Цього року російські виробники літаків змогли реалізувати лише один з 15 запланованих комерційних авіалайнерів. Це сталося через санкції, які обмежують використання іноземних компонентів, а також через значні процентні ставки, які перешкоджають залученню інвестицій.
Згідно з інформацією, наданою агентством Reuters, це підтверджують дані швейцарської фірми, що спеціалізується на авіаційній розвідці, ch-aviation. Після введення західних санкцій, які обмежили Росії доступ до іноземних літаків і запасних частин, авіакомпанії країни змушені використовувати складні непрямі маршрути для імпорту критично важливих компонентів.
"Відсутність компонентів, технологій, виробничих потужностей та кваліфікованих інженерів є серйозною проблемою. Для того, щоб розвинути ці аспекти з нуля, знадобляться роки, якщо не десятиліття", - зазначив один з експертів російської авіаційної індустрії.
Як обмеження вплинули на розвиток авіаційної промисловості в Росії
У 2021 році Росія поповнила свій авіапарк на 52 нові комерційні літаки, серед яких 27 виготовлені компанією Airbus, три – Boeing, а також 22 Sukhoi Superjet, зібрані з імпортних компонентів. Ці повітряні судна експлуатують авіакомпанії, такі як Aeroflot, S7, Red Wings, Rossiya та Ural Airlines.
Відтоді в РФ додалося лише 13 нових літаків. Це 12 Superjet, які використовують кілька російських авіакомпаній, та один Ту-214, двомоторний вузькофюзеляжний літак, призначений для середньомагістральних рейсів.
Уряд країни-агресора не раз коригував свої виробничі плани. У середині 2024 року він знизив мету постачання на 2024-2025 роки з 171 до 21 літака. Минулого місяця представники влади оголосили про нові перегляди цілей, вказуючи на високі процентні ставки, які ускладнили фінансування та уповільнили виробничі процеси.
Державний конгломерат "Ростех", відповідальний за виробництво літаків Superjet-100, Ту-214, пасажирських моделей Іл та новітнього МС-21, стикається з труднощами у виконанні встановлених термінів.
Росія й надалі залежить від іноземних комплектуючих
Попри всі спроби налагодити місцеве виробництво, Росія все ще залежить від зарубіжних постачальників.
Згідно з митними даними, доступними агентству Reuters, у 2024 році через посередників з Туреччини, Китаю, Киргизстану та Об'єднаних Арабських Еміратів було імпортовано комплектуючі на загальну суму не менше 300 000 доларів.
Серед них були компоненти французької компанії Safran, американської Honeywell та британської Rolls-Royce. Наразі немає жодних доказів того, що ці компанії порушили санкції.
Росія створила механізм паралельного імпорту, який дає можливість імпортувати товари на територію країни через посередників без відома або згоди виробника.
Компанія Honeywell оголосила, що не здійснює постачання обладнання, компонентів або товарів жодній організації в Росії та "активно займається виявленням і блокуванням будь-яких можливих спроб перенаправлення нашої продукції до Росії за допомогою третіх осіб".
У Rolls-Royce заявили, що вони не ведуть бізнес з особами чи організаціями, на які поширюються санкції. "Ми також маємо активну та надійну програму дотримання санкцій, яка включає перевірку контрагентів та активний моніторинг і повідомлення про підозрілі запити державним регуляторам", - сказав речник.
Що кажуть у РФ
На даний момент Росія стикається з унікальною та надзвичайно складною задачею, як зазначив минулого місяця міністр промисловості та торгівлі Антон Аліханов. "Ні одна інша країна у світі не виготовляє літаки, повністю заміщуючи імпорт", - підкреслив він.
Скорочення пропозиції в авіаційній сфері на фоні високого попиту викликає підвищення цін для споживачів. За інформацією Росстату, вартість квитків стабільно зростала в 2023 та 2024 роках.
Тим часом Москва була змушена проявити креативність, звернувшись до авіакомпаній з країн Центральної Азії, таких як Казахстан та Узбекистан, з проханням виконувати внутрішні російські рейси.
Як повідомлялося на OBOZ.UA, в Росії стався ще один випадок відмови двигуна у літаку під час польоту. Airbus A321, що належить "Уральським авіалініям", виконував рейс з Москви до Сочі, але змушений був здійснити термінову посадку. Це вже принаймні восьмий подібний інцидент з літаками російських авіакомпаній за останній місяць, що є ще одним свідченням серйозних проблем у російській авіаційній галузі.
#Бізнес #Інвестиції #Росія #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Москва #Інженер #Північна та Південна Америка #Французька мова #Сполучене Королівство #Казахстан #Військова розвідка #Reuters #Об'єднані Арабські Емірати #Туреччина #Швейцарія #Літак. #Киргизстан #Airbus #Китай #Імпорт #Двигун #Центральна Азія #Узбекистан #Авіація #Авіакомпанія #Боїнг #Авіалайнер #Виробник аерокосмічної техніки #Ханівелл. #Туполев Ту-204 #Яковлєв МС-21 #Уральські авіалінії #Сухий #Аерофлот #Вузькофюзеляжні літаки #Safran #Сімейство Airbus A320 #Сочі