
На фоні недавніх коментарів Ілона Маска, продажі автомобілів Tesla в Європі різко знижуються. Експерти поділилися з УНІАН інформацією про ситуацію на європейському ринку автотранспорту та пояснили, чому Tesla з українськими номерами можуть пошкодити в Німеччині.
Лише нещодавно українці почали активно впроваджувати електромобілі (продажі виросли на 38% у минулому році і продовжують зростати), як на глобальному ринку "зелених" автомобілів відбулися суттєві зміни. Колишній лідер цього сегмента, компанія Tesla, стрімко втрачає свої позиції в Європі та за її межами. Найгірші результати спостерігаються саме в Німеччині, де Ілон Маск, керівник та основний акціонер Tesla, вирішив втрутитися в політичні процеси, підтримуючи праворадикальні сили під час місцевих виборів.
Що ж насправді відбувається з продажами? Чи це "бойкот" внаслідок "зигування" Маска перед праворадикальними силами, чи, можливо, просто пауза перед виходом нової моделі? А може, це інтриги потужних конкурентів на німецькому ринку? Експерти, відповідаючи на запит УНІАН, детально розглянули ці питання та пояснили, як у німецькому суспільстві сприймають Tesla та самого Маска. Додатково, вони також обговорили ставлення німців до українських власників Tesla в Європейському Союзі, які стикаються з агресією навіть на парковках, коли інші європейці дряпають їхні автомобілі.
Що таке сучасний світовий ринок автомобілів? Це своєрідний "арена", де учасники змагаються між собою, не соромлячись навіть у використанні непрямих методів. Вони борються за увагу споживачів, попит на автомобілі яких з кожним роком зменшується. Люди просто не потребують такої кількості транспортних засобів, яку пропонують виробники з різних куточків світу. Ситуація нагадує ринок нафти, але на відміну від нього, у автомобільній індустрії немає організації, подібної до ОПЕК, яка б підтримувала видимість цивілізованої конкуренції, що робить боротьбу ще більш жорстокою.
На сьогоднішній день вигоди від кризи "перевиробництва" здобувають китайці та українці. Китайці, завдяки демпінговим практикам і підтримці з боку держави, суттєво збільшують обсяги продажів та свої доходи. Українці, в свою чергу, отримують вигоду лише в якості споживачів, адже до нашої країни надходить великий потік вживаних автомобілів різних брендів і моделей.
На фоні війни та загального відчаю багато людей прагнуть підняти собі настрій, придбавши нову стару машину з привабливим "кермом" або ж літерою "Т" на передній частині. Водночас ситуація на світовому авторинку залишається вкрай напруженою. Особливо це помітно на тлі торгових конфліктів, які Дональд Трамп, немов слон у посудній крамниці, "запалює" до небачених раніше обсягів.
Ситуацію ускладнює те, що традиційні бренди поступово зникають з ринку, не витримуючи тиску конкурентів, в той час як нові постійно з'являються. Для багатьох українців, які дотримуються консервативних поглядів, Tesla все ще вважається новим гравцем, тоді як у "Старому світі" ставлення до неї зовсім інше. Справжніми новачками, які пропонують доступні ціни та мають великий потенціал, є китайські автомобілі, на які в США та ЄС намагаються накласти обмеження. Старі бренди, до яких тепер можна зарахувати й Tesla — яка ще нещодавно конкурувала з Volkswagen, Mercedes-Benz і BMW — також страждають від напливу китайських виробників, з якими їм доводиться боротися.
А тим часом Ілон Маск вирішив просувати свої бізнес-інтереси в Німеччині, але обрав досить спірний шлях – спробувати змінити уряд країни на більш лояльний до своїх намірів. Він зробив це, висловивши підтримку праворадикальній партії "Альтернативна для Німеччини" (АдН), яка викликає чимало підозр. Це не могло не спровокувати обговорення про можливий "бойкот" Tesla в Німеччині та Європі. Але чому ж тоді продажі Tesla падають навіть в Австралії, за тисячі кілометрів від Німеччини? Чи справді все це пов'язано з Маском?
Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української асоціації учасників ринку електромобілів (EV-UA), вважає, що у випадку з Tesla все значно складніше, і все зводити лише до заяв Маска недоречно.
"По-перше, Маск - то ще не Tesla. В нього менше 20% акцій компанії. А по-друге, у 2024 році Tesla Model Y залишалася найулюбленішим електромобілем у Європі, незважаючи на падіння кількості реєстрацій на 17%. Ця модель була четвертою найпопулярнішою серед всіх авто, а не тільки електромобілів, - стверджує автомобільний експерт. - Падіння продажів було частково пов'язане зі зменшенням впливу зниження цін, запропонованого Tesla у 2024 році порівняно з 2023 роком, і зростанням конкуренції на ринку, особливо з боку китайських виробників. Незважаючи на спад, минулого року Model Y була найзатребуванішим автомобілем у Нідерландах, Швеції, Швейцарії, Данії та Норвегії".
Отже, фахівець переконаний, що наразі не слід говорити про якийсь значний бойкот. Принаймні, на сьогоднішній день це не виглядає актуальним.
"На мою думку, це лише піар-акція з боку активістів, яких підтримують німецькі автомобільні компанії. З їхнього боку також мали місце спроби заблокувати зведення та запуск заводу Tesla в Берліні. Для традиційних автовиробників Tesla стала серйозною загрозою. Тепер до конкуренції приєдналися й китайські виробники. А ще Маск робить свої безглузді заяви", - зазначає експерт.
Такої ж думки дотримується Артем Василенко, генеральний директор компанії "Tesla Гараж", який наразі проживає в Європі та активно займається продажем електромобілів європейським споживачам.
Я мешкаю в Польщі, але працюю в Німеччині. Можна сказати, що я "перекриваю" обидві країни. Моя діяльність пов'язана з корпоративними продажами Tesla. Щодо "бойкоту" – чув про це лише в соціальних мережах, хоча дійсно спостерігається зниження продажів, - зазначає він. - Я ставлюся до хвилі публікацій про "бойкот" як до "замовленої інформації". Адже Tesla продовжує демонструвати високу рентабельність, з якою інші виробники автомобілів не можуть конкурувати. Наприклад, Volkswagen, Stellantis та інші компанії прямо це визнають. Для прикладу, собівартість повнопривідної Model 3 становить 33 тисячі євро, тоді як її продажна ціна - 54 тисячі.
Проте, після ряду уточнюючих запитів, пан Василенко все ж підтверджує, що в Німеччині спостерігаються деякі ознаки бойкоту. Однак ці фактори не є суттєвими для загальних обсягів продажів.
За інформацією Артема Василенка, згідно з даними, які він отримав від виробника, у січні спостерігався спад продажів Tesla в Європейському Союзі, зокрема в Німеччині.
Спостерігається певна "просадка" у продажах Model Y, тоді як інші моделі залишаються стабільними. У січні продажі знизилися приблизно на 40-50% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Незважаючи на це, серед німецької аудиторії та в медіа існує значне невдоволення висловлюваннями Ілона Маска на підтримку націоналістичної партії, але говорити про бойкот поки що передчасно. Лише результати продажів у лютому можуть вказати на те, чи дійсно падіння пов'язане з політичними подіями, - зазначив пан Василенко. - Процес від замовлення до фактичного отримання автомобіля в Німеччині зазвичай триває близько трьох тижнів, оскільки потрібно узгодити кредит та інші деталі. Перші висловлювання Маска відбулися в середині січня, а в Берліні за цей час було відмовлено лише у п’яти випадках. Люди зазначали, що відмовляються від покупок через підтримку "АдН" з боку Маска. Проте загалом у січні в Берліні було подано понад 300 заявок на Tesla.
Отже, незадоволеність та деякі втрати замовлень, викликані висловлюваннями Ілона Маска в Німеччині, дійсно мають місце, проте їхній вплив на продажі наразі є мінімальним. Найбільший сплеск цього явища можна прогнозувати ближче до виборів, наприкінці лютого.
