
Корпоративне навчання в Україні проходить через значні трансформації. В умовах війни, економічної невизначеності та демографічної кризи трудові ресурси поступово зменшуються, що, в свою чергу, суттєво позначається на інвестиціях підприємств у підготовку та розвиток своїх працівників.
Значення корпоративного навчання поступово, але невпинно зростає. Компанії змушені брати на себе функції, які раніше виконувала система державної освіти, адаптуватися до нових викликів і шукати інноваційні підходи до підготовки кадрів.
Скорочення, яке останнім часом спостерігається на ринку класичної освіти, не означає зниження потреби у знаннях, каже директор Deloitte Academy Іван Компан. Навпаки, компанії сьогодні змушені самостійно вирішувати завдання, які раніше були відповідальністю державної системи освіти, адже рівень підготовки молодих фахівців часто не відповідає очікуванням. В результаті компанії отримують людей із дипломом, але без знань. Це створює додаткове навантаження на роботодавців та змушує їх запускати власні освітні структури: корпоративні університети, внутрішні школи, системи менторства.
Водночас ринок масово захопився розвитком м'яких навичок, які стали центральною темою для багатьох тренінгів. Але експерти застерігають від надмірного бажання опиратися лише на soft skills.
На погляд фахівця, ця тенденція зумовлена потребами суспільства в швидких і легких рішеннях. Проте курси або тренінги не здатні замінити ґрунтовну академічну освіту та заповнити прогалини в знаннях, які формуються протягом тривалого часу.
З іншого боку, малі та середні підприємства часто стикаються з нестачею ресурсів для реалізації масштабних освітніх проектів. В таких організаціях особливо важливим є менторство — процес передачі знань і досвіду від більш досвідчених колег до новачків. Проте, через популяризацію дистанційної роботи, цей метод навчання втрачає частину своєї ефективності. Тим не менш, навіть з обмеженими фінансами, можна знайти способи для організації продуктивного навчання, адже існує безліч якісних викладачів і доступних курсів.
Дмитро Бондаренко, заступник голови Асоціації цифрової та дистанційної освіти, відзначає істотні зміни у сфері освіти. Серед них можна виділити персоналізацію навчального процесу, активне впровадження мікронавчання та акцент на розвиток м'яких навичок. Все більше компаній переходять від стандартних програм до індивідуальних освітніх шляхів. Короткі, цілеспрямовані модулі, які органічно вписуються в робочі процеси, стають дедалі популярнішими. Важливу роль відіграють навички емоційного інтелекту, комунікації, лідерства та адаптивності — ті компетенції, які визначаються як ключові для XXI століття за версією Всесвітнього економічного форуму.
Компанії потребують адаптивних, кваліфікованих працівників, а корпоративна освіта -- ефективний спосіб заповнити кадрові прогалини. Важливо й те, що сучасні співробітники, особливо молодь, очікують від роботодавців можливостей для розвитку. Тому навчання також стає інструментом утримання персоналу, підвищення лояльності, мотивації та впливає на продуктивність.
У сфері працевлаштування це призведе до поліпшення навичок трудових ресурсів, зниження нестачі фахівців, підвищення ефективності, гнучкості та інноваційності організацій.
Корпоративна освіта стане надзвичайно важливим фактором для забезпечення конкурентоспроможності українських підприємств та економіки в цілому, вважає Олена Марінко, HR Manager компанії JYSK в Україні. Вона підтвердила думки своїх колег про те, що останнім часом інтерес до корпоративного навчання в Україні стабільно зростає. Багато компаній активніше впроваджують онлайн-формати, мікронавчання, індивідуальні освітні траєкторії та елементи гейміфікації. Це відповідає потребам бізнесу у швидкій адаптації до змін та постійному вдосконаленні навичок працівників на фоні високої конкуренції на ринку праці.
За даними eLearning Learning, 80% працівників у США вважають навчання через ігри більш захопливими. Компанії також виявили, що використання ігор як частини їхньої стратегії навчання збільшує продуктивність на 50% і залучення співробітників на 60%.
У JYSK програми навчання були запроваджені з самого початку діяльності компанії в Україні. Сотні співробітників вже успішно закінчили ці курси, що сприяло підвищенню ефективності та мотивації команди. Освітні програми охоплюють як старт кар'єри, так і подальший професійний розвиток, пропонуючи можливості горизонтального зростання, такі як участь у ролі внутрішнього інфлюенсера або брендового амбасадора. За словами Олени, 92% керівних позицій у "JYSK Україна" займають внутрішні кандидати. Останній показник eNPS склав +67%, що свідчить про високий рівень лояльності та задоволеності співробітників.
Бізнес вже давно має мету встановити міцні партнерські відносини з університетами, щоб не лише готувати нові кадри, але й забезпечувати їх подальше працевлаштування. Сучасний ринок праці вимагає фахівців, які мають не тільки теоретичну базу, а й практичні навички, особливо у сфері інноваційних технологій.
