Інвестиції в паливний сектор в Україні: перспективи трансформації автозаправних станцій.

Австрійська компанія, яка керує мережею автозаправних станцій AMIC ENERGY, вже десять років присутня на українському ринку. За цей час вона пережила значні зміни, зокрема революцію, початок конфлікту на сході України у 2014 році та повномасштабне вторгнення Росії у 2022 році. Незважаючи на численні труднощі, компанія не лише продовжує свою діяльність в Україні, а й активно розвивається, інвестуючи в розширення мережі та надаючи підтримку Збройним силам України.

В інтерв'ю для "Європейської правди" акціонери австрійської компанії AMIC ENERGY Holding GmbH - Гюнтер Майер та Андреас Зернетц - поділилися своїм досвідом роботи в умовах війни, окреслили плани на майбутнє та спростували чутки про ймовірні зв'язки з Росією.

Досліджуйте перспективи паливної промисловості України та шляхи покращення інвестиційного середовища в нашому матеріалі.

Повне відео інтерв'ю з керівниками AMIC ENERGY можна переглянути за посиланням.

- Як ідуть справи в Amic Energy на тлі повномасштабного вторгнення?

Гюнтер: Справи в AMIC ENERGY йдуть добре. 2024 був складним роком для нас, як і для всіх. Ми були дуже раді відмітити, що наші продажі у 2024-му зросли на 10% порівняно з 2023. Цей показник кращий, ніж у конкурентів. Отже, в цьому плані ми перевершили конкурентів, тому це очевидний знак, що рухаємось у правильному напрямку. Окрім цього, 2024 рік був сповнений різних викликів, як-от ліквідація наслідків обстрілів. Один з наших нафтових терміналів обстріляли, і він був повністю зруйнований; 12 наших станцій отримали різного ступеня пошкодження внаслідок обстрілів - звісно ж, ми все відремонтували.

Не так давно в Україні був ухвалений новий закон, що стосується податкового регулювання. Відтепер ми сплачуємо податки заздалегідь у збільшеному обсязі. Це позитивна ініціатива, враховуючи важкі та надзвичайні обставини, в яких опинилася країна, і з якими стикаємося всі ми.

В цілому, ми дійсно раді спостерігати за прогресом України, незважаючи на всі труднощі, які нас оточують. Ринок демонструє зростання, попит на продукцію збільшується, і ми активно інвестуємо в нашу інфраструктуру, щоб бути готовими до викликів майбутнього.

Ваша компанія розпочала діяльність в інвестиціях. Що стало поштовхом для переходу у бізнес автозаправок? Чи можна сказати, що ви здійснили придбання станцій, які раніше належали російській компанії, в Україні?

Гюнтер: Я протягом усього свого професійного життя займався енергетичною сферою. Разом із моїм партнером, з яким ми заснували компанію, ми сформували команду спеціалістів у галузі фінансів, енергетики та юридичних аспектів.

Наша компанія була заснована у 2013 році, але процес підготовки розпочався ще у 2011 та 2012 роках. Ми активно досліджували можливості для створення клубних інвестиційних пропозицій, зокрема, фондів викупу з використанням фінансового важеля.

Слід звертати увагу на активи, які потребують поліпшення та реструктуризації — їх зазвичай називають "проблемними активами". Далі необхідно залучити свої інвестиції, а також спробувати привернути інших інвесторів і, звичайно, отримати фінансування від банків. Саме так все й розпочалося.

На жаль, можливість придбати компанію Amic Ukraine постала на фоні війни, що розпочалася в 2014 році. Саме це стало причиною рішення продавця продати бізнес. Ми не втратили цю нагоду і ретельно підготувалися, щоб знизити всі можливі ризики. Зізнаюся, що тоді був налаштований досить скептично щодо таких угод, оскільки ситуація виглядала вкрай складною: станції та мережа були майже порожніми – фактично, компанія перебувала на межі банкрутства. Її можна було охарактеризувати як "білий насос", адже бренд було знято через початок конфлікту. Проте ми успішно взяли на себе управління і розпочали комплексну реструктуризацію не лише мережі, а й самої компанії. Ми зосередилися на скороченні витрат, створили новий бренд в Україні та швидко просунулися вперед, адже це було критично важливо для відновлення бізнесу. Незважаючи на всі успіхи та невдачі, які трапилися з моменту придбання компанії (угоду завершено у 2015 році), ми вважаємо цю історію успіху, оскільки ми досі активно працюємо, розширюємо нашу мережу та бізнес.

