
"Укрзалізниця" прагне здійснити підвищення тарифів через їх індексацію на 37%. У 2022 році, коли тарифи виросли на безпрецедентні 70%, бізнес з певним розумінням поставився до цього, адже після початку війни УЗ зазнала суттєвого зниження вантажних перевезень і виконувала критично важливі соціально-оборонні функції. Проте наразі підприємці категорично відкидають будь-які спроби покласти на них додатковий фінансовий тягар, оскільки це лише поглибить економічну кризу.
Про це йдеться у аналітиці GMK Center.
"Враховуючи підвищення тарифів влітку 2022 року на 70%, жодні інфляційні індекси та економічні показники під час війни не можуть бути обґрунтуванням підвищення тарифів у 2025 році", - зазначили в коментарі GMK Center в асоціації "Укрцемент".
Негативне ставлення бізнесу до індексації вантажних тарифів УЗ пов'язане із скрутним становищем у більшості галузей української економіки, які ледь виживають в умовах війни і отримують від держави не допомогу або принаймні не перешкоджання у господарській діяльності, а перекладання проблем одно окремого держпідприємства на всю економіку, вказують у Центрі.
"Підвищення тарифу призведе до непропорційного зростання логістичних витрат більшості галузей економіки, збільшення собівартості продукції та втрати конкурентоспроможності. Крім того, зростання транспортних витрат автоматично закладається в собівартість виробництва: за розрахунками НАДПУ, внаслідок індексації тарифів УЗ собівартість тонни руди може зрости щонайменше на $2-3, а тонни вугілля - на $5-7 залежно від відстані перевезення", - пише видання.
Читайте також: "Укрзалізниця" демонструє неефективність та непродуктивність, і просить бізнес платити за це більше, - експерт
Також індексація тарифів потягне за собою скорочення обсягів виробництва та експорту - адже логічною реакцією бізнесу на збільшення транспортних витрат та зниження конкурентоспроможності стане скорочення обсягів виробництва, а в окремих випадках - навіть зупинка діяльності. Частина ж вантажовласників перейде на автотранспорт, що призведе до прискорення руйнування доріг.
Зростання тарифів на послуги Укрзалізниці неодмінно призведе до поступового підвищення цін на вантажі, що в свою чергу сприятиме загостренню промислової інфляції. Це явище матиме мультиплікативний вплив на суміжні сектори економіки: труднощі в одній галузі неминуче позначаться на функціонуванні інших, навіть у випадку, якщо там ситуація виглядає краще. Наприклад, труднощі в металургії чи видобувній промисловості через ефект доміно можуть викликати негативні наслідки для логістики, енергетичного сектору, машинобудування та інших галузей, - зазначають фахівці Центру.
Читайте також: Зростання тарифів "Укрзалізниці" на контейнерні перевезення може уповільнити інтеграцію української економіки до Європейського Союзу, - зазначає ФРТУ.
Підвищення також матиме значний вплив на аграрну галузь, зокрема на малі та середні фермерські підприємства.
"Це може викликати зменшення обсягів врожаю, зниження виробництва та експорту, а також загострення економічних проблем у громадах. У цьому контексті аграрії звертаються з проханням переглянути тарифну політику та запровадити прозорий механізм формування тарифів, що враховує інтереси всіх учасників ринку", - зазначили в коментарі GMK Center в Всеукраїнській Аграрній Раді.
Як повідомлялося, раніше "Укрзалізниця" ініціювала підвищення вантажних тарифів на 37%. У свою чергу бізнес-спільнота попередила про критичну загрозу, яку становить це рішення для економіки України. У "Дунайському пароплавстві" заявили про зупинку флоту у разі підвищення тарифу, а завод "АрселорМіттал Кривий Ріг" попередив про ризик закриття заводу. Також бізнес попередив про підвищення цін на товари та послуги.
#Бізнес #Європейський Союз #Товари #Експорт #Економіка #Робити #Енергетична галузь #Інфляція #Металургія #Вугілля #Господарська діяльність #Економіка України #Конкуренція (компанії) #Логістика #Собівартість #Автомобільний транспорт #Українська залізниця #Машинобудування #Руда. #АрселорМіттал Кривий Ріг