
Цю інформацію наводить РБК-Україна, посилаючись на The Washington Post.
Минулого тижня керівники NASA та Пентагону звернулися до конкурентів компанії Ілона Маска SpaceX з вимогою прискорити створення альтернативних ракет і космічних апаратів. Це сталося після того, як президент Дональд Трамп попередив про можливість анулювання контрактів із SpaceX, на що бізнесмен дав різку відповідь.
Урядовці висловили значне занепокоєння стосовно нещодавньої заяви Ілона Маска, в якій він зазначив, що SpaceX може зупинити польоти свого космічного корабля Dragon. Це рішення може позбавити NASA єдиного способу транспортування астронавтів до Міжнародної космічної станції (МКС).
Хоча згодом Маск відкликав свої слова, його коментар спричинив значне занепокоєння як у NASA, що покладається на компанію у питаннях безпеки своїх астронавтів, так і у Пентагоні, який у великій мірі залежить від SpaceX для запуску критично важливих супутників.
Зростаюче занепокоєння серед державних органів, які відповідають за космічну і національну безпеку, вказує на можливі ризики, пов'язані з надмірною залежністю уряду США від SpaceX, особливо у контексті виконання секретних місій. Ця компанія, що володіє контрактами на мільярди доларів від уряду, забезпечує транспортування вантажів і людей на Міжнародну космічну станцію, запускає супутники для Міністерства оборони та розробляє супутники для розвідувальних агентств. Ситуація ускладнюється тим, що конкуренти Маска значно відстають, що дозволяє йому займати домінуючу позицію, а уряд опиняється з обмеженими варіантами альтернатив.
Більше десяти представників урядових та бізнесових організацій анонімно висловили занепокоєння з цього питання.
Один із посадовців NASA зазначив, що на початку конфлікт між Трампом і Маском у соцмережах видавався "забавним", однак після слів про виведення Dragon з експлуатації "стало по-справжньому моторошно". Аналогічна реакція спостерігалася у Пентагоні, де, за словами одного зі співробітників, офіцери сказали одне одному: "Це вже не смішно. Ми не телевізор дивимося, це реальна проблема".
Такі дії Маска вже не раз викликали занепокоєння у NASA. У 2018 році агентство розпочало перевірку безпекової культури в SpaceX після того, як Маск курив марихуану під час інтерв'ю з Джо Роганом. Проте його коментар у соціальних мережах щодо обмеження доступу NASA до Міжнародної космічної станції (МКС), що обійшлося агентству приблизно у 100 мільярдів доларів, став переломним моментом.
"Коли усвідомлюєш, що він (Маск - ред.) може зупинити все через спонтанне рішення, це стає тривожним сигналом. Можу підтвердити, що в NASA панує глибоке занепокоєння," - зазначив один з колишніх керівників Агентства.
Одним із чинників, що посилив конфлікт між Маском і Трампом, стало рішення Білого дому відкликати кандидатуру Джареда Айзекмана на посаду адміністратора NASA. Айзекман двічі літав у космос зі SpaceX і вважався близьким до бізнесмена.
Після ескалації конфлікту в четвер, 5 червня, представники державних органів зв'язалися принаймні з трьома приватними компаніями – Rocket Lab, Stoke Space та Blue Origin, яку очолює Джефф Безос, – щоб дізнатися про стан їхніх ракет і можливості виконання державних контрактів.
Представники компанії Sierra Space, що займається розробкою космоплана Dream Chaser для перевезення вантажів на Міжнародну космічну станцію, провели одночасну зустріч із керівництвом NASA.
Генеральний директор Sierra Space Фатіх Озмен в інтерв'ю виданню The Washington Post зазначив, що компанія "готова надати стабільну підтримку Міжнародній космічній станції". Він також зазначив, що NASA вже проінформувала Sierra Space про свої плани з диверсифікації постачальників, аби уникнути залежності від єдиного партнера.
Dream Chaser перебуває на заключній стадії тестування та інтеграції в Космічному центрі Кеннеді. Компанія активно співпрацює з керівництвом NASA з метою здійснення запуску апарату до завершення року. Окрім цього, вона розробляє версію Dream Chaser, призначену для транспортування астронавтів, що наразі вивчає NASA.
Із занепокоєнням з приводу ситуації відреагували й у Конгресі. Один із ключових парламентських комітетів звернувся до NASA із запитом щодо стану капсули Starliner компанії Boeing. Цей апарат також передбачений для доставки екіпажів на МКС, але відстає від графіка. Під час першого пілотованого польоту у 2024 році, Starliner зіткнувся з низкою проблем, через які агентство визнало його ненадійним для повернення екіпажу.
Після того, як Ілон Маск оголосив про припинення використання Dragon, у Конгресі почали активно запитувати, коли ж Starliner знову зможе піднятися в небо. У відповідь на запитання медіа, представники NASA заявили, що вони вивчають можливість нової місії Starliner до МКС на початку 2026 року, за умови успішної сертифікації та усунення наявних технічних проблем. Також розглядається варіант як з екіпажем, так і без нього, лише з вантажем.