Отже, це не була спонтанна покупка. В енергетичному секторі завжди існують труднощі, коли ти вступаєш на ринок, що перебуває у стресовій ситуації або стикається з певними викликами. Однак саме в таких умовах можна виявити найбільші можливості. Нагорода ніколи не приходить без ризиків. Як команда з багаторічним досвідом роботи в Східній Європі - можна сказати, ми вже досить досвідчені - ми співпрацюємо з австрійськими та східноєвропейськими країнами з моменту заснування нашої компанії.

Тоді Україна була новою землею, і було не так багато охочих зайти на той ринок і придбати щось. Але саме це і дає приватним та незалежним компаніям необхідні можливості. Якщо оглядатись назад, то ми дуже щасливі, що зробили цей крок.

- Якщо ми вже згадали про придбання компанії, то не можемо обійти стороною і позов до ЄСПЛ проти Росії. Чи можете ви розповісти нам, на якому етапі зараз цей позов? І як в одній площині уживаються цей позов і звинувачення у зв'язках з Росією - а саме в тому, що прибуток ви виводите до Російської Федерації?

Андреас: Розпочну з нашого позову до Європейського суду з прав людини. Два роки тому ми ініціювали цю справу через збитки, які зазнали внаслідок втрати заправних станцій на територіях, що тимчасово окуповані. Позов отримав назву "Amic Ukraine проти Росії". Ми його подали, і він був прийнятий до розгляду. Наразі ЄСПЛ працює над ним. Як відомо, процес розгляду таких справ може тривати довго, тому на даний момент статус залишився без змін. Проте ми сподіваємось на прогрес у цій справі в найближчому майбутньому.

Щодо звинувачень на нашу адресу, БЕБ проводить досудове розслідування стосовно AMIC. Важливо зазначити, що ці обвинувачення в основному мають економічний характер і стосуються ухилення від сплати податків та виплати дивідендів. БЕБ звинуватила нас у цьому близько двох років тому, і протягом останнього року ми провели кілька податкових аудитів. Минулого року відбулася всебічна податкова перевірка, яка розпочалася в 2023 році і завершилася в 2024-му. Ця перевірка не виявила жодних помилок у сплаті податків. За підсумками аудиту не було виявлено жодних доказів виплати дивідендів, ані австрійським акціонерам, оскільки у нас лише європейські акціонери, ані будь-яким особам з Росії.

Можливо, важко уявити, як нам вдалося управляти цією компанією протягом десяти років без жодних дивідендів, навіть мінімальних, але всі наші ресурси були спрямовані на розвиток мережі. Як зазначив Гюнтер, перед нами стояла непроста задача: "білий насос", відсутність брендингу, фінансова нестабільність. Тому ми були змушені інвестувати в нове брендування, постачання пального, відкриття нових станцій та інші комерційні документи. Це виявилося вкрай витратним. У рамках досудового слідства ми вже змогли довести свою невинність у двох з чотирьох звинувачень, і ми раді, що ці пункти вже закриті. Ми замовили глибокий аудит, який також не виявив жодних порушень — все було в нормі, ніякі кошти не були переведені. Зараз ми готуємо всі необхідні документи для відправки до БЕБ. Сподіваємося, що прокуратура і БЕБ також закриють залишилися два звинувачення на етапі досудового розслідування, і ми зможемо залишити цей епізод позаду.

Чи могли б ви поділитися інформацією про активи, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях? Наприклад, скільки заправок функціонує у цих регіонах?

Гюнтер: У тимчасово зайнятих регіонах ми маємо 19 станцій. Наразі 12 з них зазнали пошкоджень. Ми постійно займаємося відновленням або ремонтом станцій. Важливо, щоб вони не опинялися в безпосередній близькості до бойових дій або хоча б не були в зонах, де існує підвищений ризик.

