Три місяці пройшли з того часу, як Олександр Цивінський, досвідчений детектив НАБУ, став на чолі Бюро економічної безпеки.
Його призначення відбулося попри спротив Банкової: уряд двічі відмовлявся затверджувати кандидата, обраного незалежною комісією, - на підставі звернення СБУ. Щоб усунути будь-які спекуляції, Цивінському довелося пройти поліграф.
Зрештою, 6 серпня Цивінського таки призначили директором БЕБ. Це рішення стало необхідною умовою для того, щоб продовжилась макрофінансова підтримка Міжнародного валютного фонду (МВФ), а також важливим етапом євроінтеграційної реформи, яка передбачає перезапуск бюро.
Завдання нового керівника - не просто провести повну переатестацію співробітників, а фактично перезапустити інституцію в умовах, коли бюджету ледве вистачає на базові потреби. БЕБ має замінити податкову міліцію та зосередити фінансові розслідування, нині розпорошені між різними силовими структурами - від СБУ до поліції.
Інтерв'ю було проведено до публікації "плівок Міндіча", в яких згадуються БЕБ разом з іншими силовими структурами як потенційні отримувачі "чорної каси". Цивінський на цю ситуацію дав коментар окремо, у письмовій формі для "Української правди".
- У справі НАБУ щодо Тимура Міндіча є матеріали прослуховування, з яких випливає, що фігуранти витрачали тіньовий кеш і на силовиків, зокрема СБУ та БЕБ. Про які суми може йтися? Чи є у вас розуміння, хто брав ці кошти і чим віддячував?
- БЕБ буде взаємодіяти з НАБУ для встановлення усіх фактів. На сьогодні значна частина керівного складу, яка працювала під час запису вказаних плівок, звільнилася. Водночас не виключаю, що могли залишитись люди, які причетні до цієї ситуації. Будемо сприяти колегам, а також самостійно працювати над виявленням вказаних осіб.
Ми працюємо над очищенням нашої системи.
На даний момент немає точних даних щодо сум, отримувачів та специфічних дій, які були здійснені.
З призначенням нового керівництва, західні союзники України вбачають можливість оновлення роботи БЕБ та забезпечення його прозорості. Чи вдалося за три місяці досягти прогресу в цьому напрямку?
Міжнародні партнери висунули вимогу провести переатестацію всіх членів персоналу. На 10-ий або 11-ий день після свого призначення я звернувся до Міністерства закордонних справ, щоб дізнатися, хто з партнерів буде залучений до атестаційних та конкурсних комісій. Наразі триває процес їх формування, хоча фактично переатестація стартувала з першого дня мого призначення.
Я звільнив чотирьох заступників, трьох було призначено. На 16 департаментів вакантні 11 посад керівників. Співробітники, які не поділяють нових підходів, зараз залишають БЕБ самі. На сьогодні загалом маємо 2800 вакантних посад.
Одночасно серед теперішніх співробітників є чимало професіоналів, які володіють розумом і готові впроваджувати нові ідеї, а також мають шанс на самореалізацію.
Було б легковажно думати, що ваше бажання здійснити масштабні очищення не натрапить на спротив системи. Які труднощі ви вже пережили?
- Опір є, але ми працюємо в штатному режимі. Частина людей залишили інституцію самостійно.
Скільки працівників покинули БЕБ, не дождавшись проходження переатестації?
Приблизно 70 з 1200 — і це лише початок. Процес переатестації, який передбачає закон, є досить жорстким.
Я вважаю великим викликом організувати цей процес найбільш екологічно, враховуючи при цьому права співробітників Бюро економічної безпеки та дотримуючись міжнародних норм. У разі невдачі, працівник може втратити можливість працювати в БЕБ на наступні десять років.
Заплановано два етапи: тестування і співбесіда; невдалі результати на будь-якому з цих етапів можуть стати причиною для звільнення.