Наприклад, у 2024 році компанія Ajax Systems заснувала лабораторію електроніки на базі Київського авіаційного інституту (колишній НАУ). Цей проєкт став частиною нової стратегії університету, яка акцентує увагу на тісній співпраці студентів з бізнес-середовищем уже на початкових етапах їхнього навчання. Основна мета полягає в тому, щоб надати студентам можливість раніше залучатися до роботи над реальними проєктами та ознайомлюватися з професійним середовищем, яке їх очікує в майбутньому. Лабораторія функціонуватиме в кількох напрямках, включаючи реалізацію студентських проєктів і підтримку власних ініціатив.
Ще одним, і зовсім не останнім, вражаючим прикладом співпраці між бізнесом та освітніми установами стало відкриття сучасної навчальної лабораторії, присвяченої дослідженню систем відеоаналітики. Ця нова ініціатива, "Проєктна лабораторія Kobi Software: полігон сучасних систем відеоаналітики", була урочисто відкрита в Державному університеті інтелектуальних технологій і зв'язку (ДУІТЗ) наприкінці травня 2025 року.
Сергій Стайкуца, який обіймає посаду керівника лабораторії та доцента на кафедрі кібербезпеки і технічного захисту інформації, а також виконує обов’язки помічника декана з питань співпраці з партнерами та зацікавленими сторонами, підкреслив значення практичної складової у навчанні студентів.
Анатолій Мельниченко, ректор Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", підкреслив, що нині питання підготовки висококваліфікованих спеціалістів є надзвичайно важливим для компаній всіх типів власності.
За його словами, підготовка інженера в університеті триває щонайменше чотири роки, тоді як бізнесу фахівці потрібні вже тепер. Тому компанії розвивають корпоративну освіту. Ще до повномасштабного вторгнення великі гравці відкривали власні навчальні заклади, зокрема, "Метінвест Політехніка", що готує інженерів для металургійної та гірничодобувної галузей. Деякі компанії створюють навчальні центри для короткотермінової підготовки й підвищення кваліфікації. Водночас формується новий тренд -- тісна співпраця бізнесу й університетів у підготовці саме тих фахівців, яких потребує ринок.
Анатолій Мельниченко висловлює думку, що в найближчому майбутньому ми станемо свідками зростання співпраці між бізнесом та університетами, яка має на меті підготувати фахівців для конкретних компаній. Він зазначає, що вже зараз функціонують нові спільні навчальні лабораторії з такими підприємствами, як "Прогрестех-Україна", Ajax, Huawei, Skyfall та Melexos. У цих лабораторіях студенти отримують можливість ознайомитися з технологіями компаній, навчитися їх використовувати, а в деяких випадках проходять навчальні курси під керівництвом експертів з високих технологій.
Одним з перспективних напрямків в освіті є дуальна система навчання, що дозволяє студентам старших курсів проходити частину практичних занять безпосередньо на підприємствах. У КПІ укладено 80 подібних угод. Серед партнерів навчального закладу можна знайти такі компанії, як Samsung, ДТЕК, "Прогрестех", Ajax System, "Melexis-Україна", "Енергоатом" та інші. Ці фірми регулярно приймають студентів на практику та в подальшому відбирають з них майбутніх працівників. Такий формат навчання вигідний для всіх учасників: компанії отримують підготовлених спеціалістів, які швидко адаптуються до роботи; університет забезпечує практично орієнтоване навчання; а студенти здобувають цінний досвід та можливість отримати першу оплачувану роботу.
Директор Deloitte Academy Іван Компан висловив думку, що в найближчі роки великі корпорації продовжать розвивати власні навчальні платформи, щоб заповнити прогалини в державній освіті, тоді як малим підприємствам слід шукати альтернативні підходи до навчання.
На переконання Дмитра Бондаренка, в Україні корпоративна освіта переживе значні зміни в найближчі роки. Цифрові технології, персоналізоване мікронавчання, гібридні формати, а також менторство і коучинг стануть звичними елементами навчального процесу. Освіта все більше інтегруватиметься в робочі завдання з акцентом на вдосконалення м'яких та цифрових навичок. Компанії зосередяться на оцінці впливу навчання на бізнес-результати та активніше співпрацюватимуть з навчальними закладами.
Олена Марінко підкреслила, що в наступні роки корпоративне навчання стане більш інтерактивним, адаптованим і індивідуально орієнтованим. Це не тільки сприятиме підвищенню кваліфікації співробітників, але й зміцнить конкурентоспроможність компаній в умовах швидко змінюваного бізнес-середовища.
#Бізнес #Україна #Розвідка #Демографія #Мотивація #Інженер #Бюджет #Студент #Ринок праці #Стратегія #Конкуренція (компанії) #Метінвест #Працевлаштування #Робоча сила #Експерт #ДТЕК #Samsung Electronics #Енергоатом #Тренінг #Всесвітній економічний форум #Вища освіта в Україні #Університет #Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського #Національний авіаційний університет #Лідерство #Huawei #Deloitte #АФК Аякс #Ігор Сікорський