Згідно з оцінками Тодда Гаррісона, аналітика з Американського інституту підприємництва, навіть якщо Маск продовжить відмовлятися від своїх попередніх заяв, така ситуація може негативно вплинути на репутацію SpaceX, яка тривалий час вважалася одним із найнадійніших партнерів урядових структур.
"Це схоже на ембарго для космічної станції. Маск фактично оголосив, що відключить NASA від її власної лабораторії в космосі," - зазначив він.
Гаррісон порівняв нинішню ситуацію з подіями 2022 року, коли Маск не погодився увімкнути систему Starlink для допомоги українським силам у їхньому наступі на російські війська. Це рішення викликало обурення, оскільки вказувало на небезпечну залежність національної безпеки від однієї компанії або індивіда.
З огляду на досвід SpaceX у розгортанні супутникового угруповання Starlink, компанію раніше розглядали як потенційного підрядника для ініціативи президента Трампа зі створення системи протиракетної оборони Golden Dome з використанням орбітальних супутників.
Проте спонтанний коментар Маска викликав значні занепокоєння у Міністерстві оборони. "Ніхто не хоче, щоб питання захисту національної безпеки залежало від твітів Ілона Маска", - підкреслив Гаррісон.
Колишній астронавт NASA та екс-співробітник SpaceX Гарретт Рейсман підкреслив, що для астронавтів заява Маска "стала дуже особистою", адже може поставити під загрозу їхню можливість польоту.
"Не слід переоцінювати вплив емоційних вибухів у соціальних мережах. Проте, коли твої мрії та сподівання тісно пов'язані з цим, важко не задуматися: 'Боже, чи зможу я відправитися в космос?' - зазначив Рейсман."
Останнім часом Пентагон активно працює над розвитком військово-космічної промисловості, щоб стимулювати конкуренцію, зменшити витрати та сприяти інноваціям. У 2024 році Космічні сили США представили стратегію, що підкреслює важливість уникнення "занадто великої залежності від єдиного постачальника або рішення".
З метою стимулювання конкуренції, Пентагон нещодавно ввів два типи тендерів на запуск. Перший тип дозволяє новим гравцям подавати заявки на контракти для запуску менш важливих і менших супутників, а другий - призначений для надійніших ракет, які використовуються для запуску супутників, втрата яких є неприпустимою.
Незважаючи на це, SpaceX продовжує залишатися лідером у сфері запуску подібних місій завдяки високій частоті польотів ракети Falcon 9. Конкуренти, такі як Vulcan від United Launch Alliance (ULA), New Glenn від Blue Origin та Neutron від Rocket Lab, поки що не змогли підтвердити свою надійність.
Отже, New Glenn провела лише одну місію, Vulcan - дві, а Neutron поки що не здійснила жодного запуску. Ще до нещодавніх коментарів Маска, Пентагон відкрито висловлював стурбованість щодо швидкості розробки ракети Vulcan, незважаючи на її сертифікацію для виконання завдань, пов'язаних з національною безпекою.
У своєму виступі перед Комітетом з питань збройних сил Палати представників США генерал-майор Космічних сил Стівен Перді підкреслив важливість формування у підрядників, зокрема у компанії ULA, "культури відповідальності та відновлення довіри". Це, за його словами, є необхідним для того, щоб переконати (Керівника з придбання космічних систем. - ред.) у дотриманні принципів, які забезпечують швидкі, економічні та своєчасні рішення.
За словами експертів у сфері державних закупівель, з юридичної та практичної перспективи, втілення погроз, які висловлювалися Маском або президентом, навряд чи здійсниться. У разі, якщо уряд або компанія вирішать розірвати угоду, їм доведеться сплатити великі фінансові штрафи. Крім того, відмова підрядника від виконання контракту може негативно позначитися на його можливостях здобути нові контракти в майбутньому.
У той же час, ряд фахівців вже раніше висловлювали побоювання щодо політичної активності Маска і її потенційного впливу на його компанії. Наприклад, генеральний директор RocketLab Пітер Бек, який намагається змагатися за державні космічні контракти, в інтерв'ю минулого року зазначив, що купівля Twitter (тепер X) та його близькість до Трампа можуть негативно позначитися на бізнес-інтересах Маска.
"Безперечно, це створює певний дискомфорт. Врешті-решт, коли ти займаєшся важливими справами, що стосуються національної безпеки, вся відповідальність покладена на генерального директора," - зазначив він.
#Президент (державна посада) #Дональд Трамп #Підприємництво #Ракета. #Ілон Маск #SpaceX #Національна безпека #РБК-Україна #Міжнародна космічна станція #The Washington Post #Twitter #Джеффрі Безос #Вантаж #Пентагон #Екіпаж #Конгрес Сполучених Штатів Америки #Боїнг #Супутник #Природний супутник #Космічний простір #НАСА #Об'єднаний пусковий альянс #Blue Origin #Космічний корабель #SpaceX Dragon #Boeing Starliner #Мисливець за мріями #Астронавт #Новий Гленн. #Ракетна лабораторія