Ми говорили про 2024, станом на тоді було 12 відремонтованих станцій, на 2025-й заплановано оновити ще 12 станцій. Ми також в процесі відбудови станції у Ворзелі, що була повністю зруйнована у 2022, тож там працюємо над повністю новою станцією.

І ми також потенційно розширюємо мережу шляхом додаткових придбань, коли нам пропонують, скажімо, менші мережі чи одиничні станції. На цей момент, як ви знаєте, відбуваються певні зміни й консолідація на ринку, і певні станції з'являються на ринку, тож ми теж дивимось в ту сторону і розмірковуємо, що можемо зробити.

Андреас: Дозвольте зазначити, що 12 станцій зазнали ушкоджень або розташовані неподалік від небезпечної зони на лінії фронту. Навіть сьогодні, 10 квітня 2025 року, станція в Миколаївській області зазнала атаки "Шахеда". Проте ми невпинно працюємо над їх відновленням і намагаємось запустити їх знову, використовуючи всі наявні ресурси. На даний момент ми маємо в активному режимі 201 станцію.

Давайте обговоримо ваші активи, які розташовані не на окупованих територіях. Раніше виникли труднощі з конфіскацією активів AMIC. Яка тепер ситуація в цьому питанні?

Гюнтер: Зараз ситуація така, як ми говорили раніше, що триває досудове розслідування проти нашої компанії. Втім, з початком війни почалися досудові розслідування проти тисяч інших компаній і більше ніж трьох тисяч фізичних осіб. Я також думаю, що причина, чому проти нас ведеться розслідування, полягає в тому, що ми викупили цю компанію у росіян. Це єдина причина.

Щодо самих активів, правильно буде сказати, що на них накладено тимчасовий арешт. А саме на три типи активів: статутний капітал, нерухомість і торгову марку. Однак це не заважає нам - і це правильно - вести наш бізнес як зазвичай. Ми повноцінно працюємо, ми інвестуємо в мережу, намагаємось її розширити, і ми розширюємо наші пропозиції збоку магазинів, а якість палива - покращуємо.

Якщо говорити про ситуацію з тимчасовим блокуванням наших активів, то це сталося внаслідок досудового розслідування, і, на жаль, ЗМІ надали нашій справі певний резонанс. Як ми вже зазначали, наша справа та досудове розслідування мають виключно економічний характер, що пов'язано з податковими питаннями та дивідендами, або їх відсутністю. Ми можемо легко довести, що у нас не було жодних проблем із сплатою податків. Також ми маємо переконливі докази того, що протягом усіх цих років не було жодних виплат дивідендів, оскільки всі кошти були реінвестовані в розвиток нашої мережі.

Якщо говорити про податки, то можу зазначити, що фінансові звіти нашої компанії свідчать про коректність наших податкових зобов'язань. Щорічно ці звіти проходять перевірку міжнародного аудитора. Протягом усіх цих років ми систематично здійснювали податкові аудити, а у 2023 році наша компанія пройшла ретельну перевірку за весь період діяльності. Усі ці факти підтверджують, що ми дотримувалися всіх норм і правил.

Окрім цього, протягом багатьох років нас також називають однією з найбільш сумлінних компаній-платників податків в Україні.

Ми розглядаємо тимчасове блокування наших активів як явище, яке має обмежений характер. Як зазначив мій колега Андреас, ми вже вирішили половину питань у рамках цього досудового розслідування. Ми активно співпрацюємо з Службою безпеки України та Офісом Генерального прокурора. Ми надаємо всю необхідну інформацію. Крім того, ми провели всебічний аудит, який містив значну кількість деталей, і зараз знову передаємо цю інформацію державним органам.

Остання річ з приводу сплати податків: з 2023 року ми збільшили бізнес, як ми згадували раніше, приблизно на 10%. Це означає не лише роботу для наших працівників як для важливого працедавця в Україні й не лише розширення нашої клієнтської бази, а й збільшення податків, які ми сплачуємо. У 2024 році ми сплатили 2,5 мільярди гривень (58 мільйонів євро) податків. Це значна сума, яка, ми сподіваємось, допомагає державі Україна.

- Що ви думаєте про природу цих ніби кримінальних проваджень і чому ваші активи ще не розблокували?

