
Керівник АМЕУ оцінив реалістичні перспективи зростання обсягу контейнерних перевезень.
Президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко висловив свою критику щодо оголошеної Міністерством розвитку концесії контейнерного терміналу в порту Чорноморськ. Він підкреслив, що процес не відзначається прозорістю, а також виявив сумніви стосовно представлених цифр та показників.
У своєму дописі він назвав підхід влади "концесією в стилі "не питайте зайвого", яка виглядає як частина "чергової перемоги на сторінках соцмереж".
Берестенко висловив сумнів щодо заявлених чиновниками даних про проєкт, а саме – "$1,1 млрд для бюджету, 1000 нових робочих місць, 500 000 контейнерів".
"Цифри звучать вражаюче, але поки що це більше схоже на маркетингову кампанію, аніж на прозорий інвестиційний проєкт. Озвучені показники -- лише зі слів чиновників. Рівень довіри до таких джерел у бізнесу, м'яко кажучи, не найвищий. Жодного відкритого проєкту, фінмоделі чи прогнозу. Замість прозорості -- просто красива інформаційна кампанія", -- зазначив голова АМЕУ.
Він також попередив про необхідність уникати повторення старих обіцянок, поданих "під новим соусом": "Відомі міжнародні компанії, такі як MSC, CMA CGM та DP World, вже вклали кошти, сподіваючись на схожі обіцянки. Чи не нагадує це ще одну спробу 'одружити наречену', але вже з обіцянкою, що цього разу все буде назавжди?"
Берестенко окремо відзначив недоліки державної стратегії стосовно портових активів: "Чи дійсно стратегія полягає лише в тому, щоб "віддати"? Складається враження, що держава не здатна ефективно управляти своїми активами, і замість того, щоб розвивати їх, приймає рішення "позбутись" того, що ще залишилось. Можливо, це зумовлено реальними цифрами діяльності, але жодних даних ніхто не надає."
Критику викликала й сама процедура відбору інвестора: "Що за процедура обрання переможця шляхом "конкурентного діалогу"? Звучить як: зустрінемось, поговоримо, а виграє той, хто сподобається найбільше. Де критерії? Як оцінюються заявки? Де етапність? Де відкритість? Чи не стане це ще одним кейсом "найкращої пропозиції, яка вже обрана" та гучними розслідуваннями антикорупційних органів?"
Крім того, голова АМЕУ оцінив реалістичність заявленого зростання контейнерообігу та обіцянок щодо зайнятості: "У 2024 році українські порти опрацювали лише 129 тис TEU. Пропускна здатність -- понад 3,5 млн TEU, а експлуатаційне завантаження -- менше 4%. Звідки взяли +500 тисяч? ... Нам кажуть -- 1000 робочих місць. А скільки людей працюють на інших терміналах? Це чергова "красива цифра"? Чи справжній розрахунок?"
Він зазначив: "Контейнер — це просто упаковка. Його вартість не визначається лише обсягом металу, а тим, що міститься всередині. А всередині — вантаж, який формується економікою, а не рекламними публікаціями."
Оцінюючи загальну динаміку процесу, керівник АМЕУ зазначив: "Чи виглядає це прозоро, логічно та у дусі державності? Для мене, безсумнівно, ні. Проте, я щиро сподіваюся, що помиляюся! Сподіваюся на появу справжньої міжнародної компанії (а не просто офшору), значні інвестиції, тисячі нових робочих місць, розвиток інфраструктури — не лише на презентаціях, а в реальному житті, здорову конкуренцію та зниження витрат на логістику для української економіки."
Він також зазначив, що немає чітких міжнародних учасників у публічному обговоренні проєкту: "Ось скрін з Facebook Прем'єр-міністерки про концесію на 3 вересня 2025 року. Не можу сказати, хто саме уклав угоду, але не помічаю міжнародних зацікавлених сторін", — підсумував експерт.
Нагадуємо, що Міністерство розвитку розпочало ініціативу щодо реалізації державного-приватного партнерства, спрямовану на передачу Першого та Контейнерного терміналів порту Чорноморськ в концесію на тривалий період. Основною метою цього проєкту є оновлення інфраструктури та відновлення обсягів контейнерних перевезень, при цьому стратегічні активи залишаться у власності держави.
#Бізнес #Президент (державна посада) #Порт #Комунікація #Держава (політичний устрій) #Інвестор #Економіка #Бюджет #Інфраструктура #Маркетинг #Чиновник #Стратегія #Економіка України #Соціальна мережа #Логістика #Логіка #Офшорний фінансовий центр #Інтермодальний контейнер #Чорноморськ #Концесія (договір) #Термінал аеропорту #DP World #Середземноморська судноплавна компанія #CMA CGM