Рік тому, даючи прогноз на 2025-й, аналітики Інституту досліджень авторинку говорили про стабілізацію та відсутність різких коливань. Цей сценарій справдився майже повністю: ринок не лихоманило, правила гри залишалися незмінними. Єдиним (але приємним) прорахунком стала сфера електромобілів. Аналітики прогнозували річний обсяг у 70 тисяч авто, а ринок виходить на цифру близько 90 тисяч. Ринок виявився значно жвавішим, а фініш року -- справді гарячим.
Цікаво, що середній вік легкових автомобілів на ринку зріс.
Основний прогноз на 2026 рік передбачає стабільність. Ми не передбачаємо ані значного зростання, ані різкого падіння загальної кількості угод у більшості секторів. Ринок утримується під впливом двох протилежних факторів.
З одного боку, потреба в пересуванні залишається актуальною — автомобіль в Україні продовжує бути важливим елементом життя. З іншого боку, фінансові труднощі впливають на здатність людей здійснювати покупки: інфляція та нестабільність економічної ситуації змушують багатьох відкладати придбання великих товарів.
В результаті ми спостерігаємо не stagnation, а певне плато. Продажі автомобілів продовжаться, угоди будуть укладатися, але досягнення нових рекордів на даний момент відкладені.
Найбільш затребувані моделі електричних автомобілів та їх імпорт.
Найбільша інтрига 2026 року -- це сегмент електромобілів. З 1 січня повертається ПДВ на їхнє розмитнення та постачання. Очікування цієї події спровокувало справжню істерію в листопаді-грудні року, що минає. Дефіцит "зелених" номерних знаків та черги в сервісних центрах МВС, які займають ще звечора -- це спроба бізнесу та громадян "застрибнути в останній вагон". Імпортери масово реєструють завезені авто на фізичних осіб, щоб зафіксувати ціну без податку.
Для автомобілів з ДВЗ (бензин/дизель/ГБО) передумов для різких стрибків цін немає. Світові аукціони не демонструють суттєвого падіння вартості лотів, логістика налагоджена і стабільна. Тому вартість вживаних авто в Україні буде змінюватися лише в межах сезонних коливань та природного старіння конкретних моделей.
Цікаво, що Ford Fusion на американських аукціонах вже можна придбати за ціною, нижчою за вартість iPhone.
Єдиним ризиковим чинником у цій ситуації є валютний курс. Вторинний ринок в Україні все ще має сильну прив'язку до долара. У випадку стабільності гривні, ціни в еквіваленті залишаться незмінними.
Прогнози щодо пального на 2026 рік стримано оптимістичні. Експерти паливного ринку сходяться на думці, що навіть попри підвищення акцизів, роздрібні ціни на стелах АЗС можуть втриматися на нинішньому рівні. Причина -- глобальне здешевшання нафти, яке перекриває податкове навантаження. Головний ризик тут -- валютний курс. Пальне в Україні майже на 100% імпортне, тому будь-яке коливання курсу євро/долара миттєво відобразиться на табло заправок.
А от ринок ГБО чекають непрості часи. Зменшення розриву в ціні між бензином та автогазом робить встановлення газобалонного обладнання економічно невиправданим для пересічного водія. Якщо раніше ГБО "відбивалося" за рік, то тепер, коли економія становить умовні 100 грн на 100 км, сенс інвестувати $500-800 в обладнання зникає. Ми прогнозуємо скорочення кількості нових інсталяцій ГБО. Газ залишиться цікавим лише для комерційного транспорту та таксі з величезними пробігами.
Також це поповнить кластер машин з низькою ліквідністю, старих конструкцій, або й новіших, здебільшого "американців" з об'ємистими двигунами, для яких пропан-бутанова суміш як пальне була не опцією, а порятунком.
Сьогодні лише кілька людей наважаться придбати легкові автомобілі з двигунами об'ємом 4-6 літрів, а бажаючих купити автомобілі з "атмосферними" моторами об'ємом 2,5-3 літра стане ще менше. Нам доведеться звикати до нових технологій, таких як турбонаддув, складні електронні системи та пряме впорскування, як це було раніше з дизельними двигунами.
Цікаво, що Renault випустила новий мінівен з газобалонним обладнанням, ціна якого складає $7300.
Очільник Інституту досліджень автомобільного ринку Станіслав Бучацький передбачає значні зміни в географії та структурі імпорту автомобілів у 2026 році. Період хаотичного ввезення транспортних засобів на "слово честі" завершується, поступаючи місцем організованому бізнесу.
Ера домінування "битків" зі США добігає кінця.
Основною проблемою європейського імпорту є непередбачуваність витрат на розмитнення. Митні органи часто не враховують фактичні ціни, зазначені в контрактах, і розраховують податки за своїми власними стандартами.