Андреас: Вважаю, що на це запитання можна дати просту відповідь. Ці справи – абсолютно безпідставні. Вони виникли внаслідок того, що ми придбали активи у російської компанії. Це єдиний зв'язок з Росією. Після початку масштабного вторгнення Україна прагнула впевнитися в тому, що немає ніяких зв'язків, і тепер у цьому переконалися. Тепер питання щодо розблокування наших активів займає багато часу, оскільки це дуже складне рішення для державних органів – не через те, що вони мають якісь сумніви…

- Тому що така процедура?

Андреас: Так, дійсно, цей процес є тривалим. Ми надаємо велику кількість даних, з якими потрібно працювати. Проте вже вдалося усунути половину звинувачень, і незабаром сподіваюсь, що вдасться вирішити й іншу частину.

- І які у вас зараз відносини з БЕБ і ОГПУ?

Гюнтер: На мою думку, наші взаємини базуються на професійному спілкуванні. Ми активно працюємо разом відповідно до встановлених процедур. Я щиро вірю, що БЕБ і ОГПУ також дотримуються цього підходу.

Як зазначив мій товариш Андреас, демонструвати безпідставність цих звинувачень досить просто, проте важливо ретельно перевірити всі деталі, як це й належить робити.

Незважаючи на численні звинувачення, ви не зупиняєте свої інвестиції в Україні. Чи могли б ви поділитися більш детальною інформацією про вашу діяльність тут? Чим саме ви займаєтеся? І, можливо, розкриєте свої плани на майбутнє?

Гюнтер: Щодо інвестицій і причин мого вкладення в цей проект, варто підкреслити, що ми щиро віримо в потенціал України. Це величезний ринок з чудовими людьми, багатими на інновації та можливості. Ми впевнені, що після завершення війни Україна досягне нових висот. Ми не єдині, хто це усвідомлює — багато інших компаній також чекають сприятливого моменту для входження на ринок. Проте нам не потрібно чекати, адже ми вже присутні тут і маємо значну мережу в країні.

Ми плануємо продовжувати розвиток у цьому напрямку. Щодо майбутніх інвестицій, то, як уже зазначалося, ми вивчаємо перспективи розширення нашої діяльності в сегменті нерухомості. Вважаємо, що при появі вигідних можливостей для придбання, ми обов'язково їх оцінимо, і якщо це буде виправдано з економічної точки зору, втілимо в життя.

Також ми активно працюємо ще в чотирьох країнах. Як вам відомо, ми присутні в Австрії, зокрема, з мережами зарядних станцій для електромобілів. Ми працюємо в Польщі, Литві та Латвії. І ми бачимо можливість запровадити успішні концепції з цих країн і в Україні.

Наприклад, у сфері харчування - ми думаємо про те, щоб запропонувати американську піцу Sbarro. Це міжнародний партнер, з яким ми вже співпрацюємо в Польщі, і розглядаємо можливість запустити цей формат і в Україні. Ми вже маємо одну заправну станцію, де, як ми вважаємо, буде доречно реалізувати цю ідею, адже вона дуже велика. Ми також працюємо з міжнародним брендом Subway у Польщі, тож є можливість залучити його і в Україні. Крім того, ми модернізуємо самі заправки: оновлюємо дизайн, переходимо до сучасного стилю, оформлюємо інтер'єри у стилі лофт. І якщо коротко відповісти на питання, яке вже звучало, - ми просто віримо в Україну, український ринок і українців. Ми впевнені, що Україна буде успішною попри всі труднощі.

Андреас: Ми також плануємо запровадження станцій для зарядки електромобілів в Україні. Цей процес уже активно триває в Австрії та Польщі, і ми впевнені, що український ринок має великий потенціал. Спостерігаючи за зростаючою кількістю електромобілів на вулицях міст України, ми вважаємо, що в найближчій перспективі це стане успішним бізнесом.

- А, можливо, ви розглядаєте інвестиції й поза енергетичним сектором?

Гюнтер: Так, ми займаємося нерухомістю, але наразі лише в Австрії та Німеччині. Ми розглядали можливість інвестування в українську нерухомість, проте ці плани ще не реалізовані. На даний момент наша основна увага зосереджена на енергетичному секторі - це наша сильна сторона, і ми цілком задоволені обсягами цього бізнесу.

