Лід розтанув: чи забезпечить бізнесу захист від безчинств "силових структур"?

Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт, який має послабити тиск на підприємців.

Підприємці вже не один рік висловлюють занепокоєння через надмірний тиск з боку правоохоронних органів: від безпідставних перевірок до тривалих арештів банківських рахунків. Це призводить до зниження ділової активності, скорочення податкових надходжень і відсторонення інвесторів від України.

У лютому парламент України схвалив за основу законопроєкт №12439, що має на меті змінити умови, за яких бізнес зможе більш ефективно відстоювати свої інтереси.

Основні завдання включають скорочення термінів арешту активів, визначення ясних норм підслідності та зміцнення процесуальних гарантій. Загалом бізнес підтримує даний проєкт, але варто звернути увагу на уточнення деяких процедур.

У 2024 році скарг на "наїзди" на бізнес не поменшало. Класичні проблеми такі.

Суттєві порушення підслідності з боку правоохоронних органів. Незважаючи на те, що економічні злочини офіційно підпадають під юрисдикцію Бюро економічної безпеки (БЕБ), розслідування таких справ також ведуться іншими установами, що створює додатковий тиск на процес. Оперативники Служби безпеки України, отримуючи доручення від будь-якого правоохоронного органу, залучаються до супроводу цих справ, що є особливо потужним фактором у умовах воєнного стану.

"Безстрокові" затримання. Фінансові рахунки та власність заморожуються без ясних причин або часових рамок, що викликає параліч у роботі компаній.

Ускладнене оскарження та тривала процедура повернення майна. Поки бізнесмен намагається довести в судах неправомірність дій правоохоронців, його підприємство зазнає значних фінансових втрат і втрачає конкурентоспроможність. Дуже часто майно, яке було вилучене під час обшуків, не розглядається як тимчасове, що дозволяє утримувати його без обмежень у часі.

Скасування "вічних" арештів. Цей проєкт передбачає встановлення двомісячного терміну для арешту майна або банківських рахунків. У разі відсутності у правоохоронних органів достатніх підстав, суд повинен відмовити у продовженні арешту. Повернення активів відбуватиметься протягом 30 днів, що дозволить компанії уникнути значних фінансових або репутаційних втрат.

Ясно визначена підслідність та механізм оскарження є ключовими аспектами. Розслідування економічних злочинів повинно здійснюватися виключно БЕБ. У випадку, якщо Національна поліція, Служба безпеки України чи Державне бюро розслідувань беруться за такі справи, порушуючи визначену підслідність, підозрювані та їх правозахисники матимуть можливість швидко оскаржити дії цих органів. Докази, що були зібрані "невірним" відомством, будуть визнані недопустимими, а слідство не використовуватиметься в якості інструменту тиску так часто, як раніше.

Зміцнення прав жертв і їх захист. Якщо слідчий процес затягується, потерпілий матиме можливість подати до суду заяву про тимчасовий доступ до майна та документів. Визначений термін для розгляду таких заяв складає до 15 днів. Рішення про відмову в скасуванні арешту майна можна буде оскаржити в апеляційному порядку.

Бізнес-спільнота переважно схвально оцінила ініціативу, адже вона вирішує ключові проблеми підприємців. Проте є кілька важливих застережень.

Недостатня чіткість у визначенні статусу тимчасово вилученого майна під час проведення обшуків. Речі, що були вилучені в процесі обшуку, не завжди класифікуються як тимчасово вилучені, що в свою чергу може призвести до їх тривалого утримання. Як наслідок, власник вилучених предметів позбавляється можливості оскаржити їх вилучення або домогтися повернення.

Важливо чітко визначити, що майно та гроші, вилучені в ході обшуку, є тимчасово вилученим майном, що потребує відповідного звернення до суду з метою арешту такого майна або його повернення в разі відсутності підстав для такого арешту.

Недостатній обсяг прав в осіб, права чи законні інтереси яких обмежуються під час досудового розслідування. Чинні норми КПК не містять положень, які б надавали таким особам реальні процесуальні права з метою захисту їх інтересів.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, початок досудового розслідування означає, що особа отримує права, що належать підозрюваним чи обвинуваченим. Це зумовлює необхідність визнання таких осіб учасниками кримінального процесу та встановлення для них процесуальних прав, які відповідають статусу підозрюваного.

Відмова від використання надмірних застав для підозрюваних. Надмірні застави стали поширеним інструментом тиску на осіб, щодо яких вони застосовуються, а також на підприємства, які ці особи представляють. Важливо залишити правило, згідно з яким лише у виняткових ситуаціях сума застави може перевищувати межі, встановлені кодексом. При цьому такі виняткові ситуації повинні бути детально обґрунтовані і супроводжуватися певними обмеженнями.

Обмеження залучення оперативників СБУ до бізнесових справ. Звернення до генерального прокурора із проханням щодо зміни підслідності, яке пропонується в законопроєкті, не вирішує основну проблему. Як свідчить практика, Служба безпеки України є надто потужною структурою, і в її присутності рішення судів часом можуть бути спотвореними.

Якщо це справи не щодо обороноздатності, то не можна допускати до слідчих дій, зокрема допитів та обшуків, оперуповноважених цього органу. Обіцянки політиків, що СБУ не буде розслідувати економічні злочини, потрібно закріпити в КПК і заборонити БЕБ та Нацполіції надавати доручення таким "силовикам".

Ще одна суттєва проблема полягає в контролі за видачею суддями дозволів на проведення обшуків. Власник майна, яке було вилучено під час обшуку, має отримати можливість ознайомитися з документами справи, що стали підставою для видачі дозволу на обшук. Крім того, важливо забезпечити право на оскарження рішення про проведення обшуку.

Кращий інвестиційний клімат. Інвестори розумітимуть, що в Україні нарешті запроваджують передбачувані процедури розслідування.

Зростання довіри. Чітка підслідність, доступ до матеріалів і контроль за слідчими діями з боку суду знизять корупційні ризики.

Законопроєкт №12439, якого чекали протягом останніх років, дозволить зменшити невиправданий тиск на підприємців. Якщо ініціатори врахують запропоновані фахівцями пропозиції до другого читання і забезпечать чесні правила гри, Україна отримає дієві запобіжники проти незаконних обшуків і "вічних" арештів.

#Бізнес #Україна #Підприємництво #Верховна Рада #Правоохоронний орган #Національна поліція України #Кримінальне судочинство #Служба безпеки України #Воєнний стан #Злочин #Обмеження в часі #Державне бюро розслідувань (Україна) #Арештуйте. #Європейський суд з прав людини #Адвокат. #Обшук і вилучення #Підслідність #Слідчий #Досудове розслідування #Інтерес (право) #Кримінальний процесуальний кодекс України #Докази (право)

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
Європейський Союз планує заснувати фонд підтримки України на суму 40 мільярдів євро: як можуть обійти вето Віктора Орбана.
Гольф-поля Трампа в Ірландії стали жертвами вандалізму.
НКЦПФР оновила свій перелік: п’ять нових інвестиційних проектів визнано ненадійними -- Delo.ua
Теги