
Вересень у РФ проходив у тривожному очікуванні бюджетного вироку. Найбільш оптимістично налаштовані любителі чудес сподівалися побачити добрі знаки в бюджеті на 2026 рік.
Однак, як зазначено на вході до пекла у творі Данте, "Хто сюди входить, залиште всю надію", -- почали ширитися чутки про підвищення податку на додану вартість, різке зменшення порогу для звільнення від нього для підприємств, експропріацію прибутків банків, зростання тарифів на комунальні послуги, скорочення всього, що можна зменшити, та збільшення державного боргу. В цілому, це все свідчить про успішну трансформацію економічної системи.
У фінансовій сфері відбувалися дивні події: одна компанія зменшила виробництво автомобілів на 40%, інша почала масово звільняти співробітників, а деякі підприємства просто закривалися, адже "вже не витримують".
Одночасно з цим тривав процес знищення нафтопереробних заводів та пов'язаної інфраструктури, внаслідок чого кількість регіонів, що зіткнулися з нестачею бензину, перевищила тридцять. Дивно, але в серпні доходи бюджету РФ від нафтогазового сектору виявилися на 35% нижчими в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Безумовно, занепадний Захід не зміг утриматися і знову наклав нові санкції, наче попередніх було недостатньо.
Отже, сьогодні ми підведемо підсумки місяця для економіки Російської Федерації в традиційному форматі.
Фінансова діяльність російських підприємств зберігає тенденцію: доходи знижуються, а збитки збільшуються. Ось кілька ілюстрацій цьому:
Цілком виправдано вважати, що в умовах таких показників логістика відчуває певний дискомфорт. І справді, у сфері залізничних вантажних перевезень прибуток знизився на 57%, а збитки зросли на 660%.
Звичайно, якщо компанія починає зазнавати значних фінансових втрат, це сигнал для її закриття.
Однією з найзначніших новин стало визнання "АвтоВАЗу", який після двомісячної корпоративної паузи відкрито заявив про ситуацію: його товари вже не викликають попиту, а отже, немає сенсу їх виробляти. У результаті виробничий план було зменшено відразу на 40%. Крім того, перехід на чотириденний робочий тиждень продовжено щонайменше до 28 березня 2026 року.
Як ми розуміємо, "АвтоВАЗ" -- це тільки верхівка айсберга. Досліджувати всю його підводну частину ми не будемо, обмежимося низкою фактів:
Незважаючи на те, що перелік вийшов досить обширним, це лише частина з усіх подібних новин.
Продовжуючи тему, зазначимо динаміку зростання заборгованості по зарплаті в приголомшливі плюс 60% відносно липня 2025 року, або в 3,3 разу відносно серпня 2024-го.
Проте, щоб ви не вважали, що ми займаємося вибірковим підбором інформації, ось кілька статистичних даних від Росстату.
Росстат гне свою лінію і рапортує про зростання промислового виробництва. Хоча б 0,5% рік до року в серпні, але все-таки вичавити вдалося. Схожа картина по накопиченому за поточний рік підсумку: у січні -- серпні 2025 року порівняно з аналогічним періодом 2024-го -- 100,8%.
Ну що ж, навіть якщо Росстат повинен використовувати мікроскоп, аби помітити зростання промислового виробництва, це свідчить про те, що в реальному житті ситуація зовсім невесела.
Не вірите? Давайте розглянемо це разом (з серпня 2025 року по серпень 2024 року). Розгляньмо, наприклад, машинобудування в найширшому його розумінні:
Отже, весь сектор зупинився. Транспортні засоби відсутні, і це призводить до паралічу всієї екосистеми індустрії.
Варто зазначити, що питання полягає не лише в галузі машинобудування:
Звісно, промислове виробництво демонструє позитивну динаміку. Проте, водночас, спостерігаються й зростаючі черги на автозаправках, а також підвищення цін на паливо — у вересні ситуація з бензином залишалася напруженою.
