
Три роки масштабного конфлікту. Яким чином трансформувався український бізнес? Хоча війна в Україні розпочалася ще в 2014 році, саме широкомасштабне вторгнення Росії стало справжнім "штормом", який вплинув на всіх підприємців. Дехто втратив свої бізнеси, інші змогли витримати навантаження, відновитися та відкритись для нових можливостей. Які зміни відбулись у компаніях внаслідок трьох років великої війни? Які рішення їхніх керівників виявились успішними, а які - на жаль, виявились помилковими? Як змінилися потреби та поведінка клієнтів українського бізнесу? На ці питання ми звернулися до представників місцевих компаній і пропонуємо нашим читачам серію коротких інтерв'ю.
Цього разу у нас в гостях девелопер Ігор Ніконов, який є засновником KAN Development. Він став одним із піонерів, які відновили будівельні роботи в столиці у 2022 році.
Пане Ігоре, пригадайте кілька важливих управлінських рішень, ухвалених Вами напередодні вторгнення чи під час перших місяців великої війни. Чи робили б Ви щось інакше?
На початку масштабного конфлікту ми всі зіткнулися з необхідністю зайнятися тим, що вміємо робити найкраще. Як і багато інших девелоперських компаній, ми приєдналися до створення оборонних укріплень навколо Києва. Уже в травні KAN відновив будівельні роботи на всіх своїх проєктах, які були в активному продажу. Ми вважали, що це дасть нам можливість вистояти в ці складні часи. Врешті-решт, ми повинні були продовжувати будівництво, виконувати свої зобов'язання та виплачувати зарплати працівникам, незалежно від їх місцезнаходження — в Україні чи за її межами.
Безумовно, довелося коригувати свої плани: численні проєкти, в яких не було реалізовано жодної квартири, були відкладені до більш сприятливих часів. Я впевнений, що це було мудре рішення, адже розпочинати новий об'єкт у ситуації, коли ринок знизився в 4-5 разів, було б надто ризиковано.
Необхідно було сконцентруватися на активних об'єктах – оптимізувати логістичні процеси та зводити укриття.
Які зміни відбулися в KAN з моменту, коли розпочалося вторгнення? Які фінансові чи матеріальні втрати ви зазнали з лютого 2022 року, і які нові можливості чи досягнення з'явилися за цей період?
По-перше, чисельність компанії зменшилася на 30%. Дехто пішов служити в армію, інші вирішили виїхати за кордон або не змогли виконувати свої обов'язки.
По-друге, у нас є співробітники, які беруть участь у проєктах з інших країн, що раніше здавалося мені неможливим. Але тепер ми організували процес, і він функціонує — хоча таких фахівців не так багато, і їхній рівень кваліфікації дуже високий.
По-третє, довелося зменшити рівень жорсткості дисципліни. У зв'язку зі стресом та повітряними тривогами, ми запровадили більш гнучкий робочий графік для співробітників, щоб вони могли адаптувати свій режим роботи відповідно до особистих потреб.
Однією з найзначніших втрат стало знищення бізнес-центру 101 Tower під час російських ракетних атак у жовтні 2022 року. Крім того, житловий комплекс "Файна таун" зазнав численних прильотів, внаслідок одного з яких постраждало 400 квартир. Однак ми успішно відновили пошкодження в цьому житловому комплексі.
Які ключові висновки зробила компанія протягом останніх трьох років?
Ще раз підтвердилася важливість відсутності перехресного фінансування, коли ресурси з одного проєкту не переносяться на інший. Це дозволяє нам стабільно працювати, і, як наслідок, KAN не має жодного об'єкта, що перебуває в замороженому стані. Крім того, наша концепція житлових комплексів "місто в місті", що забезпечує максимальний комфорт для мешканців, отримала додаткову підтримку. Сьогодні, як ніколи раніше, усі усвідомлюють важливість повноцінного життя.
