Україна перебуває на етапі значних змін у цифровій трансформації системи правосуддя. Запровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) має потенціал радикально змінити методи роботи судів, роблячи їх більш прозорими, доступними та зручними для всіх учасників процесу. Яким чином це реалізується на практиці і чому цифровізація судочинства є не лише технічним проектом, а й важливим кроком у розвитку правової системи?
Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система є великою платформою, яка має на меті автоматизацію діяльності судів та підвищення ефективності правосуддя. У 2023 році українські суди обробляли більше 3 мільйонів справ. Очевидно, що ручна обробка такої кількості документів або відсутність інтегрованих цифрових рішень призводить до значного навантаження на судову систему.
ЄСІТС дозволяє суддям, адвокатам і громадянам швидко отримувати доступ до матеріалів справ, брати участь у засіданнях онлайн і забезпечує обмін інформацією з іншими державними реєстрами. Наприклад, у 2023 році майже 904 тис. судових засідань відбувалися в онлайн-форматі, що стало особливо важливим у період воєнного стану.
Модернізація ЄСІТС полягає не лише у створенні нових технічних рішень. Вона також включає в себе впровадження сучасних стандартів захисту даних, оптимізацію бізнес-процесів та розробку зручних сервісів для користувачів. Проте, найважливішими аспектами цієї реформи є прозорість і підзвітність, які становлять її фундамент.
Це також є реалізацією міжнародних зобов'язань України в ролі країни-кандидата на приєднання до Європейського Союзу. Оцифровка судочинства становить складову частину судової реформи в рамках ініціативи ЄС для України — Ukraine Facility Plan.
Цифровізація судової системи являє собою поступовий перехід усіх судових процедур до електронної форми, що вимагає ретельно спланованої стратегії, координації дій та активної участі всіх зацікавлених учасників. Для досягнення цієї мети при Державній судовій адміністрації України було засновано Проєктний офіс.
Проєктний офіс застосовує міжнародні методи управління проєктами, зокрема, стандарти, розроблені Інститутом управління проєктами (PMI). Основна мета офісу полягає в тому, щоб кожен етап проєкту був організованим, контрольованим та ефективним. У даному випадку Проєктний офіс Державної судової адміністрації фокусується на аспектах цифрового розвитку, трансформації та цифровізації.
Цей метод дозволяє запобігти безладдю, розпорошенню зусиль і повторенню роботи. Проєктний офіс здійснює контроль за всіма етапами вдосконалення Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: від створення технічних документів до реалізації нових рішень, їх тестування та координації взаємодії з різними зацікавленими сторонами.
Цікаво, що практика створення Проєктних офісів у державних органах уже успішно працює в Україні. Подібні офіси функціонують у Мінфіні, Міноборони, Мінвідновлення та інших відомствах. Вони допомагають координувати масштабні ініціативи, такі як запуск цифрових послуг, модернізація транспортної інфраструктури чи реформування систем закупівель.
Отже, Проєктний офіс являє собою не просто ще одну управлінську одиницю, а ключовий механізм для системного реалізації будь-яких масштабних перетворень. У термінах проектного менеджменту це відоме як "управління змінами".
Суттєво, що ці нововведення реалізуються завдяки підтримці міжнародних партнерів, зокрема проєкту "Підтримка цифрової трансформації" (DTA), який фінансується USAID та UK Dev.
Основним документом, який офіційно підтверджує цю співпрацю, є Меморандум про співпрацю між Державною судовою адміністрацією України, Фондом Євразія та Фондом Східна Європа. Цей меморандум відкриває можливості для залучення ресурсів, експертної підтримки та впровадження найефективніших міжнародних практик.
Щоб реалізувати свої цілі, команда ДСА України імплементує методологію OKR (Objectives and Key Results), що дає змогу формулювати ясні завдання та аналізувати їх виконання.
Ще раз, OKR є новаторською методикою, яка вже увійшла в практику роботи деяких українських державних установ. Наприклад, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) впровадило цю систему у свою діяльність у 2021 році, тоді як Міністерство цифрової трансформації розпочало її використання лише в 2024 році.
Як повідомив Михайло Федоров, віце-прем'єр та міністр цифрової трансформації, на нещодавньому форумі Forbes Tech 2024, "завдяки впровадженню методики постановки та досягнення цілей OKR, Міністерство цифрової трансформації змогло підвищити ефективність дев'яти своїх напрямків діяльності в десять разів за останні шість місяців".
Команда ДСА України на власному прикладі вже переконалась в ефективності методу. Підхід забезпечує прозорість на всіх рівнях: кожен співробітник знає, над чим працюють інші команди, і як їхня робота співвідноситься із загальними цілями. Таке узгодження дій сприяє синергії та ефективності.
Команда ДСА України стикається з амбіційними завданнями, які вимагають комплексного підходу та скоординованих зусиль. Однією з основних цілей, визначених у рамках плану Ukraine Facility, є створення дорожньої карти для модернізації ЄСІТС та її повне реалізування до кінця 2027 року.
Важливим етапом цього процесу є інтеграція ЄСІТС з іншими державними базами даних, впровадження централізованого автоматизованого розподілу судових справ, удосконалення механізму дистанційних судових слухань і дотримання найвищих стандартів захисту інформації.
Важливим аспектом досягнення цих завдань є злагоджена співпраця та ефективна комунікація між усіма учасниками процесу, до яких належать Вища рада правосуддя, Верховний Суд, Міністерство цифрової трансформації, Комітет Верховної Ради України з правової політики, міжнародні партнери, а також самі користувачі ЄСІТС. Загальна кількість користувачів цієї системи, враховуючи обсяги судових справ, перевищує кілька мільйонів.
Ми намагаємося розробити систему, яка охоплюватиме всі етапи судового процесу та стане зручним інструментом для різних груп користувачів: суддів, адвокатів, громадян та підприємців. Основними нашими завданнями є автоматизація робочих процесів і спрощення доступу до судових послуг. До 2030 року, завдяки впровадженню цифрових сервісів у судовій системі, ми плануємо досягти того, щоб 90% судових заяв подавалися в електронному вигляді.
Рівень довіри до судової влади визначається не лише якістю судових рішень, а й прозорістю та ефективністю всіх процесів у системі. Цифрова трансформація правосуддя покликана стати фундаментом для цих змін.
#Україна #Європейський Союз #Стратегія #Міністерство оборони (Україна) #Сполучене Королівство #Технічний стандарт #Воєнний стан #Автоматизація #Forbes (журнал) #Суддя #Верховний Суд (Україна) #Органи державної влади #Бізнес-процес #Справедливість #Національне агентство з питань запобігання корупції #Судове рішення (закон) #Тестування #Державна судова адміністрація України #Інститут управління проектами #Модернізація #Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система #Вища рада правосуддя (Україна) #Теорія систем #Методологія #Євразія