Епідемія паливної кризи стрімко розширює свої межі. Якщо наприкінці серпня нестача бензину спостерігалася в Забайкаллі, Примор'ї, на Курилах та в анексованих регіонах, то вже у вересні ця проблема торкнулася Рязанської, Нижегородської, Саратовської, Самарської, Уляновської, Пензенської, Ростовської та Астраханської областей, а також Калмикії і Татарстану. Додатково, перебої з постачаннями були зафіксовані в Амурській, Магаданській та Сахалінській областях, у Хабаровському краї, Якутії, Єврейській автономній області та на Чукотці.
Цікаво спостерігати, як влада РФ при цьому удає, що все під контролем. Схема така: НПЗ на біржі продають бензин, якого в них за фактом немає (не змогли виробити). Радісні покупці бензину в день поставки виявляють, що гроші-то вони заплатили, а от бензин ніхто їм відвантажувати не збирається (бо його немає). Кінець схеми.
Не будемо зупинятися на тому, що це призвело до підвищення цін до рекордних рівнів.
З погляду економіки, проблеми ці принципово можна розв'язати навіть в умовах санкцій. Але є одне маленьке "але": для цього потрібні гроші, а от грошей і немає.
"Як це, грошей немає?" -- запитаєте ви. Адже в серпні, за даними Мінфіну, федеральний бюджет звели з профіцитом у 686 млрд руб. Шах і мат, скептики!
Особливість полягає в тому, що 500+ млрд рублів — це одноразовий виплатний дивіденд від державних банків у серпні, а також цей місяць зазвичай характеризується зниженими витратами бюджету.
Отже, дефіцит бюджету в розмірі 4,2 трлн рублів, накопичений за період з січня по серпень, не зможе перетворитися на профіцит до кінця року. Більшість аналітиків сходяться на думці, що дефіцит складе від 8 до 10 трлн рублів. Цікаво, що якщо розглянути період з серпня 2024 до серпня 2025 року, ми отримаємо накопичений дефіцит у 7,6 трлн рублів, що підтверджує, що 8 трлн дефіциту є вже фактом.
Основною причиною бюджетного дефіциту в 2025 році стали зменшені надходження від сировинних експортних доходів. У серпні 2025 року російська економіка зафіксувала найнижчі доходи від експорту сировини з початку 2022 року, які склали лише 564 мільйони євро. У порівнянні з рекордними показниками 2022 року, коли щоденні надходження досягали приблизно 1 мільярда євро, обсяги сировинних доходів скоротилися вдвічі.
Із цього приводу нагадаємо, що економіка -- це система: одержав менше виручки, чекай зниження прибутку. У секторі "видобуток нафти й природного газу" прибуток упав на 30%, а збитки зросли на 1200%.
Тому експерти вважають, що консолідовані доходи бюджету 2025 року можуть знизитися.
Враховуючи, що ліквідні активи Фонду національного добробуту становлять приблизно 4 трильйони рублів, існує питання, яке необхідно розглядати і вирішувати як у теперішній час, так і з огляду на майбутнє.
У Мінфіні вже заявили, що нарощуватимуть державний борг. Він відносно невеликий, можна гульнути. Є, щоправда, нюанс: вартість боргу така висока (приблизно 14% річних), що й без нових запозичень на його обслуговування витрачається близько 3,2 трлн руб. на рік (близько 8% усіх бюджетних видатків).
Нехай 2025 рік йде своєю дорогою — бюджет знайде спосіб впоратися з усіма викликами (боргами, експропріаціями, підвищенням податків тощо). Але що буде далі? Це питання хвилювало багатьох, і проєкт бюджету на 2026 рік сприймався як ключ до виживання.
Отже, знову ми спостерігаємо, як гора народила мишу. Хоча проєкт бюджету наявний, нових ідей, на жаль, не з’явилося, тому було вирішено розширити вже існуючі.