Яка, на вашу думку, була основна проблема попереднього БЕБ?
- Перша - інституційна. Не ухвалено нормативні акти, які б дали можливість БЕБ працювати так, як передбачає закон. Друга - найнижчий рівень довіри з усіх правоохоронних органів.
Структура функціонування БЕБ значною мірою запозичена з досвіду попередньої податкової міліції. Уряд, парламент та бізнес вважають, що БЕБ виконує роль аналітичного органу, основною метою якого є запобігання злочинам, а не їх розслідування. Проте, відповідно до закону, ефективність роботи БЕБ має оцінюватися за показником повернення коштів до державного бюджету.
На мою думку, важливо оцінювати також і за обсягами податкових надходжень, які з'являються завдяки ефективній діяльності БЕБ. Будь-яке повернення коштів має на увазі залучення до кримінальної відповідальності.
Які області ви вважаєте для себе найбільш важливими?
Акцизні збори, зовнішньоекономічні операції, нелегальна торгівля, державний бюджет, так звана "ігрова індустрія" (гральний бізнес, - УП), податкові платежі, зокрема їх оптимізація. Йдеться також про розподіл фізичних осіб-підприємців та виплату зарплат у "конвертах".
Які принципи ви плануєте застосовувати стосовно казино та арбітражу?
- Ми центральний орган виконавчої влади і відштовхуємося від закону. За три місяці з моменту мого приходу на посаду ми вже встигли викрити злочинні групи в так званій "ігорці".
У співпраці з Міністерством цифрової трансформації та Playcity ми почали ініціативу, спрямовану на запобігання ухиленню від сплати податків у цій галузі. Кожен фінансовий внесок, здійснений гравцем, повинен підлягати оподаткуванню. Ми маємо чітке уявлення про те, як реалізувати цей процес, і вже розпочали конкретні кроки в цьому напрямку.
На даний момент БЕБ стикається з недостатком ресурсів - ми перебуваємо у процесі перезавантаження, що створює певні труднощі як для команди, так і для продуктивності роботи.
Загалом проблема казино не обмежується податками. Певні категорії громадян повинні взагалі не допускатися до ігрових платформ. Свого часу була повна заборона ігрових платформ, і це мало свій позитивний ефект. Чи потрібно так зробити зараз - треба думати, але обмежувати доступ точно треба.
Яким чином ви бачите вплив тіньового сектора на економіку України?
- Є різні оцінки, одна з них - що це близько трильйона гривень. Тобто, якщо 2,8 трильйона - вся дохідна частина бюджету України, а 1 трильйон - у тіні, то де-факто одна третя економіки перебуває в тіні.
Отже, питання детінізації є пріоритетним завданням для БЕБ. Наша команда зосереджена на боротьбі з тіньовими фінансами в найбільш вразливих секторах, які є джерелом суттєвих обсягів нелегальних доходів. Серед таких сфер — діяльність організованих злочинних угруповань.
Акциз, азартні ігри та оподаткування - основні області, яким ми приділяємо особливу увагу.
Існує поняття, яке називається дробленням ФОПів. Якщо розглядати ситуацію в Україні загалом, то за різними оцінками, це може приховувати до 500 мільярдів гривень. Акциз становить приблизно 25 мільярдів гривень, а контрабанда займає значну частину, не кажучи вже про експортно-імпортні операції. Отже, Бюро економічної безпеки має величезний обсяг роботи.
- Контрабанда неможлива без зв'язки контрабандистів з Держприкордонслужбою, митницею, поліцією та іншими органами влади. Вони вам підслідні?
Контрабанда є виключною компетенцією Бюро економічної безпеки. Наразі ми стикаємося з проблемами у сфері нормативного регулювання, що ускладнює якісне розслідування цього виду злочинів. Ефективна боротьба з контрабандою є одним з наших зобов'язань перед Європейським Союзом.
