Держава володіє комплексним резервним копіюванням усіх інформаційних даних з усіх реєстрів.
Україна стала жертвою однієї з найбільших кібератак на свою урядову інфраструктуру. Атака вразила важливі державні реєстри, сайти Міністерства юстиції, портал "Дія" для державних послуг та інші життєво важливі системи.
Незважаючи на запевнення влади щодо захисту даних, мільйони людей зіштовхнулися з низкою незручностей. Які ключові моменти потрібно врахувати стосовно цієї атаки, які сервіси тимчасово не функціонують і які терміни вирішення проблеми планує встановити уряд — роз'яснює "Телеграф".
Атака була зафіксована працівниками Служби безпеки України. За попередньою інформацією, російська хакерська група XakNet Team, пов'язана зі спецслужбами РФ, готувала цю операцію кілька місяців.
Це не перший випадок кіберагресії. Подібні дії фіксувалися ще за тиждень до початку повномасштабного вторгнення Росії у 2022 році.
"Російські сили провели атаку, щоб зірвати функціонування критично важливої інфраструктури країни", -- повідомила віцепрем'єр Ольга Стефанішина.
За словами самих хакерів, їм вдалося викрасти та знищити більше ніж мільярд рядків інформації, серед яких були й дані, що зберігалися в Польщі.
Вони повідомили, що здійснили напад на системи державного підприємства "Національні інформаційні системи", що дозволило їм отримати доступ до інфраструктури з інформацією Міністерства юстиції України.
Згідно з інформацією, наданою кореспондентом "Телеграфу", виконуючий обов’язки керівника Департаменту кібербезпеки Служби безпеки України Володимир Карастельов повідомив, що наразі СБУ не може запевнити, що витоку інформації не відбулося.
Карастельов повідомив, що Служба безпеки України розпочала кримінальне розслідування за кількома статтями Кримінального кодексу, включаючи статтю 438, яка стосується порушення законів та звичаїв війни.
Замість цього Міністерство юстиції підкреслює, що Україна володіє повним резервним копіюванням усіх даних з державних реєстрів за весь час їх функціонування. Це означає, що інформація збережена у такому вигляді, в якому реєстри працювали до моменту хакерської атаки.
"В даний момент немає жодних втрат інформації. Ми займаємося відновленням реєстрів, проте цей процес вимагатиме часу," — повідомила міністр юстиції Ольга Стефанішина під час пресконференції, передає кореспондент "Телеграфу".
Зокрема, за повідомленням Центру протидії дезінформації, інформація про те, що через хакерську атаку на державні реєстри України повністю заблоковано доступ до "баз даних ТЦК", що законна мобілізація в Україні "фактично заблокована" і працівники ТЦК "хапають людей на вулиці без розбору", є брехнею російської пропаганди.
"Центр верифікував цю інформацію, вона абсолютно не відповідає дійсності. Застосунок "Резерв+" працює. Доступ до бази "Оберіг" не втрачений. Мобілізаційні заходи в Україні тривають та здійснюються відповідно до чинного законодавства", -- написали вони у Facebook.
На час виходу цього матеріалу не було жодної офіційної реакції від Міністерства цифрової трансформації та Михайла Федорова.
Однак відомо, що процес відновлення вже стартував, і дані поступово починають функціонувати знову. Складнощі виникають лише через кілька годин між виявленням незвичних дій у реєстрах та їх вимушеним відключенням.
Міністерство юстиції раніше повідомило, що до завершення дня державні реєстри, офіційні веб-ресурси відомства, портал державного підприємства "Національні інформаційні системи" і кол-центр стануть недоступними.
За інформацією відомства, в результаті нападу було зупинено функціонування ряду критично важливих систем. Зокрема, це стосується державних реєстрів, серед яких Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських об'єднань.
Про труднощі в діяльності, викликані кібератакою, також сповістив портал державних послуг "Дія".
Через це у застосунку тимчасово не працює цілий перелік функцій, як-от реєстрація, зміна або закриття ФОП, реєстрація ТОВ, реєстрація права власності на майно, шлюб онлайн, перереєстрація авто, будівельні послуги, соціальні послуги (допомога при усиновленні, допомога на дитину для одиноких батьків тощо) і навіть бронювання працівників.