Рішення: Перехід на купівлю через офіційні аукціони, такі як BCA. Вони дають залізний документ -- підтвердження реальної ціни, яке змушує митницю рахувати податки чесно. До того ж, це доступ до авто, не виходячи з офісу.
Ринок автомобільних перевезень зазнає професіоналізації. Окремі приватні перевізники, відомі як "гонщики", стають частиною минулого. Імпорт автомобілів перетворюється на складний логістичний та фінансовий процес, доступний лише для спеціалізованих платформ. Аналітики компанії West Auto Hub вказують, що потреба в імпорті залишиться актуальною, оскільки внутрішній ринок України не є самодостатнім, а продажі нових автомобілів занадто низькі. Проте формат зміниться: покупці дедалі частіше замовлятимуть автомобілі "під ключ" через цифрові платформи, які забезпечують повний цикл послуг — від викупу на аукціонах до доставки та сертифікації. Дилерські майданчики на місцях перетворяться на пункти видачі та обслуговування, тоді як операційні процеси перейдуть до таких хабів, як WAH.
Щодо регуляторних змін. Обов'язковий технічний контроль (ОТК) — це вимога, яку активно обговорюють в ЄС, і, можливо, вже у 2026 році ми станемо свідками реальних законодавчих ініціатив. Якщо сертифікацію при імпорті замінять на первинний техогляд, це істотно вплине на правила гри в імпортному секторі. Наразі це лише предмет обговорення, але бізнесу слід бути готовим до можливих змін.
Китайська експансія залишається головним трилером авторинку в частині нових авто. У 2025 році ми бачили шалений успіх BYD та "європейців з китайським паспортом" на кшталт VW ID.Unyx. Але у 2026 році інтрига загострюється. Китай запроваджує експортні обмеження (ліцензування) для захисту репутації своїх брендів за кордоном.
Цікаво, що китайський бренд зайняв 20% українського ринку автомобілів.
Сценарій: Тут розгорнеться протистояння хитрості проти бюрократії.
Імпортери: Незареєстровані українські дилери — експерти в адаптації. Навіть за найменшої можливості знайти "обхідні маршрути" (через третіх осіб, фіктивні компанії-посередники тощо), постачання недорогих автомобілів продовжиться без перерви.
Офіційні дилери: вони стикаються з найбільшими викликами. З дорогими шоурумами, суворими стандартами та фіксованими цінами, вони не можуть конкурувати в ціновій боротьбі з "сірими" ринками. Статистика говорить сама за себе: українці готові придбати новий автомобіль без зайвих формальностей, якщо ціна буде на $5-10 тисяч нижчою.
Якщо "сірі" канали зможуть утриматись, ми можемо очікувати глобальні зміни на ринку нових автомобілів. Традиційні дилерські центри можуть перетворитися на прості виставкові зали для демонстрації автомобілів, тоді як сам процес покупки буде відбуватись у місцях з нижчими цінами.
Щоб у цьому розділі прибрати всі "але" та "якщо" варто почекати та зібрати статистику хоча б січня-лютого, тоді матимемо опорні точки для подальшої тріангуляції, перепрошуємо, побудови потенційного маршруту щодо імпортованих або релокованих авто "Made in China".
Ми спостерігаємо кризу жанру класичних онлайн-продажів. Великі інтернет-класифайди все частіше стають лише вітриною, а не місцем укладання угод. Продавати авто самостійно ("з рук в руки") стає довго, складно і небезпечно.
Ринок поступово переходить до "американського формату". Замість тривалих обговорень у чатах та зустрічей на заправках, українці все частіше надають перевагу комісійним платформам і послузі Trade-in. Принцип простий: "Привіз старе авто — доплатив — виїхав на новому". Час стає важливішим за гроші. Люди готові пожертвувати умовними $500 на ціні автомобіля, аби уникнути клопотів із його продажем. Цей тренд у 2026 році лише посилиться, трансформуючи хаотичний ринок у більш цивілізовану (хоч і посередницьку) бізнес-модель.
Сегмент мотоциклів демонструє чіткий соціальний маркер. Стабільне зростання продажів, особливо частки нової китайської та індійської техніки, свідчить про зміну ролі двоколісних. Мотоцикл в Україні -- це більше не іграшка вихідного дня для байкерів. Це альтернатива маршрутці. У селах та невеликих містах дешевий новий мотоцикл стає єдиним доступним засобом мобільності. У 2026 році цей тренд збережеться: поки ростуть ціни на проїзд та паливо, народ пересідатиме на 150-кубових "китайців". Дешево, сердито і незалежно від графіка автобусів.