"В Німеччині обговорення Шольца набагато активніше, і його часто критикують фразою 'Шольц дограється' з різних причин, ніж Маска", - стверджує пан Василенко.
Минулого року в Німеччині було реалізовано 35 тисяч автомобілів Tesla, з яких 27 тисяч припало на Model Y. У січні продажі в країні склали лише 1216 одиниць. Близько 99% авто в Німеччині купуються через лізинг. Однак нові моделі не підпадають під субсидії, тому, наприклад, за Model Y тепер доведеться платити не 475 євро на місяць, а вже 1000 євро. Це суттєво впливає на обсяги продажів більшою мірою, ніж коментарі Маска. Крім того, цього тижня всім продавцям зменшили компенсації, оскільки Tesla чекає, поки вони розпродадуть залишки, після чого очікується значний сплеск продажів нових моделей, - ділиться інформацією українець, який займається продажем американських електрокарів у Німеччині.
Отже, за його словами, зменшення державних субсидій на автомобілі в Європейському Союзі з метою підвищення прибутку Tesla стало однією з причин суттєвого зниження обсягів продажів. Ще однією причиною є "пробіл" між реалізацією застарілих моделей і підготовкою до запуску нових.
Так було й перед запуском Model Y. Споживачі зазвичай чекають, поки нова модель позбудеться своїх "дитячих хвороб", перш ніж зробити покупку. Для мене важливим показником є активність працівників на німецькому заводі Tesla. Наприклад, я дізнався про підготовку до випуску нової моделі, коли працівники, які раніше працювали в три зміни, тепер перейшли на 1,5 зміни через те, що виробничі лінії призупинені для модернізації. На початок лютого завод все ще функціонує в попередньому режимі. Отже, менеджмент не вважає, що цей "бойкот" є проблемою, і продовжує дотримуватись своїх планів.
Схоже, що зниження обсягів продажів компанії Tesla було запланованим кроком. Пан Василенко стверджує це, хоча і визнає, що "китайський" вплив відчувається на європейському ринку. На чому ж тоді ґрунтуються прогнози щодо продажів самої Tesla? На думку експерта, незважаючи на скасування субсидій, Tesla залишається привабливим варіантом для покупців у Європейському Союзі, але, перш за все, для бізнесу, а не для особистого використання.
"Попит на Tesla великий, бо є безвідсоткові кредити й інші пільги для використання саме у комерційних цілях. Тут (у Німеччині, - УНІАН) часто можна побачити, як їх використовують з причепами. Що може здивувати українця. Багато хто замість "бусику" для бізнесу купує, наприклад, пільгову Model Y з причепом і тягає всі ті ж вантажі", - каже фахівець авторинку.
Також він зауважує, що пільговий режим заряджання електромобілів робить їх експлуатацію значно дешевшою, ніж машини з двигунами внутрішнього згоряння.
Проте продажі – це лише одна сторона медалі. Вражаюче те, що Tesla перетворилася на своєрідний "барометр" взаємин між європейськими країнами, а також між європейцями та українцями в межах Європейського Союзу.
Артем Василенко, який розділяє своє життя між Німеччиною та Польщею, ділиться захоплюючими побутовими історіями про автомобілі Tesla. Він виявляє, що подряпини на чужих машинах можуть слугувати своєрідним "індикатором" соціального клімату в різних державах.
"У Польщі ставлення до Tesla, м’яко кажучи, не зовсім позитивне. Проте, варто зазначити, що це не лише питання бренду. Коли я подорожую на Tesla з українськими номерами, то в Польщі можуть виникнути труднощі на перехрестях, але загалом ситуація залишається спокійною. Натомість, як тільки я перетинаю кордон у Німеччину, часто стикаюся з ворожим ставленням. У східних регіонах Німеччини ризик подряпати автомобіль з українськими номерами досить високий. У місцевих медіа поширюється чимало негативу про українців. Хоча я особисто не зазнавав агресії, вважаю, що це та ж сама проросійська група, яка раніше блокувала українське зерно на польському кордоні", - ділиться своїми враженнями пан Василенко.