Крім того, ми не лише не зменшуємо інвестиції в інфраструктуру житлових комплексів під час війни, а навпаки - активно вдосконалюємо її. Ми усвідомлюємо, наскільки важливо допомагати людям знімати напругу, тому відкриваємо нові басейни, зони для барбекю та спортивні майданчики.
Створювати в умовах, коли ринкові обсяги значно зменшилися, - це проявляти віру у перемогу, у свою націю та усвідомлювати, що ми будуємо житло для теперішнього життя. У часи війни життя стає ще більш цінним.
Слід усвідомити, що будівництво нового житла, навіть якщо в минулому кожен проєкт реалізовував 100 квартир щомісяця, а тепер лише 20-25, все ще залишається рентабельним. Це вигідніше, ніж зупиняти роботи та залишати незавершені об'єкти.
Будівництво під час війни має бути ще більш осмислене. Ми не призупинили свої освітні проєкти, навпаки - докладаємо до них ще більше зусиль.
У всіх наших школах мережі А+, збудованих раніше, з'явились сховища. Хоча це нам коштувало 130 мільйонів, але діти у першу чергу мають бути захищеними.
У час війни було завершено будівництво масштабної школи разом з дитячим садком у межах Файна Таун. Інвестиції в цей освітній проект становили 23 мільйони доларів. Крім того, розпочато будівництво ще двох навчальних закладів: одного в житловому комплексі Республіка та іншого в новому проекті на вулиці Маккейна.
Як змінився клієнт KAN за ці три роки?
За цей час кардинально змінився ринок нерухомості: зовсім інші підходи до житла, інший покупець. На 15% збільшилась кількість покупців-військових, на 10% зросла кількість людей, які купують квартири для здачі в оренду.
Ми акцентували увагу на проєктах класу комфорт. З кінця 2022 року ринок частково відновився і функціонує на знижених потужностях - приблизно на 25% від довоєнного рівня - але, тим не менш, він продовжує працювати.
У нових вимогах до житла з'явився важливий аспект – наявність укриття. Якщо раніше в комфорт-класі ми не завжди проектували підземні паркінги, то тепер це стало обов'язковим. Вони виконують функцію укриттів у разі необхідності.
Ми також оснащуємо житлові комплекси генераторами, адже ліфти повинні функціонувати навіть під час відключень електроенергії. У наших ЖК 80% мешканців залишаються на місці, оскільки вся необхідна інфраструктура та послуги доступні поруч.
Що ж чекає нас попереду? Які, на вашу думку, можливості відкриває ринок нерухомості?
Ринок пристосувався до війни, хоча й працює набагато повільніше. Але поки він стабільний. Ніяких обвалів не передбачається.
Ми не зупиняємося на будівництві, незважаючи на значне зниження прибутків. Навіть у ситуації, коли зростає собівартість будівельних робіт і зарплати працівників подвоїлися в порівнянні з довоєнними часами. Раніше багато робітників приїжджали з інших областей і були задоволені навіть невисокою оплатою праці, а сьогодні на будівництвах переважно працюють кияни, які мають інші потреби та вимоги.
Враховуючи, що Київ продовжує бути одним з найбільш безпечних міст України, незважаючи на регулярні тривоги, сюди приїжджають люди з зон, що межують з фронтом. Таким чином, потреба в новому житлі залишатиметься високою протягом багатьох років.
Тим більше, що тільки в Києві на сьогодні є близько 10 тисяч старих і зношених будинків, багато з них треба знести. Окрім того, в Україні на людину припадає 2-3 квадратних метри житла, в той час як у США - 68-70 "квадратів" на людину. Так що є що будувати і що покращувати. Для будівельників тут роботи ще багато - на пару століть вперед.
#Бізнес #Інвестиції #Росія #Україна #Шторм #Київ #Сміливіше. #Інфраструктура #Графіка #Ринок (економіка) #Логістика #Електричний генератор #Менеджмент #Собівартість #Гроші #Нерухомість #Басейн #Будівництво #Концепція #Парковка #Вища освіта в Україні #Обслуговування офісу #Ліфт