"Секретні ядерні об'єкти Путіна"

Французький атомний концерн Framatome, попри критику, не полишає планів виробляти у Німеччині паливні елементи за ліцензією "Росатому". Дозволу на це нема, але французи не сидять, склавши руки.

20 листопада 2024 року містечко Лінген, розташоване на північному заході Німеччини, стане ареною для важливої події з геополітичним підтекстом. Тут пройдуть громадські слухання щодо ініціативи французького державного атомного концерну Framatome, який планує відкрити на одному зі своїх заводів у Німеччині цех для виробництва паливних збірок за ліцензією російської компанії "ТВЭЛ", що є підрозділом "Росатому". Протестуючи проти цього франко-німецького проекту, різноманітні екологічні неурядові організації та активісти руху за відмову від атомної енергетики підготували понад 11 тисяч заперечень, представивши свої побоювання перед слуханнями.

"Росатом" не є звичайною бізнес-компанією, про що свідчить його діяльність. Цей державний концерн виступає інструментом російської влади у її геополітичних амбіціях. "Це - знаряддя Кремля", - зазначив в інтерв'ю DW Армін Зімон, представник антиатомної організації Ausgestrahlt, висловлюючи один з ключових аргументів проти проєкту. Він підкреслив, що співпраця з російськими державними структурами в настільки чутливій сфері, як атомна енергетика, створює надто великі ризики для безпеки Німеччини.

"Співпраця у виробництві паливних збірок з російськими партнерами надає Кремлю можливості для розвідки та підривної діяльності. Це дозволить Кремлю встановити нові зв'язки та отримати доступ до важливої інформації", - попереджає Зімон. Водночас компанія Framatome підкреслює свою готовність до будь-яких перевірок і, посилаючись на висновки своїх фахівців, відкидає можливі загрози безпеці під час співпраці з росіянами. "Всі теоретичні сценарії ризиків, пов'язані з можливими маніпуляціями та розвідкою на заводі Advanced Nuclear Fuels GmbH (ANF) у Лінгені, не мають жодних підстав, оскільки ані зараз, ані в майбутньому співробітники ТВЕЛ не матимуть доступу до цього підприємства", - зазначив представник Framatome у відповідь на запит DW.

Формально росіяни не мають доступу до заводу в Лінгені, де в даний час виготовляються паливні збірки для західних реакторів. Проте активісти з організації Ausgestrahlt виявили, що влітку ANF доставила до Лінгена навчальне обладнання для персоналу, не дочекавшись офіційного дозволу на виробництво російських збірок. Для цього було орендовано складське приміщення в промисловій зоні Лінгена, про що повідомили активісти. У відповідь на запитання журналістів телерадіокомпанії NDR, компанія Framatome підтвердила цю інформацію, уточнивши, що в приміщенні "тестувалося обладнання, яке буде використовуватися в подальшому виробництві".

Читайте також: Чому російська атомна промисловість досі не під санкціями ЄС?

Критики наголошують, що непублічною співпрацею з росіянами, не чекаючи дозволу влади, французи додатково підривають суспільну довіру до проєкту. Як з'ясувала DW, проаналізувавши базу даних російської митниці, доступну через сервіс Importgenius, обладнання для виробництва паливних збірок було поставлене не напряму компанії ANF з Лінгена, яка поки марно чекає на дозвіл, а через Францію. У листопаді 2023 року "дочка" ТВЭЛ - АО "Машиностроительный завод" - поставила обладнання, призначене для виробничого майданчику у Лінгені, на завод Framatome у місті Жемон, який є найближчим до Лінгена філіалом французького концерну поза межами Німеччини. Крім питання, як потрапило до Німеччини обладнання для проєкту, який не має державного дозволу, критики проєкту задаються питанням , чи російські спеціалісти працювали у Лінгені легально - з робочою візою? У мерії міста, відповідаючи на запит DW, зазначили, що "не були залучені до відповідних (візових - Ред.) процедур".

У Лінгені компанія Advanced Nuclear Fuels GmbH займається виробництвом паливних збірок для реакторів, які експлуатуються в західних країнах. На відміну від російських паливних збірок, що мають шестикутну форму, ці збірки є чотирикутними. Шестикутні варіанти використовуються в реакторах ВВЕР, розроблених компанією "Росатом". Такі реактори функціонують у п'яти країнах Європейського Союзу: Болгарії, Чехії, Фінляндії, Угорщині та Словаччині. "Ці держави залежать від Росії у постачанні ядерного пального, і їм терміново потрібна надійна, безпечна та готова до впровадження альтернатива", - зазначив представник Framatome у відповідь на запит DW. Він додав, що оператори ВВЕР в країнах ЄС самостійно звернулися до Framatome з ініціативою "долучитися до створення суверенного європейського рішення в галузі ядерного пального, щоб запобігти перебоям у постачанні критично важливих послуг та зменшити залежність від імпорту з-за меж ЄС".