Андреас: Поряд з автозаправними станціями, у сфері енергетики ми активно займаємося розвитком сонячних електростанцій, зокрема з системами накопичення енергії. У нас вже є кілька проектів у Балтійських країнах, і саме цим напрямком ми маємо намір продовжувати свою діяльність.

Яким чином український ринок відрізняється від ринку Європейського Союзу? Чи існують різні підходи до управління активами в Україні та в країнах ЄС?

Андреас: Я б сказав, що український ринок навіть конкурентніший, ніж європейські. Ми бачимо багато цікавих концепцій від конкурентів, бачимо, як багато клієнтів користуються фудкортами, купують каву на заправках - і це навіть популярніше, ніж у багатьох країнах Європи. Крім того, українці набагато більш "цифрові" користувачі, ніж, скажімо, поляки. Дуже важливими речами є можливість безконтактної оплати на вулиці, застосунок для лояльності, щоб залучати клієнтів не лише на АЗК, а й у цифровий спосіб - і привести їх на станцію. Це значно прогресивніше, ніж у тих країнах, де ми також працюємо.

Ми вже обговорювали тему інвестицій, але, наскільки мені відомо, ви також надаєте підтримку Збройним силам України. Чи могли б ви поділитися більш детальною інформацією про це? Це справді важливо.

Андреас: Ми маємо три значні ініціативи. Розпочнемо з культурної, оскільки цього тижня відбувається "Тиждень австрійського кіно", в якому ми виступаємо партнерами. Ми щиро переконані, що в часи випробувань культурні заходи слугують містком між країнами, і ми горді долучитися до цього фестивалю.

Друга ініціатива - це благодійні проєкти. Наприклад, "Незламна кава" разом із Фондом Сергія Притули: за кожну продану чашку кави ми переказуємо певну суму. Ми також надаємо матеріали для укриттів і лікарень, постачаємо обладнання, зокрема командно-штабні машини.

Третя ініціатива полягає в безперервній підтримці Збройних сил України. Як паливна компанія, ми забезпечуємо їх паливом, а також надаємо дрони Mavic через проект "MAVIC from AMIC" та інші необхідні ресурси для батальйонів, в яких служать наші працівники.

Ці три напрямки становлять фундамент нашої підтримки. У цілому ми вже інвестували у це більше тридцяти мільйонів гривень.

Гюнтер: До суми, яку назвав Андреас, я хотів би додати: загальний обсяг нашої благодійної допомоги - якщо не рахувати допомогу нашим працівникам - становить 3,3 мільйона євро. Для нас це суттєва сума, особливо з огляду на пошкодження - за ці роки ми втратили, за нашими підрахунками, приблизно 20 мільйонів євро. Частину станцій ми навіть не можемо оглянути особисто. Тож ці 3,3 мільйона - це окрема сума, яка показує, що ми справді хочемо зробити свій внесок у допомогу Україні.

Ми вже торкалися теми оновлення автозаправних станцій. Як ви, як постачальник пального або енергетична компанія з АЗС, уявляєте собі автозаправні станції майбутнього? Які елементи, на вашу думку, повинні бути присутніми на таких станціях?

Андреас: Ми впевнені в цьому і спостерігаємо це на багатьох ринках: майбутнє заправок — це місце для мобільності та обслуговування. Вони будуть надавати набагато більше послуг, ніж раніше, коли основним асортиментом були лише пальне, оливи та, можливо, кілька запасних частин.

У майбутньому ми побачимо нові джерела енергії, такі як пальне та електрика для електрокарів, а також широкий асортимент продуктів харчування. Наприклад, на наших автозаправках у Польщі працюють ресторани Subway та Sbarro. Ми стали першими в Польщі, хто запустив піцерію з можливістю drive-through. Близько 75% наших станцій пропонують доставку через сторонні сервіси, що дозволяє замовити піцу зі станції і насолодитися нею вдома.

