19 грудня відбулася значна кібератака з боку Росії на державні реєстри. Юристи зауважили, що до моменту відновлення їхньої роботи неможливо буде оформити розлучення, зареєструвати народження дитини або отримати соціальні виплати та субсидії. Детальніше про це читайте у матеріалі Фокусу.
19 грудня Міністерство юстиції України оголосило про серйозний збій у мережевій інфраструктурі, яка забезпечує функціонування державних реєстрів. Віце-прем'єр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, а також міністр юстиції України Ольга Стефанішина повідомила агентству "Інтерфакс-Україна", що внаслідок кібератаки з боку РФ на цю інфраструктуру не було зафіксовано витоку особистих даних. Сайт "Фокус" детально розглянув, як українцям доведеться адаптуватися до ситуації без доступу до державних реєстрів і які дії стануть неможливими в цих умовах.
В Україні через кібератаку зазнав збоїв реєстр цивільного стану, що ускладнює громадянам отримання важливих документів. Це означає, що люди не можуть здійснити реєстрацію шлюбу, розлучення, народження дитини, а також підтвердити свій шлюб чи розлучення.
Наразі виконання будь-яких нотаріальних та реєстраційних процедур є неможливим, оскільки відсутня можливість перевірки майна на предмет арешту, а також наявності чи відсутності обтяжень і заборон. Крім того, неможливо підтвердити факт зареєстрованого шлюбу та інші важливі дані. Це означає, що всі правочини, які вимагають доступу до державного реєстру, будуть відкладені до моменту повного відновлення його функціонування. Ми очікуємо на офіційне роз'яснення Міністерства юстиції, яке обіцяють надати протягом дня, — зазначила Дар'я Щербакова, юрист компанії "ВОЛХВ", у коментарі для "Фокусу".
Як підкреслив адвокат і партнер SLA Attorneys Олексій Волохов, більшість важливих нотаріальних процедур вимагають доступу до державного реєстру для підтвердження інформації нотаріусом або реєстратором. "Деякі процеси, такі як посвідчення копії документа чи перекладу, можуть виконуватися нотаріусом у традиційній паперовій формі. Наскільки я знаю, реєстрація актів цивільного стану, наприклад, народження дитини, може проходити за допомогою паперових документів, але це, безумовно, займе більше часу для отримання всіх необхідних паперів", -- зазначає Олексій Волохов.
Відсутність доступу до реєстру ускладнює процес реєстрації всіх актів цивільного стану, що означає, що наразі неможливо внести інформацію про укладення шлюбу, розлучення, народження дитини чи смерть особи. Як зазначає адвокат Анна Даніель, яка керує Адвокатським бюро "Анни Даніель", відповідно до вимог законодавства (ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану"), дані про народження особи, її походження, усиновлення, позбавлення та відновлення батьківських прав, а також інформація про шлюб, його розірвання, зміну імені та смерть повинні бути обов'язково внесені до Державного реєстру актів цивільного стану.
Юристи також звертають увагу на можливі ризики для тих, хто отримує виплати та субсидії. Державні органи потребують реєстрів для верифікації інформації про осіб, які подали заявки на отримання фінансової допомоги або субсидій.
"Питання соціальних виплат, субсидій і кредитування залишаються на паузі до відновлення роботи реєстрів. Проте важливо зберігати спокій і проявляти розуміння щодо цієї ситуації. Вірю, що проблема буде вирішена в найкоротші терміни, щоб уникнути серйозних фінансових і інших втрат," — зазначив Олексій Волохов.
Ще один реєстр, діяльність якого призупинено, - це Державний реєстр прав на нерухоме майно. Експерти зазначають, що це ускладнює укладення угод з купівлі-продажу або передачі нерухомості у спадок.
Відсутність доступу до реєстрів на тимчасовій основі може суттєво ускладнити життя громадян, особливо в контексті угод з купівлі-продажу нерухомості. Операції з нерухомістю, такими як купівля квартир, будинків або земельних ділянок, вимагають детальної перевірки інформації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Без можливості звертатися до реєстру неможливо впевнено встановити, чи дійсно продавець є законним власником об'єкта. Це підвищує ризики шахрайства та можливого подвійного продажу майна, -- зазначив Сергій Литвиненко, керуючий партнер Адвокатського Об'єднання "Віннер Партнерс".
За його словами, реєстр фіксує наявність іпотек, арештів та інших обтяжень. Без цих даних покупець не може бути впевнений, що майно не має прихованих зобов'язань. "Нотаріус не зможе зареєструвати перехід права власності без офіційного підтвердження з реєстру. Це означає, що навіть підписаний договір не набере юридичної сили", -- попередив експерт.