Підтримуючи вашу позицію, Європейський Союз сподівається, що на території умовної Португалії не з'являться контрабандні українські сигарети?
На мою думку, це вірно. Крім того, Україна зможе більш ефективно використовувати свої внутрішні ресурси. Якщо нам вдасться вивести з тіньового сектору трильйон гривень, ми зможемо досягти більшої автономії та незалежності в ухваленні рішень.
Які конкретні цілі ви плануєте досягти найближчим часом? Які завдання були визначені урядом для вас?
- У 2025-у ми повинні сформувати команду. Тому що ефективно протидіяти детінізації, вести досудові розслідування, займатися превенцією та аналітикою неможливо без потужної команди.
Наша мета - оновити команду топ-менеджерів, активізувати діяльність атестаційних та конкурсних комісій, внести зміни в структуру Бюро економічної безпеки, переглянути організаційно-штатний розпис, а також зміцнити аналітичні та міжнародні напрямки роботи.
Для побудови ефективної міжнародної взаємодії треба запускати спільні слідчі групи. Паралельно маємо змінювати підходи до розслідування - робити фокус на складних кримінальних провадженнях. Притягувати до відповідальності бенефіціарів схем, а не лише виконавців.
Ми вже розпочали підготовку до фінансових розслідувань. Що ж являють собою ці розслідування? Це процес, у якому ми не тільки прагнемо притягнути особу до відповідальності, але й виявити кошти, які можуть бути виведені за межі країни. Наша мета – арештувати ці активи і забезпечити їх повернення до бюджету.
У 2026 році ми повинні завершити переатестацію, на яку відведено до 18 місяців, а також створити нову команду. Цей процес торкнеться всіх керівників та працівників.
- 18 місяців увесь ваш штат буде фактично підвішений?
Штат виконує свої обов'язки, проте, так, ситуація досить нестабільна, що викликає занепокоєння серед працівників. Перспективи для кожного співробітника залежать від тестування знань законодавства та інтелектуальних навичок, а також від проходження співбесіди. Це три ключові етапи. На даний момент ми спостерігаємо лише відтік кадрів.
Чи маєте ви фінансові засоби для залучення нових співробітників?
Це складна тема. Проте я впевнений, що легалізація економіки є важливим завданням для держави, і питання з бюджетом буде вирішено на користь позитивних змін. Державний бюджет поки що не затверджений.
Я вірю, що норми, які дискримінують працівників БЕБ, все-таки будуть скасовані.
- Маєте на увазі, що ви єдиний правоохоронний орган, який не має броні від армії і має найнижчу зарплату?
Ми маємо часткове бронювання – основна частина керівництва вже зарезервована. Однак, безумовно, ця ситуація є проблемною.
У БЕБ забезпечено всі умови для прояву справжнього лідерства та відданості справі: найнижча заробітна плата та найскладніша процедура відбору кадрів і атестації серед усіх державних установ. У нас найбільші атестаційні комісії, які взагалі існують. Бюджет мінімальний, а кількість співробітників становить всього 28% від запланованих 4000 осіб; на сьогодні в наявності тільки 1200 працівників.
Мінімальна довіра. Найшвидший термін для проведення аудиту. Це означає, що вже через кілька місяців буде проведено аудит діяльності за поточний рік. Крім того, у нас є методологія оцінки інституцій, яка абсолютно не відповідає очікуванням уряду, парламенту та бізнесу. Тим не менш, звітність буде здійснюватися саме згідно з цією методикою оцінки. Таким чином, БЕБ - це не для випадкових осіб.
- На посаді детектива НАБУ ви вели найбільш резонансні провадження. Чому вирішили піти в БЕБ на меншу зарплату і більші проблеми?
Це для мене шанс на зміни. Безумовно, хотілося б розпочати хоча б з нульової відмітки, як це зробили НАБУ та ДБР. Це було б справедливо. Наразі ж ми лише прагнемо до дотримання законодавства.