Наприклад, підвищення ставки ПДВ з 20% до 22% виглядає як незначне зміщення, всього два відсоткові пункти. Однак в абсолютних цифрах це означає зростання на 10%, що в грошовому еквіваленті становить понад трильйон рублів. Хто в сучасній Росії має зайвий трильйон, щоб віддати державі? Громадянам РФ відповідь очевидна — варто лише поглянути на власні фінанси. Росія — щедра країна. Тож потрібно ще потерпіти. А потім знову потерпіти, адже тарифи на комунальні послуги планують підвищити приблизно на 30% протягом наступних трьох років. І це ще не все, адже не обійдеться без підвищення утилізаційного збору.
Для того щоб громадяни не відчували себе самотніми у своїй терплячості, уряд ухвалив рішення зменшити поріг для звільнення від ПДВ для підприємств з 60 мільйонів до 10 мільйонів рублів. Таким чином, бізнесу доведеться дещо потерпіти. У відповідь на це, вони отримають збільшення кількості податкових перевірок і можливі донарахування через виявлені порушення.
Зрозуміло, що цього недостатньо, аби закрити дірку такого масштабу. Тому оголосили відкритий мікрофон рацпропозицій. У нього мер Москви Собянін наговорив усякого: запропонував заощадити 1 трлн руб. на медстрахуванні для 10 мільйонів непрацюючих росіян. Далі мікрофон перейшов до Держдуми, де запропонували вилучити частину надприбутків у банків. І, звичайно, Мінфін передбачив у проєкті бюджету розміщення облігацій федеральної позики в розмірі 5,51 трлн руб. 2026 року.
План влади РФ на 2026-й показав кризу ідей і абсолютну неготовність адаптуватися до викликів. Прожити день сьогоднішній -- це все стратегічне целевизначення. Якщо для цього потрібно прибити дві-три галузі з ризиком скотитися у безконтрольну економічну кризу, то так тому й бути.
Не можна ігнорувати той факт, що вся ілюзія успішної економічної трансформації Російської Федерації базується виключно на бюджетних фінансах. І оскільки бюджет на 2026 рік буде спрямований на військові потреби, його пріоритети залишатимуться незмінними. Ніхто не планує рятувати ситуацію, адже коштів уже не вистачає навіть для ведення війни (витрати російського бюджету на оборону та безпеку у 2026 році зменшаться на 0,6%). Усі ці ваші ініціативи щодо підтримки економіки – це справа самих «потопельників». Забудьте про пільгові іпотеки та інші форми кредитування за рахунок держави. Програми, спрямовані на розвиток економіки, інфраструктури, медицини та освіти, будуть реалізовуватися лише у залишковому порядку.
Замість цього ми спостерігатимемо подальше ускладнення податкового тягаря, продовження експропріації (громадяни РФ, сподіваємося, усвідомлюють, що їхні 60 трлн рублів на депозитах потрапляють у зону інтересів держави), підвищення тарифів, бездумне накопичення державного боргу, а також девальвацію рубля як простий і дієвий метод вирішення ряду економічних проблем. Це лише частина того, що чекає попереду, однак такі зміни навряд чи підуть на користь економіці.
#Бізнес #Росія #Москва #Міністерство фінансів (Україна) #Економіка #Бюджет #Інфраструктура #Машина. #Прибуток (економіка) #Банк #Російський рубль #Біржа (організований ринок) #Дефіцитні видатки #Бензин. #Податок на додану вартість #Машинобудування #Примусове відчуження #Промисловість (виробництво) #Татарстан #Астраханська область #Державний борг #Ростовська область #Данте Аліг'єрі #АвтоВАЗ #Муніципальне або міське будівництво #Пензенська область #Пекло. #Калмикія #Самарська область #Федеральна служба державної статистики (Росія) #Забайкалля #Курильські острови #Чукотський півострів #Магаданська область #Амурська область #Єврейська автономна область #Хабаровський край #Приморський край #Республіка Саха #Рязанська область #Саратовська область