Ще одна проблема через зупинку реєстру - неможливість оформлення іпотечної позики в банках. "Відсутність доступів до реєстрів обмежує можливість банків видавати кредити, забезпечені заставою або іпотекою, оскільки внесення обтяження банком на час відсутності доступів до реєстрів не можливе", -- Віктор Діденко, заступник голови правління Глобус Банку. Отже, внаслідок зупинки державного реєстру банки не зможуть видавати нові іпотечні кредити, оскільки вони забезпечені нерухомістю, про яку зараз неможливо отримати повну інформацію з реєстру.
Юристи відзначають, що російська кібератака негативно вплинула на бізнес в Україні. Внаслідок цього інциденту зупинив свою діяльність Державний реєстр юридичних і фізичних осіб — підприємців. "Частина процесів, які потребують внесення даних або отримання інформації, опинилася в паралізованому стані. Це означає, що всі реєстраційні процедури, такі як створення чи закриття підприємств, а також внесення змін до інформації про юридичних осіб та ФОП, наразі відкладено", — коментує юрист Дар'я Щербакова.
Зараз неможливо зареєструвати юридичну особу або фізичну особу-підприємця, а також внести будь-які зміни до цих реєстрацій. Це, без сумніву, негативно позначається на бізнесі. Багато угод, пов'язаних з передачою корпоративних прав, змінами в керівництві та адресами юридичних осіб, наразі застрягли в очікуванні. Наприклад, одна особа планувала зареєструвати юридичну особу та одночасно подати заявку на реєстрацію платника ПДВ, щоб розпочати активну діяльність з січня 2025 року. Згідно з нормами Податкового кодексу України, реєстраційна заява повинна подаватися не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку місяця, в якому особа планує застосовувати ставку єдиного податку, що включає ПДВ. Таким чином, якщо реєстр запрацює за два тижні, особа зможе зареєструвати товариство лише в січні, а стати платником ПДВ з 1 лютого. Це означає, що їй доведеться або відкласти початок бізнесу на місяць, або втратити можливість відшкодування ПДВ за січень, -- зазначила Любов Полішкевич, управляюча партнерка Юридичної фірми "Результат", в інтерв'ю для Фокусу.
На даний момент представники влади повідомляють про плани відновлення функціонування реєстрів протягом найближчих двох тижнів. У цей період фахівці рекомендують утриматися від виконання певних дій, які потребують реєстрації. Любов Полішкевич зазначила, що ручна робота з реєстрами є неможливою, тому навряд чи вдасться знайти якийсь компенсуючий механізм.
"У даній ситуації я рекомендую утриматися від укладення угод з нерухомістю, землею та транспортними засобами до моменту відновлення функціонування реєстру. Активність шахраїв під час нестабільної роботи державних реєстрів істотно зростає, що збільшує ризики до неприпустимого рівня", -- зазначив адвокат практики вирішення спорів ЮК "АРМАДА" Борис Калініченко. Анна Даніель поділяє цю думку. "Оптимальним варіантом буде дочекатися відновлення роботи реєстрів. Якщо це неможливо, варто використовувати альтернативні способи перевірки, залучати нотаріусів та укладати попередні угоди. Важливо діяти обачно, щоб зменшити ризики і захистити власні інтереси", -- додала адвокат у коментарі для Фокусу.
Борис Калініченко зазначив, що відсутність доступу до реєстрів протягом двох тижнів матиме суттєвий вплив на роботу судової системи України. Судові органи на всіх стадіях розгляду справ покладаються на інформацію з таких джерел, як ЄДРПОУ, ДРРП, РАЦС та інших.
З огляду на те, що хакерська група XakNet Team, яка визнала свою причетність до кібератаки, оголосила не лише про викрадення даних реєстру, а й про знищення основної та резервних копій інформації, юрист вважає, що в такій ситуації не існує можливості для розробки компенсаційних механізмів, окрім відновлення даних реєстрів. На його думку, час, необхідний для відновлення реєстрів, залежить від ступеня пошкодження резервних копій, а також від того, чи зловмисники зашифрували доступ до відповідних серверів.
На сьогоднішній день Україна займає одне з перших місць у світі за ступенем діджиталізації, що, безумовно, надає позитивний вплив на суспільне життя та економічний розвиток. Проте, такий високий рівень цифровізації інформаційної інфраструктури робить країну вразливою до кіберзагроз. Саме тому Державне підприємство "НАІС" та Міністерство юстиції повинні, по-перше, усвідомити, що кібертероризм став невід'ємною частиною зовнішньої політики Росії. По-друге, важливо винести уроки з цієї ситуації та забезпечити належний рівень захисту даних, що їм довірені, – підкреслює Борис Калініченко.
#Росія #Україна #Юрист #Російська мова #Юридична особа #Інфраструктура #Інтерфакс-Україна #Банк #Субсидія #Фокус (український журнал) #Міністерство юстиції (Україна) #Нерухомість #Кредит #Шлюб #Хакерська атака #Державний реєстр речових прав на нерухоме майно #Персональні дані #Податок на додану вартість #Нотаріус #Адвокат. #Фізична особа #Розлучення #Юридична операція