1. Відкиньте концепцію "Атмосферник 2.5 + ГБО". Протягом багатьох років це була улюблена схема для українців: придбати "битий" автомобіль зі США з потужним атмосферним двигуном та встановити газову систему. Однак у 2026 році ця стратегія перестане бути вигідною. Різниця у вартості пального зменшується, а ціни на обладнання зростають. Купувати автомобіль з 3-літровим двигуном у надії зекономити на газі — це обман самого себе. Зверніть увагу на сучасні турбовані двигуни малих об'ємів або гібридні автомобілі.
2. Електромобілі: Зробіть паузу. Якщо ви не встигли придбати "електричний автомобіль" до 31 грудня 2025 року, не панікуйте. Не кваптеся відвідувати автосалони в січні чи лютому. У цей час ринок буде нестабільним, а ціни — завищеними. Найзручніший момент для покупки настане в другій половині року, коли запаси на складах та ціни нормалізуються, а продавці почнуть активно змагатися за покупців. Або ж ви можете відкрити сезон "полювання" і купувати, коли побачите, що хтось знизив ціну.
3. Китайський автомобільний сектор: Ризик, що стає звичним явищем. Сумніви щодо того, де знайти запчастини для Zeekr, поступово втрачають свою актуальність. Діє закон ринку: чим більше таких автомобілів з’являється на наших дорогах, тим швидше бізнес налагоджує постачання необхідних комплектуючих. На сьогодні вже не потрібно надсилати запити до Пекіна, щоб знайти фари чи бампери — українські підприємці оперативно заповнюють цю прогалину. Отже, придбання популярного "китайця" у 2026 році стає не авантюрою, а цілком раціональним рішенням, хоча й з деякими нюансами.
4. Відмовтеся від прагнення мати "автомобіль на всі випадки життя". Часто ми намагаємося придбати одне універсальне авто, яке підійде для роботи, риболовлі і навіть для перевезення меблів. Це може призвести до вибору старих, великих і неекономічних моделей. У 2026 році вигідніше мати новіше, компактніше та економніше авто для повсякденних потреб, а для рідкісних перевезень вантажів краще орендувати бус. Зосередьтеся на реальних щоденних потребах, а не на можливих сценаріях.
5. Час – це ресурс, який важко повернути. Коли ви вирішили продати автомобіль, розгляньте альтернативні варіанти, такі як Trade-in або комісійні платформи. Самостійний продаж через оголошення може перетворитися на тривалий процес, сповнений зустрічей з перекупниками та підозрілими дзвінками. Ринок послуг в Україні вже досяг такого рівня, що комісія за використання майданчика часто компенсує витрачений час і нерви.
Екосистема - головний тренд автопрому у наступному році.
В Амстердамі також планують використовувати електромобілі для буксирування літаків, що є досить цікавим підходом.
Безсумнівно, змін буде набагато більше, ніж згадано раніше, — підкреслює фахівець автомобільного ринку Остап Новицький. "На сьогодні ми перебуваємо на межі істотного зсуву в сприйнятті споживачів — ймовірно, найбільшого за всю історію автомобільної індустрії."
Змінюється сама сутність автомобіля. Звичні нам поняття "спорт", "престиж", "імідж" наповнюються кардинально новим змістом. Саме визначення "ліквідності" переписується на очах. Те, що вчора здавалося вічною класикою, завтра може стати архаїзмом. Не дивуйтеся, якщо скоро світові лідери почнуть пересідати зі звичних S-Class на щось зовсім інше, яке випадає з класичного розуміння чи кіношного образу
Цілком ймовірно, що у 2026 році ми станемо свідками завершення тривалої боротьби між інженерами та маркетологами. Інженери втілили в металі всі можливості фізики, тоді як маркетологи реалізували все, що дозволяла їхня уява. Перемогу в цій дуелі здобудуть розробники програмного забезпечення. Автомобільна промисловість переходить до нових принципів створення, де ключовим фактором стає не кількість циліндрів, а структура цілого екосистеми.
І на завершення. Усі ці передбачення, проекти та стратегії набирають значення лише за однієї умови. І ми впевнені, що ця умова буде дотримана. Ми залишаємося тут, ми працюємо тут і прокладаємо шлях до нашого майбутнього тут. Ми віримо в Україну та в нашу Перемогу.
#Паспорт #Китай (регіон) #Україна #Європейський Союз #Європа #Митниця #Українці #Податок #Івано-Франківськ #Бренд #Машина. #Ринок (економіка) #Індія #Китай #Дизельний двигун #Імпорт #Бензин. #Газ #Пекін #Електромобіль #Двигун #Аукціон #Паливо для двигуна #Сертифікація #Автомобільна промисловість #Обмінний курс #Амстердам #Мотоцикл. #Брокер-дилер #BYD Car #Бізнес