координатор групи експертів Економічної експертної платформи, асоційований фахівець CASE Україна
Як протистояти поширеній практиці, що користується попитом у роботодавців, коли застосовується схема оптимізації податків за допомогою фізичних осіб-підприємців замість офіційного працевлаштування, - дізнайтеся в авторській статті координатора експертних груп Економічної експертної платформи та асоційованого експерта "CASE Україна" Олега Гетмана.
У недавні місяці активно обговорюється значення детінізації економічних процесів та зменшення корупції, які можуть слугувати додатковими джерелами фінансування для оборонних потреб країни та сприяти справедливій конкуренції. Влада акцентує увагу на схемах, пов'язаних із спрощеною системою оподаткування; у Національній стратегії доходів до 2030 року реформам у цій сфері присвячено окремий розділ.
Яким чином впливають втрати від схем спрощеного оподаткування? На це питання відповіли експерти аналітичних установ "CASE-Україна" та ІСЕТ, які провели нове дослідження найбільш поширених схем тіньової економіки. Дослідження було здійснене за підтримки CIPE та "ІСАР Єднання", і результати були представлені у вигляді графіків на основі оновлених даних.
Серед основних схем оптимізації податків лідирують контрабандні та сірі імпортні схеми, які завдають бюджету збитків у розмірі від 120 до 167 млрд грн щорічно. На другому місці знаходяться схеми, пов'язані з виплатами зарплат у конвертах, що призводять до втрат бюджету на рівні 115-230 млрд грн на рік.
Офшорні механізми, нелегальний розподіл підроблених товарів та створення схем для отримання податкового кредиту - все це помітно скоротилося в порівнянні з попередніми роками.
Схема "ФОП замість найму", коли замість оформлення трудових відносин з працівниками компанії пропонують громадянам оформити ФОП та підписують з ними договір про надання послуг, сягає за оборотами до 45 млрд грн на рік та призводить до недонадходжень держбюджету в сумі 4-10 млрд грн за рік.
Пропозиції Міністерства фінансів
У першу чергу державі варто зосередитись на найбільших схемах мінімізації податків, які призводять до втрат бюджету у сотні мільярдів гривень на рік. На щастя, цього року, після кількох років зволікань рух у цьому напрямку розпочався. Так, парламент ухвалив в цілому революційні проєкти з повного перезавантаження Митниці та Бюро економічної безпеки - комісіями з вирішальним голосом міжнародників.
Отже, є висока ймовірність, що народні депутати також звернуть увагу на менш масштабні схеми, оскільки такі зміни прописані в Меморандумі з Міжнародним валютним фондом. У цьому документі, зокрема, підкреслено, що Україна матиме на меті "зробити економічно невигідним використання спрощеного оподаткування для переведення трудових відносин у сферу цивільного права".
У Меморандумі з МВФ значна увага приділяється Національній стратегії доходів, де викладені серйозні критичні моменти щодо спрощеної системи оподаткування. Замість того, щоб зосередитися на вирішенні конкретних проблем, Міністерство фінансів обирає радикальний підхід, що може мати катастрофічні наслідки для мікробізнесу в цілому, ніби "стріляючи з гармати по горобцях".
Зокрема, Національна стратегія передбачає:
Ці ініціативи Міністерства фінансів трансформують спрощену систему в загальну, позбавляючи нашу країну однієї з небагатьох її переваг. Водночас вони не дають відповіді на питання зловживань спрощеною системою, а, навпаки, можуть призвести до збільшення тіньових практик і корупційних схем.
Ідеї аналітичних установ
Ось кілька спільних рекомендацій аналітичних центрів, які беруть участь в Економічній експертній платформі.
Важливо зберегти діючу спрощену систему оподаткування, адже вона є однією з небагатьох вигод для нашої держави. Водночас, щоб зменшити можливості для зловживань з боку великого бізнесу в рамках цієї системи, необхідно:
а) встановити законодавчі критерії для відокремлення трудових відносин від фрілансерської діяльності (законопроєкт №5054-1);
б) розглянути можливість введення підвищеної ставки єдиного податку для послуг, що надаються ФОП на третій групі.
в) відокремити земельний та нерухомий податки від єдиного податку груп 1, 2 та 3;
г) запровадити механізми стимулювання покупця отримувати чек;
д) скасувати вимогу щодо обов'язкового застосування РРО для всіх фізичних осіб-підприємців 2 та 3 груп, за винятком конкретно визначеної категорії платників, які мають підвищений ризик перевищення встановлених лімітів, що повинно визначатися виключно на основі економічної обґрунтованості.
Щоб зменшити використання схеми "ФОП замість найму", важливо запровадити законодавчі критерії, що чітко визначають трудові відносини, а також ефективний механізм контролю. Ці положення були ретельно розроблені в проєкті закону №5054-1, який був створений кілька років тому в результаті спільної роботи народних депутатів, аналітичних установ та провідних бізнес-асоціацій.
Зокрема, проєктом передбачено, що робота може бути визнана такою, що виконується в межах трудових відносин, незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами, якщо наявні чотири і більше зазначених ознак трудових відносин:
При визначенні наявності трудових відносин за контрактом, укладеним між фізичною особою і фізичною особою-підприємцем, що використовує найману працю, діяльність може бути визнана такою, що здійснюється в рамках трудових відносин, незалежно від термінології та типу угоди між сторонами, за умови наявності шести або більше ознак трудових відносин.
Згідно з цим законопроєктом, Державна служба з питань праці відповідальна за перевірку та оцінку типу відносин. Вона має право лише через суд доводити факти порушень, що відповідають вимогам ПЗУ №5054-1.
На думку фахівців аналітичних центрів, проєкт №5054-1 містить лише кілька недоліків, які необхідно виправити до другого читання: а) уніфікувати критерії трудових відносин для юридичних та фізичних осіб-підприємців, привести їх до шести критеріїв з семи; б) доповнити повноваження інспекції з праці правом звернення до суду щодо критеріїв трудових відносин.
Ми сподіваємося, що представники парламенту приймуть до уваги рекомендації аналітичних установ і в найближчому майбутньому вдосконалять проєкт №5054-1 для другого читання, при цьому зберігаючи небажані положення Національної стратегії доходів виключно на папері.
На сьогоднішній день критично важливо якомога швидше провести перезавантаження БЕБ, ДМС, ДПС і Національної поліції з активною участю міжнародних експертів. Це необхідно для підвищення ефективності їх діяльності та зменшення ризиків корупції в процесах, які вони реалізують.
#Парламент #Україна #Товари #Міністерство фінансів (Україна) #Народний депутат України #Податок #Державний бюджет #Бюджет #Корупція #Графіка #Міжнародний валютний фонд #Імпорт #Кредит #Оподаткування #Тіньова економіка #Спрощена система оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва в Україні #Економічна безпека #Реформа #Офшорний фінансовий центр #Контрабанда #Експерт