
Державна система онлайн-моніторингу (ДСОМ) має стати базовим інструментом нагляду за ринком азартних ігор. Це буде центральний реєстр, куди в реальному часі надходитимуть дані про ставки, виграші, виплати та фінансові потоки операторів.
Ідея проста: прозорість легального ринку, контроль податків і захист гравців. Реалізація - один із найскладніших ІТ-проєктів, які коли-небудь запускала держава.
Коли ви ставите гроші в ігровому залі або в мобільному додатку онлайн-казино, ваша ставка повинна буквально миттєво відправлятися на державний сервер. Це і є основна функція ДСОМ: вона реєструє всі ставки, виграші, повернення коштів та весь фінансовий рух в режимі реального часу з максимальною затримкою до двох секунд.
ДСОМ можна порівняти з "чорною скринькою" в авіації, але в контексті азартних ігор. Тут зберігаються всі дані про валовий дохід (GGR), ставки, виграші та RTP (відсоток повернення гравцю), які потрапляють до єдиного централізованого депозитарію. Технічне управління здійснює ДП "Дія", а відповідальність за адміністрування та замовлення покладена на державне агентство "ПлейСіті".
Дані від операторів передаються за допомогою захищеного API, при цьому кожен оператор буде мати свій особистий електронний кабінет для передачі подій до Державної системи обробки інформації. Після цього запускається "конвеєр" для обробки подій, що надходять з усього ринку. На виході генеруються регуляторні та аналітичні звіти. Крім того, планується інтеграція з іншими державними інформаційними системами через відкриті інтерфейси.
Один з ключових аспектів - це RTP. Його дослідження допомагає виявити як маніпуляції, так і технічні збої. Значення RTP на рівні 0% (коли ніхто не отримує виграшу) є серйозним порушенням. З іншого боку, надмірно високий RTP може слугувати своєрідною пасткою, що формує вигляд частих виграшів для залучення нових гравців.
ДСОМ дозволить виявляти такі аномалії на рівні гри, постачальника та оператора.
Цікавий випадок: у штаті Коннектикут онлайн-слот "Deal or No Deal Banker's Bonanza" від компанії White Hat з 15 по 21 серпня 2023 року зафіксував понад 20 тисяч обертань без жодного виграшу для 522 учасників.
В результаті проведеного розслідування регулятор наклав штраф у розмірі 19 тисяч доларів на компанію DraftKings, тоді як постачальнику було призначено штраф у 3,5 тисячі доларів. Цей випадок яскраво демонструє важливість збору даних про RTP і транзакції в державній системі.
З боку держави ДСОМ - це насамперед контроль за податками. GGR (валовий ігровий дохід) - це те, з чого сплачують податок казино. І якщо ми бачимо всі транзакції у реальному часі, ми більше не працюємо "на око". Податкова бачить реальну картину і може оподатковувати бізнес чесно, не вводячи нових ставок чи тиску, як це часто-густо пропонує голова профільного податкового комітету Данило Гетманцев.
Це справжня детінізація, яка відбувається не через тиск, а завдяки інноваційним технологіям.
У календарному плані вказано ключові віхи: підготовка ТЗ та реєстрів - до 17 листопада 2025 року, а готовність API та основного сховища - до 8 грудня 2025 року. Масштаб задачі - рівня великого фінтех‑продукту, така система співставна з MEGOGO або "Розетка" по масштабу.
Технічні вимоги визначають, що система повинна витримувати максимальне навантаження до 10 000 транзакцій на секунду. Крім того, для веб-інтерфейсу встановлені критерії щодо досягнення "зеленої зони" у PageSpeed та забезпечення безперебійної роботи, навіть на пристроях з обмеженими ресурсами.
Я працював над великими проектами, і знаю, що навіть написання грамотного ТЗ займає місяці. Особисто був на зустрічі, коли Мінцифри та "ПлейСіті" презентували задум та технічний масштаб ДСОМ.