Наприклад, я просто не маю можливості придбати диктофон для термінових заходів, хоча це дозволяється законодавством. Відповідні корективи не були внесені до інструкцій. У всіх органах, які починали свою діяльність з нуля, виникали певні труднощі на початковому етапі, але вони мали в своєму розпорядженні все, що передбачалося законодавством.
Чи є охочі працювати в Бюро економічної безпеки? Так, є чимало людей, які прагнуть працювати чесно, прозоро, відповідально та активно. У випадку, якщо виявляється склад злочину, ми діємо, доводимо факти та захищаємо свою процесуальну позицію. Якщо ж складу злочину немає, ми не займаємося цим питанням.
Якщо дискримінація в БЕБ піде в минуле, і буде просто дотримано законодавства, нам не виникне труднощів із підбором персоналу. Ми будемо звертатися до тих, кого надихає активна діяльність, до молоді, яка прагне змінити ситуацію в країні, і будемо налагоджувати співпрацю з бізнесом. Можливо, в приватному секторі є люди, зацікавлені в участі в реформуванні держави. Зараз саме той момент, коли варто діяти. Мій досвід свідчить, що не всі завжди ставлять на перше місце фінансову винагороду.
- Яка зарплата співробітника БЕБ?
Відзначу у відсотковому співвідношенні: її рівень на 60% нижчий, ніж у працівника НАБУ чи ДБР. Проте, відповідно до чинного законодавства, всі складові розрахунку заробітної плати у нас є ідентичними. Це стосується співробітників на всіх рівнях.
Антикорупційні установи розпочали свою роботу з підтримкою західних партнерів. Яка сума фінансування з боку партнерів планується для відновлення діяльності БЕБ?
Ми абсолютно впевнені в цій цифрі і вже передали їм необхідні дані, але, напевно, не буде доречно її озвучувати. Наша мета полягає в тому, щоб розпочати фінансові розслідування, а також створити криміналістичну лабораторію. Це є витратним проектом. Міжнародні партнери можуть надати підтримку, забезпечуючи нас обладнанням та експертами для налагодження відповідних процесів. Проте існує проблема з оплатою праці.
Щоб переконати досвідченого аналітика з приватного сектору перейти на роботу в державну установу, необхідно запропонувати адекватну компенсацію. Хоча вона може бути нижчою, ніж його попередній дохід, важливо, щоб вона не була дискримінаційною – аналітик має відчувати, що до нього справедливо ставляться в рамках закону.
Чи мали ви можливість зустрітися з Олегом Татаровим? Якщо так, то які висновки ви зробили після вашої бесіди?
- Ні, ще не мав можливості зустрітися.
Чи намагався він зв’язатися?
Я очолюю цю установу.
Ми активно співпрацюємо з усіма державними установами. Вважаю, що в даний момент наше головне завдання полягає в об'єднанні всіх зусиль. Це стосується нашої взаємодії, наприклад, з податковими органами, державним фінансовим моніторингом та іншими правоохоронними структурами.
- Правоохоронні органи, кордон перебувають у вертикалі Татарова як заступника голови Офісу президента....
Ми співпрацюємо з усіма, з ким це необхідно для реалізації цілей, визначених законодавством.
Ні, він не телефонував.
На початку жовтня в "Українській правді" було опубліковано розслідування, що стосується Романа Мудя, керівника одного з департаментів Бюро економічної безпеки Львівської області. Ви вже відреагували на це розслідування. Мудь вирішив піти з БЕБ і наразі веде судову справу через, на його думку, невиплачену зарплату. Чи можете ви підтвердити, що цей колишній працівник виконував роль куратора всього БЕБ в регіоні?
Почну з теми суду. Суть справи не в прізвищі, а в досягненні справедливості. Чи не всі, хто залишає БЕБ, звертаються до суду через неправомірні нарахування їхніх зарплат? Судова практика однозначно підтримує цих людей.
