - Відень із пересадкою в Чопі буде на три години коротшим. В самому потязі з'явиться додатковий вагон з місцями для сидіння, тож придбати на нього квитки буде легше.

Окрім цього, нічний пересадковий потяг №27/28 сполучення Київ - Чоп надасть можливість зручної пересадки на два денні маршрути: до угорської та австрійської столиць (за маршрутом Чоп - Будапешт - Відень) та до столиці Словаччини (поїздом Чоп - Кошице - Братислава).

Пришвидшення та покращення обіцяють і пасажирам багатьох внутрішніх маршрутів.

"У новому розкладі на 2025 рік пасажири зможуть скористатися кількома важливими нововведеннями. Запровадять 5 нових маршрутів до гір, додадуть 3 рейси до незламного Харкова, а для 38 поїздів час у дорозі скоротиться", - повідомили в УЗ.

Укрзалізниця також зобов'язалася розробити спеціальний вагон, призначений для групових перевезень пасажирів на інвалідних візках. Проект цього унікального вагона вже був представлений ветеранам, медичним установам та громадським організаціям.

У 2024 році на залізниці продовжили реалізацію та розширення ініціативи, що передбачає створення жіночих купе для внутрішніх пасажирських перевезень. Крім того, у співпраці з ЮНІСЕФ були впроваджені перші спеціалізовані вагони для дітей.

Усе розпочалося наприкінці літа з рейсу Харків - Ясіня (поїзд №15/16). Незабаром кількість таких вагонів зросте до 8.

Відзначається прогрес у цифровізації операційних процесів та послуг. Наприклад, завдяки співпраці з Mastercard, Укрзалізниця створила оновлений веб-сайт для купівлі залізничних квитків, який був розроблений із використанням сучасних дизайнерських і IT-технологій, зокрема, з функцією верифікації акаунтів через Дія.Підпис.

Крім того, Укрзалізниця починає тестування Wi-Fi системи в швидкісних поїздах Інтерсіті та Інтерсіті+, що здійснюють рейси по всій території України.

В цілому, парк рухомого складу для перевезення пасажирів поступово модернізується.

11 грудня вийшли на маршрут (рейс №79/80 Дніпро - Львів - Дніпро) одразу 10 нових вагонів вітчизняного виробництва. Загалом Укрзалізниця замовила у Крюківського вагонобудівного заводу 66 нових вагонів. Для їх виробництва залучено 160 суміжних підприємств-постачальників, локалізація виробництва - понад 80%. В залізничному відомстві сподіваються, що, попри війну, темпи фінансування цієї програми збережуться.

Укрзалізниця розпочинає розвиток системи розподіленої генерації електроенергії. Це дозволить задовольнити потреби як самої компанії, так і понад 100 тисяч споживачів, підключених до її мережі. Для реалізації цього проекту була заснована окрема юридична особа – ТОВ "УЗ Енерго". В різних областях країни планується зведення газових електростанцій з загальною потужністю до 250 МВт.

Всього за кілька днів до цього Укрзалізниця уклала угоди про кредитування з Європейським банком реконструкції та розвитку для придбання електровозів, а також для інвестицій у газову генерацію електроенергії. Загальний обсяг фінансування під державні гарантії становитиме 480 мільйонів євро.

"Завдяки нашій співпраці з Європейським банком реконструкції та розвитку, ми розпочнемо реалізацію відразу двох важливих і життєво необхідних проектів. Перший з них - оновлення парку локомотивів Укрзалізниці, які вже давно перевищили нормативний термін експлуатації. Другий проект передбачає будівництво газової електрогенерації, яка є критично важливою через терористичні атаки з боку ворога. Ця електрогенерація частково забезпечить потреби самих залізниць та інших важливих обʼєктів інфраструктури", - підкреслив Олексій Кулеба, віцепремʼєр-міністр з питань відновлення України.

Також Укрзалізниця продовжує розбудову євроколії на заході України. Вже у 2025 році між Ужгородом та Чопом функціонуватимуть дві паралельні колії: широка - 1520 міліметрів та євроколія - 1435 міліметрів. Загальна вартість проєкту - 1,3 мільярда, 50% з яких фінансують із фонду ЄС Connecting Europe Facilit (CEF).

Повністю ж проєкт розбудови євроколії у прикордонних регіонах загальною вартістю 85,91 мільйона євро планується втілити до 2027 року.

Завдяки реалізації проєкту в перспективі Укрзалізниця зможе побудувати та обладнати відповідно до вимог TEN-T (Трансєвропейських транспортних мереж) чотири міжнародні транспортні коридори: Північне море - Балтія, Балтійське - Чорне - Егейське море, Балтійське - Адріатичне море та Рейн - Дунай.

Незважаючи на труднощі воєнного часу, держава передбачила мільярдні інвестиції для розвитку вітчизняної залізниці. Приміром, у Держбюджеті-2025 для цього знайшли понад 7 мільярдів гривень. ⁠Левова частка - 4,42 мільярда - піде на придбання пасажирських вагонів. Безумовно, фінансовий стан Укрзалізниці у 2025 році багато в чому залежатиме й від рішення про підвищення чи непідвищення тарифів на вантажні перевезення. Остаточно його ще не ухвалили. Адже для цього необхідно враховувати не лише інтереси окремо взятого - нехай і такого потужного підприємства як УЗ, - а й усіх стейкхолдерів та вітчизняної економіки загалом.

#Європейський Союз #Українська гривня #Економіка #Електрична енергія #Київ #Інфраструктура #Львів #Дніпро #Корупція #Євро #Національна поліція України #Кошице #Братислава #Варшава #Прибуток (економіка) #Харків #Будапешт #Відень #Диверсія #Mastercard #Країни Балтії #Пасажир #Національне антикорупційне бюро України #Електрика #Українська залізниця #Федеральна служба безпеки #Європейський банк реконструкції та розвитку #Мюнхен #Чоп, Закарпатська область #Квиток (вхідний) #Залізничний вагон #Електровоз #Локомотив внутрішнього згоряння #Залізнична станція Київ-Пасажирський #Рухомий склад #Обмінний курс #Крюківський вагонобудівний завод #Тренчин #Трнава #Жиліна #Інсбрук #Зальцбург #Цюріх #Попрад

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Повний огляд казино parimatch
Киянин вперше в історії здобув титул чемпіона світу з боксу! Відзначаємо століття з моменту найзначнішої перемоги відомого емігранта!
У 2024 році Збройні Сили Росії захопили більше 2500 квадратних кілометрів території, але при цьому понесли значні втрати, складаючи 427 000 військовослужбовців. Докладніше про це.
Теги