На станції також функціонують пункти для отримання посилок та банкомати. Вона перетворюється на місце, що приваблює не лише водіїв, які бажають заправитися, але й тих, хто потребує їжі, готівки або хоче забрати свою посилку з Amazon. Це стає новим центром мобільності та обслуговування з різноманітними послугами, що значно ефективніше використовує доступний простір, ніж просто реалізація пального. Це свідчить про майбутнє не тільки для України, а й для інших країн.

В Україні деякі люди віддають перевагу заправкам, враховуючи асортимент їжі, яку можна там купити.

Гюнтер: Якщо їжа має прийнятну якість, це зовсім зрозуміло. Ще одна вигода, яку ми спостерігаємо в Україні, Польщі та Литві, полягає в наявності великої кількості вільних територій. Зазвичай земельні ділянки під автозаправні станції тут значно просторіші, ніж, наприклад, в Австрії. Це відкриває можливості для впровадження додаткових послуг, як зазначив мій колега Андреас, таких як зарядні станції для електромобілів та сервіси доставки.

Це може бути точка видачі, адже туди все одно потрібно їхати, то чому б не забрати там посилку? Також є їжа, напої, кава - це стає точкою продажу, місцем зустрічі, точкою доставки. Ми бачимо в цьому майбутнє.

Ви вже говорили про те, що інші компанії можуть розглянути можливість інвестицій в Україну в майбутньому. Які кроки, на вашу думку, повинна вжити наша країна, щоб залучити ці сервіси та організації до нашого ринку?

Гюнтер: Я вважаю, що дуже важливою для інвесторів є стабільність, інвестиційна безпека. І я не говорю зараз про війну, оскільки це трохи поза контролем усіх, я маю на увазі систему права, верховенство права, систему оподаткування. Я думаю, що це повинно бути повністю прозоро, стабільно, уніфіковано по всій країні, і податкова система повинна працювати в найпростішому та найефективнішому форматі.

Також важливо встановити з іншими країнами гарантії інвестиційної безпеки, які надалі можуть бути створені, особливо після досягнення припинення вогню, за допомогою експортних кредитних агентств з різних країн. Тоді частина інвестиції буде застрахована, залежно від суми та структури цього.

Важливо також не тиснути на іноземних інвесторів незаконно. Наш випадок є певним прикладом того, як інвестори не приваблюються, оскільки, якщо ти працюєш у країні довгий час і маєш хороші відносини, наприклад, коли розпочалась війна у 2022 році, ми брали участь у всіх важливих зустрічах та конференціях, як можна було забезпечити постачання палива, а через два місяці нас просто почали розслідувати. Але ми вже зрозуміли, що це не тільки наш випадок, а й багатьох інших компаній. Важливо не чинити незаконного тиску на іноземних інвесторів. Моє просте послання з цього приводу: не чиніть тиск на своїх друзів, зосередьтесь на ворогові.

Андреас: Найважливіше — це забезпечити впевненість інвесторів у верховенстві права та справедливості. Якщо вдасться довести правомірність дій, то ви не зустрінете жодних загроз.

#Бізнес #Інвестиції #Росія #Польща #Україна #Європейський Союз #Європа #Кава #Податок #Збройні сили України #Інвестор #Німеччина #Енергетична галузь #Заправна станція #Бренд #Північна та Південна Америка #Євро #Акціонер #Паливо #Миколаївська область #Литва #Латвія #Австрія #Польський народ #Аудит #Країни Балтії #Конкуренція (економіка) #Електромобіль #Європейський суд з прав людини #Amazon (компанія) #Актив #Російська імперія #Знак для товарів і послуг #Лукойл #Досудове розслідування #Дивіденд #Об'єднане державне політичне управління #Сбарро

Читайте також

Найпопулярніше
Скріншот не є юридично обов'язковим документом. Як створити копії документів за допомогою застосунку "Дія".
Електронні платформи на заміну паперовим формальностям: Україна модернізує митні процеси.
Оцініть це, а потім вирушайте на зустріч: які чоловічі імена приносять фінансовий успіх та процвітання у бізнесі.
Актуальне
"На мене впала машина, внаслідок чого я отримав 10 переломів."
Меган Маркл потрапила під критику через свій вибір піжами: які обставини викликали обурення і яку роль у цьому відіграє її син Арчі?
Nissan планує скоротити 20 000 співробітників у зв'язку з фінансовими проблемами.
Теги