Тривалість розробки системи великого масштабу складає не менше 14 місяців. Якщо терміни будуть скорочені, існує ймовірність, що розробник представить недозрілий продукт та продовжуватиме його доопрацювання в процесі використання. Це подібно до того, як намагатися зібрати літак під час його польоту — такий підхід є абсолютно неприйнятним.
Тому замість тиску на строки, які зараз активно ширяться мережею, варто дати час на якісне створення великої та складної системи. Ну, це якщо ми дійсно хочемо, щоб вона працювала так, як це закладено в задумі.
Після закінчення контракту розробник передає весь код державі. Це допомагає зменшити ризики, пов'язані з вендор-локінгом, коли замовник стає занадто залежним від одного постачальника послуг чи технологій і стикається з труднощами при переході до іншого без значних витрат або ризиків. Така практика засвідчує незалежність держави в цьому процесі. Однак виникає новий ризик: після закінчення 12-місячного гарантійного терміну може виникнути необхідність оголошення нового тендеру для забезпечення підтримки, і в цей час система може залишитися недоступною.
Перший великий ризик пов'язаний із повним доступом технічного адміністратора. ДП "Дія" фактично отримає "ключ від усієї системи". Це означає, що за бажанням адміністратор може не лише видаляти дані після закінчення строку їхнього зберігання, як того вимагає закон, а й під час операцій.
Уявімо ситуацію: йде перевірка, і певні записи зникають із системи. Це рівень "бога" - можливість переписати історію транзакцій. А зважаючи на те, які гроші обертаються у сфері азартних ігор, спокуса може бути надзвичайною. Тому потрібні публічні логи, які неможливо редагувати, прозорі регламенти доступу і регулярний зовнішній аудит.
Другий ризик - безпека самого датасету. ДСОМ збиратиме унікальні та чутливі дані про всі транзакції, які дають повну картину роботи ринку: які ігри найприбутковіші, як налаштовані алгоритми слотів, які стратегії застосовують оператори. Витік такої інформації дає будь-кому "креслення" усієї індустрії.
Це подібно до того, як відкрити завісу і дозволити конкуренту зазирнути "під капот", що може призвести до створення ним більш привабливого продукту, здатного витіснити інших з ринку. Необхідно впроваджувати сегментацію доступу, шифрування, контроль витоків інформації та використовувати сертифіковані середовища для обробки даних.
Третій ризик пов'язаний з інтеграцією операторів. Уявіть, що певне казино вирішує не надсилати до ДСОМ усі дані, а приховати частину ставок чи виплат. Тоді регулятор бачитиме "відретушовану" картину, яка не відповідає дійсності. Це схоже на бухгалтерію, де записують лише частину операцій, щоб показати менший прибуток.
Без механізмів перевірки повноти даних ми ризикуємо отримати лише ілюзію контролю. Необхідні механізми верифікації повноти даних (зустрічні звірки, контрольні закупки подій, аудит API-логів), щоб унеможливити подібне втручання.
Четвертий ризик полягає в недостатній прозорості для суспільства. Коли держава щоденно обробляє мільйони даних, але не надає навіть зведених звітів громадськості, така закритість може суттєво підірвати довіру населення. Для забезпечення довіри необхідно відкривати хоча б частину статистичних даних — наприклад, середні показники RTP по ринку або загальний GGR. У противному випадку, контроль з боку суспільства залишиться лише формальністю.
#Податок #Держава (політичний устрій) #Ставок #Літак. #Онлайн #Прикладне програмне забезпечення #Транспортний засіб #Азартні ігри #Інформаційна система #Око. #Казино #Конвеєр #Сервер (обчислювальна техніка) #Транзакція з базою даних #Інтерфейс (обчислювальний) #API #Коннектикут #Онлайн казино #Транспортний протокол реального часу #Аномалія #Оператор (комп'ютерне програмування) #Спін (фізика)