Лібералізація залізничного ринку в Європейському Союзі сприяла зниженню вартості вантажних і пасажирських перевезень, а також підвищенню якості обслуговування. "Укрзалізниця" повинна взяти на озброєння цей досвід, замість того щоб готуватися до підвищення тарифів на вантажні перевезення.
Про це йдеться у матеріалі Центру транспортного аналізу та основі звіту ЄК.
У Центрі наголосили, що нещодавно уряд ініціював подання до Верховної Ради законопроєкту, що стосується безпеки та інтероперабельності залізничного транспорту. У підсумкових положеннях цього документа уряд зобов'язався протягом шести місяців після його ухвалення представити парламенту окремий законопроєкт, спрямований на лібералізацію ринку залізничних перевезень. Ці заходи є необхідними для приведення українського законодавства у відповідність до стандартів ЄС та для створення конкурентного середовища на ринку.
"Натомість, "Укрзалізниця" зберігає плани підвищити тарифи на вантажні перевезення у два етапи в 2026 році - спочатку на 27%, а потім ще на 11%. Представники промислових галузей попереджають, що такі дії державного монополіста можуть не збільшити надходження, а, навпаки, скоротити вантажну базу, переорієнтувати частину перевезень на автотранспорт і послабити економіку", - наголосили у Центрі.
Видання також наводить дослідження Єврокомісії "Дослідження цін на послуги пасажирського та вантажного залізничного транспорту для кінцевих клієнтів" - воно показує, що в Європі приборкати зростання вартості перевезень дозволило саме відкриття ринку. Згідно з результатами, конкуренція на ринку залізничних перевезень знизила ціни для кінцевих клієнтів, розширила перелік послуг і покращила якість сервісу. Висновки зроблені на основі опитування учасників ринку в різних країнах ЄС.
Зокрема, в кількох країнах дослідження виявило прямий вплив на ціни, зазначають у Центрі. У Франції та Хорватії тарифи на вантажні перевезення знизилися після появи нових учасників ринку. У Хорватії, протягом восьми років після лібералізації, нові оператори вже зайняли 43% ринку. У Франції частка традиційного оператора SNCF Fret зменшилася до 49%. На деяких маршрутах зниження цін є особливо помітним: вартість перевезення контейнера з Антверпена до Базеля зменшилася приблизно на 15%, що зробило залізничний транспорт більш привабливим для бізнесу.
Конкуренція також сприяла зростанню ефективності. Нові учасники ринку оптимізують свої витрати, зокрема, завдяки використанню мультифункціонального персоналу та більш адаптивних виробничих моделей. У Франції приватні компанії навчили машиністів виконувати додаткові обов'язки, що дозволило зменшити потребу в персоналі для кожного поїзда і, відповідно, знизити експлуатаційні витрати. В Швеції нові гравці суттєво підвищили чистий дохід на одного працівника.
У країнах, які першими почали відкривати ринок для пасажирських перевезень, змагання між перевізниками призвело до зниження цін на квитки та підвищення якості обслуговування у порівнянні з періодом до проведення реформ. Це зробило залізничний транспорт більш привабливим, що дозволило повернути частину пасажирів, які обрали інші види транспорту. Отже, конкуренція стала не тільки чинником зниження цін, але й важливим елементом для збільшення попиту.
Досвід країн Європейського Союзу демонструє, що відкриття залізничного ринку та допуск нових гравців можуть слугувати механізмами для контролю тарифів і підвищення якості послуг, замість їхнього зростання в умовах монополії. У світлі намірів "Укрзалізниці" підвищити вантажні тарифи, виконання зобов'язань щодо лібералізації ринку, прописаних у урядовому законопроєкті, стає важливим аспектом подальшої реформи галузі, зазначають у ЦТС.
#Парламент #Європейський Союз #Європа #Економіка #Робити #Європейська комісія #Закон України #Франція #Хорватія #Залізниця #Автомобільний транспорт #Конкуренція (економіка) #Пасажир #Швеція #Українська залізниця #Монополія #Залізничний транспорт #Лібералізація #Бізнес #SNCF #Антверпен #Базель