Портал "Дія", однак, зазначив, що не зберігає персональних даних, а лише підтягує інформацію з державних реєстрів. Тому користувачі можуть бути впевнені у безпеці своїх даних.
"Фахівці працюють над тим, щоб повернути сервіси у звичний режим якомога швидше", -- повідомляють представники "Дії".
Відомо, що Міністерство юстиції спочатку відновить Єдиний реєстр довіреностей, а також реєстри спеціальних бланків нотаріальних документів і спадкових справ.
Це системи, що здійснюють облік діяльності нотаріусів. Вони сприятим запобіганню безладу в нотаріальних процедурах при відновленні інших реєстраційних баз.
Водночас найбільше питання зараз стосується державної реєстрації нерухомості та бізнесу. Тож ці системи стануть наступним етапом відновлення.
В числі цих:
Ці системи мають велике значення, оскільки саме через них здійснюються всі процеси, пов'язані з реєстрацією підприємств, змінами в їхній структурі та оформленням прав на нерухомість.
За словами міністерки юстиції Ольги Стефанішиної, повне відновлення роботи ключових реєстрів планується завершити протягом двох тижнів. Роботи вже розпочалися, а перші реєстри спадкових справ мають повернутися до функціонування з понеділка.
"Реєстри будуть поновлені, а всі відомості відновляться. Єдине питання - це час. Ми прагнемо запевнити громадян, що всі дані, які містилися в реєстрах Міністерства юстиції, надійно захищені та збережені. Наша мета на даний момент - забезпечити поступове відновлення роботи систем в звичному режимі", - підкреслила міністерка.
Як стверджує Ольга Стефанішина, зараз громадяни можуть отримувати основні послуги, пов'язані з реєстрацією актів цивільного стану, у паперовому вигляді. Наприклад, у відділах РАЦС можна зареєструвати народження, смерть чи шлюб.
Однак для цього слід врахувати попередньо надані заяви.
Найближчим часом на офіційному вебсайті Міністерства юстиції також буде опубліковано список відділів реєстрації актів цивільного стану, до яких можна звертатися для проведення необхідних процедур по всій території України.
Окрім цього, всі соціальні виплати, що стосуються актів цивільного стану, включаючи допомогу для дітей, осіб з інвалідністю та виплати за усиновлення, залишаються у силі. Навіть якщо заяви були подані до призупинення роботи реєстрів, їх буде розглянуто після відновлення доступу.
Частина нотаріальних послуг також доступна. Усі дії, які не потребують перевірки даних у реєстрах, включно з реєстрацією заповітів, змінами до них, оформленням спадкових справ і довіреностей, можуть здійснюватися як державними, так і приватними нотаріусами.
Згідно з повідомленням Міністерства юстиції України, діяльність усіх реєстрів тимчасово зупинена з метою захисту даних та запобігання можливим провокаціям.
Міністерство також запропонувало рішення про тимчасове зупинення обчислень термінів для угод, аби уникнути виникнення правових суперечностей. Це означає, що громадяни, які не змогли своєчасно подати документи через призупинення роботи реєстрів, збережуть свої права.
"Ми усвідомлюємо критичну необхідність оперативного відновлення послуг і докладаємо всіх зусиль, аби громадяни зазнавали мінімальних незручностей," — підкреслила міністерка.
У той же час, під умовою збереження анонімності, один із керівників столичного ЦНАПу поділився з "Телеграфом", що, незважаючи на кібератаку, яка вплинула на багато важливих державних реєстрів, установи продовжують функціонувати у звичайному режимі, і жодних проблем із виконанням операцій не виникло.
#Росія #Україна #Мобілізація #Facebook #Телеграф #Конвенція (норма) #Російська мова #Інфраструктура #Росіяни #Законодавство #Друга Польська Республіка #Підприємницька діяльність #Кримінальне судочинство #Кримінальний кодекс України #Служба безпеки України #Журналіст #Міністерство юстиції (Україна) #Право власності #Прикладне програмне забезпечення #Хакер. #Хакерська атака #Дезінформація #Державна пропаганда в Російській Федерації #Інформаційна система