Українець зазначає, що в Європейському Союзі існує безліч стереотипів, які панують навіть серед самих європейців.
"Якщо я їду Німеччиною на Tesla на німецьких номерах, то ніхто не зверне уваги. Коли ж я їду на Tesla з німецькими номерами Польщею, то поляки стають дуже напруженими. Я питав у друзів-поляків: "А що таке?". Вони кажуть, що в тебе "2 з 2-х" - поляки не люблять одразу і німців, і Tesla. Німців вважають занадто "зверхніми", а дорога автівка це ніби лише підкреслює", - каже він.
Проте пан Василенко зазначає, що не варто робити висновки про ставлення поляків чи німців до українців на основі окремих випадків. Йдеться лише про маргінальні групи, зокрема про прихильників німецької партії "АдН", яку, до речі, підтримує Ілон Маск напередодні виборів. Ці ж самі люди, як виявилось, активно ображають автомобілі виробництва Маска на вулицях.
"Це, насправді, досить невелика частка місцевих. Спитай більшість населення - вони скажуть, що не розуміють, що відбувається. Адже більшість європейців підтримують українців. Просто росіяни мають значний агітаційний ресурс й багато грошей для впливу у цих країнах", - завершує думку очільник "Tesla гараж".
Примітно, що вандалізм проти машин бренду Tesla зростає не лише у Німеччині чи Польщі. Навіть у рідних для Маска США хвиля "тесланенависництва" призвела до залучення ФБР до розслідування таких випадків.
З даної ситуації можна виокремити три основні висновки.
По-перше, хоча й незначний, але певний бойкот Tesla все ж існує внаслідок висловлювань Ілона Маска в Європі. Його спроби співпраці з праворадикалами не залишилися непоміченими. Перед виборами в Німеччині цей тренд може набрати обертів. Хоча наразі це не є головною причиною зниження обсягів продажів.
По-друге, зниження продажів обумовлено як внутрішніми чинниками компанії Tesla, зокрема переходом на виробництво нових моделей, що призводить до тимчасового скорочення обсягів виробництва і, відповідно, реалізації, так і зовнішнім тиском з боку конкурентів. Найбільшу загрозу становлять китайські компанії, але й німецькі виробники автомобілів, які мають підтримку чинної влади Німеччини, також не залишаються осторонь. Позиція "АдН" в цьому контексті виглядає як свого роду протест Маска проти своїх суперників, що може негативно вплинути на інтереси України.
По-третє, бренд Tesla у Німеччині, Польщі та в Європейському Союзі в цілому для звичайного європейця означає набагато більше, ніж просто автомобільна марка. Tesla виступає як символ заможності, піднімаючи цілу низку місцевих суперечностей, що існують як між різними національностями, так і між соціальними класами. Наприклад, поляки не завжди мають позитивні погляди на німців, деякі німці та поляки виявляють упередження по відношенню до українців, а бідні люди в усіх країнах часто відчувають неприязнь до багатіїв.
Звичайно, не слід перебільшувати ці ситуації, адже в такому разі всі автомобілі в Європейському Союзі виглядали б пошкодженими. Проте це ілюструє, що таке поняття, як "європейська єдність", існує не лише на рівні високих політичних зустрічей, а й у звичайних житлових районах, віддалених від розкішних подій та представників влади в елітних костюмах.
#Китай (регіон) #Дональд Трамп #Польща #Європейський Союз #Європа #Українці #Німеччина #Бренд #Машина. #Данія #Українське незалежне інформаційне агентство #Північна та Південна Америка #Євро #Роздрібний магазин #Берлін #Ілон Маск #Занепокоєння (бізнес) #Світовий ринок #Нідерланди #Швейцарія #Кредит #Польський народ #Австралія #Альтернатива для Німеччини #Volkswagen #Німці #Тесла, Інк. #Конкуренція (економіка) #Електромобіль #Швеція #Модель #Норвегія #Норма прибутку #Бойкотуй! #BMW #Ханьська мова. #Протекціонізм #Tesla Model Y #Tesla Model 3 #Причіп (транспортний засіб)