Два великих морських перевізника зупинили свою діяльність в Росії: компанія CStar Line, зареєстрована в Об'єднаних Арабських Еміратах, та китайська STF Shipping. У 2023-2024 роках вони по черзі займали провідні позиції у сфері контейнерних перевезень до російських портів.
За інформацією The Moscow Times, основним клієнтом була група компаній "Дело", яка є власником найбільшого контейнерного оператора в Росії — "Трансконтейнер", а також контейнерного терміналу "Східна стивідорна компанія" в порту "Восточный", розташованому у Примор'ї. Крім того, існують інші зв'язки між перевізниками та групою "Дело", активи якої у 2023 році були передані під управління людей, що раніше працювали в "Росатому".
Російські компанії CStar Line та STF Shipping, зокрема "Логин НМП", у середині жовтня припинили прийом заявок на відправлення вантажів, навіть на заплановані рейси.
"Вони здійснюють розвантаження імпортних вантажів, не займаються завантаженням експортних, а також виводять свої судна на рейд", - поділився інформацією один з представників ринку.
Два клієнти "Логин НМП" поділилися схожими враженнями: працівники компанії неформально повідомили їм, що після прибуття вантажів, які наразі в дорозі, нових рейсів не планується, і судна залишаться на рейді.
При цьому агент говорить про тимчасове припинення діяльності та рекомендує скористатися послугами інших компаній.
CStar Line була створена в Об'єднаних Арабських Еміратах у 2022 році на фоні виходу великих міжнародних морських компаній з російського ринку. Ця нова компанія, що володіла 20 контейнеровозами загальною місткістю близько 25 тисяч TEU (стандартних контейнерів), швидко зайняла одну з провідних позицій у секторі контейнерних морських перевезень в Росії. На її частку припадало від 20% до 25% всіх перевезень, що складали приблизно 150 тисяч TEU щомісяця. Завдяки цим вражаючим показникам, CStar Line займала п’яте, а іноді й четверте місце серед найбільших перевізників, згідно з даними Infranews.
Експерти ринку вважають, що зупинка ліній пов'язана з фінансовими труднощами перевізників, які не змогли погасити свої борги через зменшення імпорту через далекосхідні порти наприкінці 2024 та впродовж 2025 років, а також через проблеми з розрахунками з ключовим замовником.
Протягом 2023-2024 років російські порти "Владивосток", "Восточный" і "Находка" були найбільшим каналом імпорту, через них у місяць проходило понад 100 тис. стандартних контейнерів (TEU), а на піку, у середині 2024 року - 118 тис. контейнерів на місяць.
Однак на початку 2025 року перевезення скоротилися майже вдвічі. Причиною став транспортний колапс у середині 2024 року, коли через навантаження терміналів контейнери "застрягали" в порту на місяць і більше. Після цього потік імпорту почав переміщатися до портів Балтики й на сухопутні кордони.
У серпні 2024 року компанія CStar Line припинила свої маршрути з Китаю та Південної Кореї до порту "Восточный" і передала свої операції китайській компанії STF Shipping, яка фактично стала спадкоємцем бізнесу цієї ОАЕ.
Навесні цього року компанія CStar Line припинила два морських маршрути через "Новоросійськ". Тепер також перестала приймати вантажі і компанія STF Shipping.
У її клієнтів уже почалися проблеми з отриманням вантажів: їхні контейнери вже кілька тижнів не вивантажують із контейнеровозу компанії в порту "Восточный". Постраждалі власники вантажів пов'язують це з боргами STF Shipping перед власником судна за фрахт або терміналом.
Андрій Захарченко, засновник логістичної компанії Tradest, вказує на призупинення роботи морських маршрутів як одну з причин стрімкого підвищення цін на перевезення товарів з Китаю до Росії.
На початку серпня з'явилася інформація про те, що російський бізнес стикається з новими труднощами в Об'єднаних Арабських Еміратах. Ця країна, яка після початку повномасштабної війни, розв'язаної Росією проти України, стала важливим центром для "паралельного імпорту" та фінансових зв'язків Росії з міжнародною спільнотою, тепер посилює контроль. Упродовж останніх кількох місяців банки ОАЕ розпочали "очищення" компаній з Росії, кількість яких в країні перевищила 4 тисячі, а також посилили моніторинг фінансових транзакцій.
У жовтні стало відомо, що китайські державні нафтові гіганти призупинили закупівлі російської нафти, що перевозиться морським шляхом, після того, як США запровадили санкції проти двох найбільших нафтових компаній РФ "Роснєфть" і "Лукойл".
#Китай (регіон) #Порт #Росія #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Південна Корея #Товари #Східна Європа #Логістика #Банк #Об'єднані Арабські Емірати #Росатом #The Moscow Times #Імпорт #Нафта #Корабель #Інтермодальний контейнер #Вантаж #Роснефть #Лукойл #Балтійське море #Морський транспорт #Новоросійськ #Приморський край #Владивосток #CStar #Двадцятифутовий еквівалент одиниці #Термінал #Контейнеровоз #Находка