У країнах ЄС діють 19 реакторів типу ВВЕР. Аби запропонувати альтернативу паливним збіркам з Росії, шведсько-американський виробник Westinghouse без співпраці з росіянами багато років розробляє шестикутні паливні збірки, які вже використовуються на АЕС України, а віднедавна випробовуються й у Фінляндії. Очікується, що ще до кінця 2024 року паливо Westinghouse буде вперше завантажене у реактори ВВЕР у Чехії, а протягом наступних кількох років - у Словаччині і Болгарії. З усіх країн ЄС, де працюють реактори ВВЕР, досі лише Угорщина не підписала контактів на постачання палива з Westinghouse і продовжує закуповувати виключно російські паливні збірки.

Також зверніть увагу: Білорусь підтримує Угорщину в зведенні атомної електростанції.

У той же час компанія Framatome намагається ввійти в активну гру: за останні кілька місяців французька фірма уклала угоди на постачання ядерного палива для атомних електростанцій у Словаччині, Чехії, Болгарії та Угорщині, починаючи з 2027 року. Це створює нову конкуренцію на європейському ринку пального для реакторів типу ВВЕР, що може призвести до більш вигідних цін для операторів АЕС. Однак є одна проблема: без партнерства з "Росатомом" у французів наразі немає можливостей для постачання. Framatome обіцяє розробити власне паливо для ВВЕР-реакторів "в середньостроковій перспективі".

Назвати це "диверсифікацією" постачань, язик не повертається, розкритикувала у розмові з DW Дарія Должикова, експертка британського аналітичного центру з питань безпеки RUSI. "Диверсифікація на ринку ядерного палива має фокусуватися на розробці альтернативного палива для реакторів типу ВВЕР, яке не залежало би від російських компонентів або участі "Росатому". Доки російська компанія залучена до процесу виробництва палива, я би не називала це диверсифікацією", - наголошує експертка з питань ядерної енергетики. Должикова констатує, що на даному етапі Framatome залежний від "Росатому" у питанні паливної програми для реакторів ВВЕР. "Критично важливо, щоби присутність "Росатома" у ядерних ланцюгах поставок була максимально прозорою, якщо ці країни, які заявляють про підтримку України, справді хочуть позбутися залежності від "Росатому" - компанії, яка є співучасницею російського вторгнення в Україну", - зауважує Дарія Должикова. Експертка додає, що не всі країни справді зацікавлені в тому, щоби позбутися залежності від Росії.

Ознайомтеся також: Французько-російська атомна ініціатива викликає занепокоєння у Берліні.

Заявку "дочки" Framatome на отримання дозволу від німецьких держорганів на виробництво паливних збірок за ліцензією ТВЕЛ було подано у березні 2022 року - за лічені тижні після широкомасштабного вторгнення Росії в Україну. Ліцензійне виробництво російських збірок надало би Framatome перевагу перед Westinghouse у конкурентній боротьбі за нішу реакторів ВВЕР. Адже збірки західної розробки потребують багаторічних випробувань, перш ніж вони отримають сертифікати безпеки. Натомість вироблені у Лінгені ліцензійні копії російських ТВЕЛів не потребуватимуть цієї процедури.

Проте, ця перевага зменшується через невизначеність, пов'язану з отриманням дозволу від німецьких органів. "На даний момент неможливо оцінити, скільки часу займе перевірка з боку федеральних наглядових установ", — повідомили в Федеральному міністерстві екології Німеччини, яке буде приймати остаточне рішення. "Не існує жодних чітких термінів для ухвалення такого рішення", — додали в міністерстві. Попереднє рішення буде прийнято Міністерством екології Нижньої Саксонії, де розташований завод, після проведення громадських слухань, запланованих на 20 листопада.

#Бізнес #Кремль (фортифікаційна споруда) #Росія #Україна #Європейський Союз #Європа #Угорщина #Митниця #Чеська Республіка #Геополітика #Німеччина #Енергетична галузь #Російська мова #Росіяни #Атомна електростанція #Берлін #Сполучене Королівство #Словаччина #Deutsche Welle #Westinghouse Electric Corporation #ВВЕР #Французький народ #Ядерне паливо #Занепокоєння (бізнес) #Росатом #Ядерний реактор #Паливо #Франція #Болгарія #ТВЕЛ #Фінляндія #Туристична віза #Журналіст #Тепловидільний елемент #Диверсифікація (фінанси) #Атомна енергетика #Білорусь #Нижня Саксонія

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Франшиза виступає найшвидшим маршрутом для ветеранів до створення власного бізнесу — Finance.ua
Браузер Chrome може бути проданий – повідомляють ЗМІ - Техно bigmir)net
Ілон Маск і Дональд Трамп: чи триватиме їхній спільний період злагоди довго?
Теги