Закон чітко передбачає, що неоподаткований мінімум, від якого нараховується зарплата в БЕБ та інших спецорганах, складає 3028 гривень. Цей факт встановлений у судовому порядку.
Натомість Мінфін нараховує нам оплату, відштовхуючись від цифри 2102 гривні.
Тобто суд у своїх рішеннях чітко прописує, що мінімум складає 3028 гривень, але в бюджет БЕБ закладено 2102 гривні.
Тому питання не в особі, про яку ви говорите. Неоподаткований мінімум не може бути різним для всіх. На жаль, ця норма закону закладається і в бюджет на наступний рік.
Якщо переатестація призведе до звільнення деяких ваших співробітників, вони можуть звернутися до суду, подібно до справи Муді, та мати шанс на успіх?
У період 2024-2025 років до Бюро економічної безпеки та його регіональних відділень звернулися 21 особа з вимогами про перерахунок фінансового забезпечення, виходячи з прожиткового мінімуму в 3028 гривень. Сім із цих позовів були задоволені, тоді як інші залишаються на розгляді у судових інстанціях. Загальна сума коштів, що вже була виграна в судах, складає 3,4 мільйона гривень.
Давайте повернемося до питання, пов'язаного з Романом Мудем. Чи дійсно він виконував роль неофіційного куратора для цілої області?
Зазначена особа ухвалила рішення про звільнення до публікації журналістського розслідування.
- Невдовзі перед цим...
- Правильно. Звертаю увагу, що це не є реакція на розслідування.
Я чітко і публічно висловив свою думку: тим, хто має іншу точку зору, раджу знайти нове місце роботи і продовжити свій шлях там. В даний момент я не аналізую причини його звільнення.
Зараз активно виходять публікації стосовно різних осіб, які вже не працюють у БЕБ. Я бачу багато критики на адресу БЕБ, чому не проводяться антикорупційні розслідування. Це не є підслідність БЕБ.
Щоб Бюро економічної безпеки могло в установлений законом спосіб документувати працівників БЕБ, які вчиняють корупційні дії, нам потрібна одна проста річ - щоб наш підрозділ, управління внутрішнього контролю було суб'єктом ОРД (оперативно-розшукової діяльності, - УП). Зараз воно не суб'єкт ОРД і може проводити лише службові розслідування.
- Цей кейс ви могли прямо передати колишнім колегам з НАБУ?
Це, напевно, підслідність Державного бюро розслідувань.
Чи проводиться розслідування з цього питання?
Якщо б ця особа на момент публікації матеріалу була співробітником Бюро економічної безпеки, ми ініціювали б службове розслідування з цього приводу. Варто зазначити, що ми вже утворили дисциплінарну комісію, яка не функціонувала в БЕБ більше року.
Мені невідомо, чи здійснюється досудове розслідування. Ми не є суб'єктами таких розслідувань. БЕБ не розслідує корупцію у вигляді протиправних дій своїх працівників. Для цього є інші правоохоронні органи.
На даний момент керівник Львівського територіального управління був звільнений, а також особа, яку ви згадали. Крім того, ще один ключовий керівник подав заяву на звільнення. Щодо чуток, коментувати їх не можу.
Чи здатні співробітники правоохоронних органів скоювати злочини? Так, це можливо, і це не є таємницею. Моя мета полягає в тому, щоб подібні випадки стали рідкісними.
#Парламент #Україна #Європейський Союз #Податок #Українська гривня #Економіка #Сміливіше. #Бюджет #Львівська область #Поліція. #Правоохоронний орган #Служба безпеки України #Злочин #Міжнародний валютний фонд #Українська правда #Тіньова економіка #Економічна безпека #Контрабанда #Державне бюро розслідувань (Україна) #Міністерство закордонних справ (Україна) #Національне антикорупційне бюро України #Акциз #Казино #Португалія #Виконавча влада в Україні #Бізнес